МОДЕЛЬ ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ТЕНДЕНЦІЙ

Автор(и)

Ключові слова:

мета освіти, цілепокладання, цілеформування, цілеутворення, цілереалізація, компетентність

Анотація

Стаття присвячена аналізу глобальних, етапних і оперативних цілей освітньої підготовки й побудові на цій основі моделі цілепокладання навчальної дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» з урахуванням компетентнісної парадигми та діяльнісного підходу до навчання. Наголошено на прямому взаємозв’язку між чіткістю, конкретністю формулювання мети та рівнем якості навчання. Визначено й диференційовано сутність понять «мета навчання» й «цілі навчання». З метою обґрунтування мети навчання української мови за професійним спрямуванням та встановлення взаємозв’язку між рівнями цільової ієрархії проаналізовано 10 освітніх програм першого (бакалаврського) рівня спеціальності 013 „Початкова освіта” закладів вищої педагогічної освіти України. На основі змістового аналізу формулювання мети освітніх програм виокремлено ключові компоненти підготовки майбутніх фахівців початкової освіти. Побудовано матрицю відповідності компонентів мети освітніх програм аналізованих закладів вищої освіти. В результаті її горизонтального аналізу виділено найбільш акцентовані вектори формулювання мети освітніх програм. Вертикальний аналіз матриці дав можливість визначити рівень унікальності формулювання мети освітньої програми кожного закладу вищої освіти. Авторка переконує, що нечіткість виокремлення та необґрунтованість формулювання етапних цілей освітньої діяльності спричиняє неадекватність визначення мети, а відповідно цілеформування й цілеутворення на оперативному рівні, що стає вагомим чинником неефективності навчального процесу.

Посилання

Баранова К. К. Формування конкурентоспроможності молодих фахівців на ринку праці / К. К. Баранова, Т. С. Корнєєва. – 2017. – С. 468–470. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/ 6510/1/Formuvannia%20konkurentospromozhnosti.pdf

Гриценко І. В. Сучасні підходи до проблеми педагогічного цілепокладання / І. В. Гриценко // Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 65. – С. 21–26. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2014_65_5

Державний стандарт початкової освіти. Затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/prozatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti

Занюк С. С. Психологія мотивації / С. С. Занюк. – К.: Либідь, 2002. – 304 с.

Малафіїк І. В. Дидактика: навч. посібник / І. В. Малафіїк. – К.: Кондор, 2005. – 397 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. Схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.vnz.univ.kiev.ua/uploads/ p_4_58429238.doc

Павленко О. Цілепокладання як основна мета в системі формування методичної культури викладача вищої школи / О. Павленко // Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 131. – С. 155-160. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nz_p_2014_131_43.

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти. Наказ МОН України № 776 від 06.07.2018. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Про освіту. Закон України // Відомості Верховної Ради. – 2017. – № 38 – 39. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2145-19/print.

Романова Г. М. Цілепокладання як основа проектування навчальних технологій викладачами ВНЗ / Г. М. Романова // Теорія та методика управління освітою. – 2009. – № 2. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// tme.umo.edu.ua/ docs/2/09romttv.pdf.

Стандарт першого рівня вищої освіти, ступеня бакалавра, спеціальності 013 «Початкова освіта». – К., 2016. – 45 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.megu.edu.ua/wpcontent/uploads/2020/02/Standart._Bakalavr._ Pochatkova__osvita-8.pdf.

Філософський енциклопедичний словник / гол. ред. В. І. Шинкарук. – К.: Абрис, 2002. – 751 с.

Pedagogical Constitution of Europe. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.arpue.org/uk/chasopys-yevropeiski-pedahohichni-studii/pedahohichna-konstytutsiia-yevropy.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-30