INTEGRATED DEVELOPMENT OF SPEAKING AND WRITING COMPETENCES OF PROSPECTIVE UNIVERSITY ENGLISH TEACHERS

Authors

Keywords:

integrated development of speaking and writing competence, prospective university English teachers, skills, communicative strategies, stages

Abstract

The article provides the rationale for integrated development of speaking and writing competences and determines peculiarities of integrated skills development of prospective university English teachers. The analysis of mechanisms involved in speaking and writing (reproduction, selection, combination, construction, anticipation, discursiveness), structure of the speaking (knowledge, lexical, grammar, linguosociocultural, speaking, reflective skills, communicative strategies) and writing (knowledge, lexical, grammar, linguosociocultural, writing, reflective skills, communicative strategies) competences as well as the correlation between the components proved the expediency of the integrated development of the target competences of prospective university English teachers. Integrated development of speaking and writing competences of prospective university teachers of English should include integration of: 1) methods (content-based instruction, task-based learning, project-based learning, teaching with technology etc.); 2) tools; 3) contents and materials; 4) procedures. Integrated development of speaking and writing competences should follow the following stages: introductory, basic. The introductory stage includes the development of lexical skills, communicative strategies in speaking and writing, awareness of the structural and linguistic features of academic and professional oral and written discourse (discussions, debates, reports, presentations, essays, teaching materials etc.). The basic stage focuses on the integrated development of speaking and writing skills with the use of different methods (for example web-quests, case analysis etc.).

References

Баб’юк О. В. Формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму: дис. … канд. пед наук. 13.00.02 / О. В. Баб’юк. – Тернопіль, 2019. – 276 с.

Биконя О. П. Теоретико-методичні засади самостійної позааудиторної роботи з англійської мови студентів економічних спеціальностей: дис. … д-ра пед. наук. 13.00.02 / О. П. Биконя. – Київ, 2018. – 788 с.

Бурак М. І. Взаємопов’язане формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності: дис. … канд. пед наук. 13.00.02 / М. І. Бурак. – Тернопіль, 2019. – 247 с.

Добровольська Н. Проблема інтегрованого формування у студентів англомовної компетентності в читанні та говорінні / Н. Добровольська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. – 2016. – № 4. – С. 223–227.

Задорожна І. П. Теоретико-методичні засади організації самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння англомовною комунікативною компетенцією: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / І. П. Задорожна. – Київ, 2012. – 770 с.

Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / [О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін.]; за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – Київ: Ленвіт, 2013. – 590 с.

Biber D. Lexical Bundles in University Spoken and Written Registers / D. Biber, F. Barbieri // English for Specific Purposes. – 2007. – Vol. 26 (3). – P. 263–286.

Chamot A. U. The CALLA handbook: Implementing the Cognitive Academic Language Learning Approach / A. Chamot, J. M. O'Malley. – Pearson P T R, 1994. – 340 p.

Common European Framework of References: Learning, Teaching, Assessment. Available at: https://rm.coe.int/1680459f97.

Hughes R. Teaching and Researching Speaking. – Pearson Education Limited, 2011. – 2 edition. – 249 p.

Norton B. Identity and language learning / B. Norton, K. Toohey // The Oxford handbook of applied linguistics; R. B. Kaplan (ed). – Oxford: Oxford University Press, 2002. – P. 115–123.

Nunan D. Designing tasks for the communicative classroom. – Cambridge: Cambridge University Press, 1989. – 211 p.

Oxford R. Integrated Skills in the ESL/EFL Classroom. ERIC Digest. Available at: https://eric.ed.gov/?id=ED456670.

Scarcella R. The tapestry of language learning: The individual in the communicative classroom / R. Scarcella, R. Oxford. – Boston: Heinle & Heinle, 1992. – 240 p.

Zadorozhna I. Development of pre-service foreign language teachers’ emotional intelligence by means of reflection / I. Zadorozhna, O. Datskiv, N. Levchyk // Advanced Education. – 2018. – Issue 10. – P. 62–68.

Downloads

Published

2020-04-30

Issue

Section

PROBLEMS OF FUTURE SPECIALISTS' COMMUNICATIVE COMPETENCE FORMATION