ІНТЕГРОВАНЕ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ГОВОРІННІ ТА ПИСЬМІ У МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Ключові слова:
інтегроване формування компетентності в говорінні та письмі, майбутні викладачі англійської мови, вміння, комунікативні стратегії, етапиАнотація
Проаналізовано доцільність інтегрованого формування англомовної компетентності в говорінні та письмі, визначено особливості взаємопов’язаного формування цих компетентностей у майбутніх викладачів англійської мови. На основі аналізу психофізіологічних механізмів говоріння та письма (репродукція, добір, комбінування, конструювання, антиципація, дискурсивність), структури компетентностей в говорінні (знання, лексичні, граматичні навички, вміння монологічного мовлення, вміння діалогічного мовлення, лінгвосоціокультурні, рефлексивні вміння, комунікативні стратегії) та письмі (знання, лексичні, граматичні навички, вміння письма, лінгвосоціокультурні, рефлексивні вміння, комунікативні стратегії), а також кореляції їх компонентів доведено доцільність інтегрованого формування англомовної компетентності в говорінні та письмі. Конкретизовано зміст англомовної компетентності в говорінні та письмі майбутніх викладачів англійської мови. Визначено, що взаємопов’язане формування цільових компетентностей повинно передбачати інтеграцію: методів (контентно орієнтоване навчання, метод вирішення завдань, проектний метод, навчання із залученням інформаційних технологій тощо); 2) змісту (ситуації, теми, проблеми, тексти, лінгвосоціокультурний матеріал, знання, навички, вміння); 3) засобів (наприклад, використання навчальної платформи Moodle, на якій розміщено необхідні матеріали (статті, відеозаписи і т.д.) та программного забезпечення, яке дозволяє проводити відеоконференції Big Blue Button, Zoom тощо); 4) методики реалізації. Обґрунтовано етапи інтегрованого формування компетентності в говорінні та письмі у майбутніх викладачів англійської мови: вступний, спрямований на розвиток лексичних навичок студентів, ознайомлення майбутніх викладачів із комунікативними стратегіями, притаманними академічному та професійному усному і писемному спілкуванню, формування вмінь їх використання, вміння враховувати структурні та лінгвістичні особливості англомовного академічного та професійного спілкування (дискусій, дебатів, доповідей, презентацій, есе, навчальних матеріалів тощо) у процесі говоріння та письма; основний, зорієнтований на інтегрований розвиток умінь говоріння (монологічне та діалогічне мовлення) та письма з використанням сучасних технологій (веб-квест технології, кейс-технології тощо).
Посилання
Баб’юк О. В. Формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму: дис. … канд. пед наук. 13.00.02 / О. В. Баб’юк. – Тернопіль, 2019. – 276 с.
Биконя О. П. Теоретико-методичні засади самостійної позааудиторної роботи з англійської мови студентів економічних спеціальностей: дис. … д-ра пед. наук. 13.00.02 / О. П. Биконя. – Київ, 2018. – 788 с.
Бурак М. І. Взаємопов’язане формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності: дис. … канд. пед наук. 13.00.02 / М. І. Бурак. – Тернопіль, 2019. – 247 с.
Добровольська Н. Проблема інтегрованого формування у студентів англомовної компетентності в читанні та говорінні / Н. Добровольська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. – 2016. – № 4. – С. 223–227.
Задорожна І. П. Теоретико-методичні засади організації самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння англомовною комунікативною компетенцією: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / І. П. Задорожна. – Київ, 2012. – 770 с.
Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / [О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін.]; за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – Київ: Ленвіт, 2013. – 590 с.
Biber D. Lexical Bundles in University Spoken and Written Registers / D. Biber, F. Barbieri // English for Specific Purposes. – 2007. – Vol. 26 (3). – P. 263–286.
Chamot A. U. The CALLA handbook: Implementing the Cognitive Academic Language Learning Approach / A. Chamot, J. M. O'Malley. – Pearson P T R, 1994. – 340 p.
Common European Framework of References: Learning, Teaching, Assessment. Available at: https://rm.coe.int/1680459f97.
Hughes R. Teaching and Researching Speaking. – Pearson Education Limited, 2011. – 2 edition. – 249 p.
Norton B. Identity and language learning / B. Norton, K. Toohey // The Oxford handbook of applied linguistics; R. B. Kaplan (ed). – Oxford: Oxford University Press, 2002. – P. 115–123.
Nunan D. Designing tasks for the communicative classroom. – Cambridge: Cambridge University Press, 1989. – 211 p.
Oxford R. Integrated Skills in the ESL/EFL Classroom. ERIC Digest. Available at: https://eric.ed.gov/?id=ED456670.
Scarcella R. The tapestry of language learning: The individual in the communicative classroom / R. Scarcella, R. Oxford. – Boston: Heinle & Heinle, 1992. – 240 p.
Zadorozhna I. Development of pre-service foreign language teachers’ emotional intelligence by means of reflection / I. Zadorozhna, O. Datskiv, N. Levchyk // Advanced Education. – 2018. – Issue 10. – P. 62–68.