ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО КОМПОНЕНТА РІЗНОБІЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ 5 КЛАСУ В ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
Ключові слова:
учень, фізичне виховання, естетичний компонент, різнобічний розвиток, танцювальні вправиАнотація
Розглянуто заняття танцями й описано їхню ефективність, що полягає у цілеспрямованій реалізації комплексного використання у фізичному і естетичному вихованні учнів засобів, які формують уявлення про красу в рухах людини та її поведінці. Розроблено й апробовано зміст естетичного компонента програми різнобічного розвитку учнів 5 класу в процесі фізичного виховання, який включає класичний танець, польку, шкільний вальс, ча-ча-ча, джайв і базову аеробіку. Вказано, що у змісті програми ми виокремили естетичний, руховий, етичний і гендерний компоненти, оскільки заняття танцями приносять дітям естетичне задоволення, сприяють розвитку їх творчих здібностей, духовно збагачують. Під час педагогічного експерименту використовувались такі методичні прийоми переважно щодо естетичного компонента: додаткові орієнтири і сигнали; вправляння в уяві; самоконтроль і самооцінка рухових дій; естетична оцінка та самооцінка якості виконання вправи; демонстрація світлин і кінофільмів; відтворення руховими діями прослуханих ритмічних моделей; чергування напруження і розслаблення м’язів. Відзначено, що значущість занять хореографією пояснюється тим, що танець за своєю природою є синтетичним видом мистецтва, котрий поєднує духовно-культурний і тілесно-культурний компоненти, гармонія яких сприяє різнобічному розвитку дітей. Проведений педагогічний експеримент підтвердив позитивний вплив занять танцями на розвиток естетичного компонента, що дозволяє рекомендувати їх для широкого впровадження в практику фізичного виховання учнів.
Посилання
Безверхня Г. В. Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів 5–11-х класів: автореф. дис. … канд. наук фіз. вих. і спорту: 24.00.02 / Г. В. Безверхня. – Умань, 2004. – 23 с.
Зязюн І. А. Національна державна комплексна програма естетичного виховання / І. А. Зязюн, О. М. Семашко // Рідна школа. – 1995. – № 12. – С. 29–52.
Іванов В. Організація музичного та кольорового середовища на уроках фізкультури для естетичного виховання школярів / В. Іванов // Фізичне виховання в школі. – 2001. – № 3. – С. 38–40.
Клименко В. В. Фізична культура та естетичне виховання / В. В. Клименко, В. Ф. Омельчук. – К.: Рад. школа, 1986. – 136 с.
Кругляк О. Підготовленість майбутніх учителів фізичної культури та початкових класів до реалізації міжпредметних зв’язків у процесі фізичного виховання молодших школярів / О. Кругляк // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Харків: ХХПІ, 2004. – № 24. – С. 31–40.
Круцевич Т. Ю. Методы исследования индивидуального здоровья детей и подростков в процессе физического воспитания / Т. Ю. Круцевич. – К.: Олимпийская литература, 1999. – 232 с.
Кушнерчук І. І. Танцювальні вправи на уроках фізичної культури як засіб різнобічного розвитку учнів / І. І. Кушнерчук. – Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2012. – 113 с.
Отич О. М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: теоретичний і методичний аспекти: монографія; за наук. ред. І .А. Зязюна / О. М. Отич. – Чернівці: Зелена Буковина, 2009. – 752 с.
Ротерс Т. Педагогічні аспекти підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до естетичного виховання школярів / Т. Ротерс // Спортивний вісник Придніпров’я: науковий методичний журнал. – 2005. – № 2. – С. 30–32.
Сморж Л. Естетика: навч. посібник / Л. Сморж. – К.: Кондор, 2007. – 333 с.
Соляна О. Хореографічна культура у контексті реалізації загальної мистецької освіти / О. Соляна // Світ виховання. – 2007. – № 2. – С. 21–23.
Чернишова А. М. Естетичне виховання молодших школярів засобами хореографічного мистецтва / А. М. Чернишова // Естетичне виховання дітей та молоді: теорія, практика, перспективи розвитку: збірник наукових праць / за ред. О. А. Дубасенюк, Н. Г. Сидорчук. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. – С. 343–348.