ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ
Ключові слова:
освіта, глобалізація, майбутні вчителі, інтернаціоналізація, професійна підготовкаАнотація
Розглянуто професійну підготовку майбутніх учителів в Україні з точки зору глобалізації. Нові виклики в системі підготовки майбутніх фахівців зумовлені соціокультурною динамікою, яка постійно прискорюється під тиском глобалізації та інформаційної революції. В умовах глобалізації зростає конкуренція у сфері освітніх послуг. У контексті пошуку суспільством ефективної освітньої політики та необхідності переходу на гнучку високотехнологічну освіту необхідно використовувати новітні інформаційно-комунікаційні технології. Основна мета цього дослідження проаналізувати вплив сучасних тенденцій глобалізації на професійну підготовку майбутніх вчителів в Україні. Для досягнення мети дослідження використовується набір методів і прийомів наукового пізнання. Теоретико-методологічною основою дослідження є фундаментальні та сучасні положення педагогічної теорії, наукової розробки зарубіжних та українських вчених та фахівців у галузі освіти. Методи теоретичного узагальнення та порівняння використовувались для аналізу сучасних тенденцій глобалізації та їх впливу на сучасну освіту та вимоги до підготовки майбутніх вчителів у сучасних умовах та тенденціях, щоб відповідати світовим стандартам і вимогам. У ХХІ ст. роль освіти для всіх країн зростає, визначальною для країни на світовій арені є конкурентоспроможність майбутніх вчителів. Освіта є інструментом впливу на ментальні цінності та пріоритети людей з урахуванням інтересів довгострокової та сучасної соціальної практики. Освіта стикається з основними викликами глобалізації, оскільки сучасна соціальна реальність, яка характеризується найбільш загальним способом крахом системи цінностей, відсутністю жорстко структурованих нормативних моделей, вимагає нових підходів. Підготовка майбутніх учителів розглядається в контексті глобалізації як важлива передумова модернізації та трансформації сучасної освіти на покладаючись на вітчизняний та зарубіжний досвід. Основою професійної підготовки вчителя є психолого-педагогічна підготовка, яка скерована на формування глибоких антропологічних знань, комунікативних навичок та компетентностей у сфері людських відносин. Підвищена професійна підготовка викладачів у вищій школі передбачає реалізацію педагогічного процесу та розвитку знань, умінь, компетентностей, цінностей, норм поведінки та педагогічного спілкування, спрямованих на те, щоб стати фахівцем відповідальним за розвиток своїх професійно значущих якостей. Інвестиції в освіту в умовах глобалізації стають чинником якісного розвитку інтелектуального капіталу країни, а також міжнародної інтеграції та з розвитком інформаційної інфраструктури розширюють освітній простір.
Посилання
Babak V. Fundamentalna pidgotovka v suchasnomu universyteti: tradyciyi ta perspektyvy. [Fundamental training in a modern university: traditions and prospects]. Vyshha osvita Ukrayiny. [Higher education in Ukraine]. 2003. № 1. PP. 78–83.
Balabanova N. Suspilstvo znan ta innovacij: shlyax do majbutnogo Ukrayiny. [Society of Knowledge and Innovation: The Way to the Future of Ukraine]. Kyiv, Aristey, 2012. 104 p.
Bibik N. Nova Ukrayinska shkola. [The New Ukrainian School]. A Teacher’s Advisor. Under the head. ed. Publishing House “Pleiades”. Kyiv, 2017. 206 p.
Grycenko V. G. Shlyaxy informatyzaciyi universytetskoyi osvity. [Ways of informatization of university education]. Visnyk Cherkaskogo un-tu. Seriya: Pedagogichni nauky: Zb. nauk. pracz. Cherkasy, 2011. Vol. 211. PP. 35–39.
Gurevych R. S. Informacijno-komunikacijni texnologiyi v navchalnomu procesi i naukovyx doslidzhennyax. [Information and communication technologies in the educational process and scientific research]. Osvita Ukrayiny, Education of Ukraine. Kyiv, 2007. 396 p.
Kovalchuk V. Yu. Modernizaciya profesijnoyi ta svitoglyadno-metodologichnoyi pidgotovky suchasnogo vchy`telya: Avtoref. dys.... doktora ped. nauk: 13.00.04 [Modernization of professional and ideological and methodological training of the modern teacher]. Kyiv, 2006. 34 p.
Kvak M. Nacionalna derzhava, globalizaciya ta universytet yak modernyj zaklad. Ideya Universytetu: Antologiya. Uporyad. M. Zubryczka, N. Babalyk. [The National State, Globalization and the University as a Modern Institution]. Lviv, Litopys Publ, 2002. PP. 267–291.
Ogiyenko O. I., Kalyuzhna T. G., Krasylnyk Yu. S., Milto L. O., Radchenko Yu. L., Goncharuk T.O., Godlevska K. V., Vinnyk N. I. Pidgotovka suchasnogo vchytelia: informacijno-texnologichne zabezpechennia. [Preparation of the modern teacher: information and technological maintenance]. Kirovograd, Imex-LTD Publ, 2013. 224 p.
Robinson K. Novyj vzgliad na sistemu obrazovania. [New look at the education system]. (In Russ.) Available at: https://www.youtube.com/ watch?v=1G3Kyu_UbjQ
Scott P. Globalyzacia i universytet. [Globalization and the University]. Alma Mater High School. 2000. № 4. PP. 3–8.
Sysoyeva S. O. Profesijna pidgotovka vykladacha-tyutora: teoriya i metodyka. Professional training of a tutor: theory and methodology]. Melitopol, “MMD Publishing House” Publ., 2011, 280 p.
Xomych L. O. Systema psyxologo-pedagogichnoyi pidgotovky vchytelya pochatkovyx klasiv: Avtoref. dys. … doktora ped. nauk: 13.00.04 [The system of psychological and pedagogical preparation of elementary school teachers]. Kyiv, 1999. 42 p.