ЛІНГВОДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ СТРАТЕГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.9Ключові слова:
англомовна стратегічна компетентність, майбутні перекладачі, усний послідовний переклад, перекладацькі стратегії, комунікативні стратегіїАнотація
Теоретично обґрунтовано лінгводидактичну модель процесу формування в майбутніх перекладачів англомовної стратегічної компетентності. Вказано, що модель складається з чотирьох блоків: концептуально-цільового, змістового, процесуального та результативного. Концептуально-цільовий блок моделі відображає сутність фундаментальних підходів, що лягли в основу розробки авторської методики формування англомовної стратегічної компетентності в майбутніх перекладачів: комунікативного, ресурсного, рефлексійно-стратегічного і синергетичного. Комунікативний підхід передбачає розуміння того, що спілкування є мовленнєвою діяльністю, у ході якої вирішуються конкретні комунікативні завдання. Ресурсний підхід визначає спрямованість навчального процесу на визначення структури професійного потенціалу майбутнього перекладача, формування його професійно важливих якостей, потреб, навичок, вмінь, компетенцій. Визначення рефлексійно-стратегічного підходу зумовлене акцентом на використанні стратегій у всій системі навчального процесу за розробленою методикою, а вміння рефлексії у навчальній діяльності студента дадуть йому можливість контролювати свої дії, визначати послідовність етапів пізнавальної діяльності. Вагомість синергетичного підходу зумовлена тим, що суб’єкти освітнього процесу повинні перебувати у постійному саморозвитку, внутрішня сила якого є джерелом та імпульсом кожного з них. Змістовий блок моделі передбачає формування визначених компонентів структури стратегічної компетентності перекладача через виконання студентами трьох комплексів (блоків) вправ, які складають авторську підсистему вправ і завдань. Результативний елемент моделі визначає рівні, критерії і відповідні показники сформованості англомовної стратегічної компетентності майбутніх перекладачів.
Посилання
Budnik A. S. Metodika formirovaniia mezhkulturnoi kommunikativnoi kompetentsii starsheklassnikov posredstvom elektivnogo videokursa (profilnaia shkola, angliiskii yazyk) [Methodology of the development of intercultural communicative competence of jigh school students by means of elective video course (profiled school, English)]. Dis..kand. ped. nauk. - M., 2015. - 199 s.
Vernerfelt B. Resursnaia traktovka firmy [Resource interpretation of the company] / B Vernerfelt // Vestnik S.-Peterburgskogo un-ta. - Seriia Menedzhment. - Vyp.1. - 2006. - S. 103-118.
Zadorozhna I.P. Orhanizatsiia samostiinoi roboty maibutnikh uchyteliv anhliyskoi movy z praktychnoi movnoi pidhotovky : monohrafiia [Organization of self-study activity of future English teachers in Practical English: monograph] / I. P. Zadorozhna. – Ternopil : Vyd-vo TNPU, 2011. – 414 s.
Zienya L.Ya. Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maybutnikh uchyteliv do navchannia inozemnykh mov uchniv profilnoi shkoly: monohrafiia [Theoretical and methodological foundations of future teacher preparation for teaching foreign languages to the students of the profiled school: monograph] / Liudmyla Yakivna Zienya. – Horlivka: Vydavnytstvo HDPIIM, 2011. – 436 s.
Zimniaia I.A. Pedagogicheskaia psikhologiia: Uchebnik dlia vuzov [Pedagogical psychology: university textbook] / I.A. Zimniaia. - M .: Logos, 2004. - 384 s.
Zinukova N. V. Usnyi pereklad u zovnishnioekonomichnii sferi: teoriia i metodyka navchannia mahistriv-filolohiv: monohrafiia [Oral translation in external economic sphere: theory and methodology of future masters in philology: monograph] / N. V. Zinukova. – Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia, 2017. – 424 s.
Levites D. G. Avtodidaktika. Teoriya i praktika konstruirovaniia sobstvennykh tekhnologii obucheniia [Autodidactics. Theory and practice of developing author’s teaching technologies]. – Izd-vo Moskovskogo psikhologo-sotsialnogo instituta. - Voronezh: Izd-vo NPO "MODEK", 2003. - 320 s.
Martynova R. Yu. Pedagogicheskiie osnovy integrirovannogo obucheniia obrazovatelnoi inoyazychnoi rechevoi deiatelnosti studentov neiazykovykh spetsialnostei: Monografiia [Pedagogical foundations of integrated teaching of educational innovative speech activity of non-philology students: Monograph]. - Odessa: "Obrazovaniie Ukrainy", 2017. - 210 s.
Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia studentiv klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv [Methods of teaching of foreign languages and cultures: theory and practice: a textbook for university students] / Bihych O. B., Borysko N. F., Boretska H. E. ta in. / za zahalnoiu red. S. Yu. Nikolaievoii. – K.: Lenvit, 2013. – 590 s.
Mykytenko N. O. Teoretychni osnovy formuvannia inshomovnoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv pryrodnychykh spetsialnostei. Monohrafiia [Theoretical foundations of development of foreign language professional competence of future specialists in natural sciences: monograph] / za red. Prof. H. V. Tereshchuka. – Ternopil: TNPU, 2011. – 384 s.
Mykytyuk S.O. Resursnyi pidkhid do profesiynoi pidhotovky maybutnioho vchytelia: monohrafiia [Resource approach to professional preparation of a future teacher: monograph] / Serhii Oleksandrovych Mykytiuk. – Kharkiv: Monrhraf, 2012. – 342 s.
Rusova N. Yu. Teoreticheskie osnovy modelirovaniia didakticheskogo materiala: na primere obrazovatelnoi oblasti «filologiia» [Theoretical foundations of modelling of didactic materials: with the example of educational sphere “philology”]: dis ... d-ra ped. nauk: 13.00.01 / N.Yu. Rusova. - Nizhnii Novgorod, 2000. - 435 s.
Spirina T. A. Formirovanie professionalnoi kultury sotsialnykh pedagogov v protsesse ikh professionalnoi podgotovki [The development of professional culture of social pedagogues in the process of their professional education] / T.A. Spirina // Aktualnye problemy formirovaniia psikhologo-pedagogicheskoi kul'tury budushchikh spetsialistov. - Kiev, 2012. - № 2 (2). - S. 316-324.
Spivakovska Ye. O. Teoretychni ta metodychni osnovy pidhotovky maibutnioho vchytelia humanitarnykh spetsialnostei do profesiinoi diialnosti v polisubiektnomu navchalnomu seredovyshchi [Theoretical and methodical foundations of preparation of future Humanities teacher for professional activity in polysubject educational environment] / Ye.O. Spivakovska.– Ternopil, 2016.– 467 s.
Tereshchuk D. H. Formuvannia u studentiv filolohichnykh spetsialnostei inshomovnykh komunikatyvnykh stratehii z vykorystanniam movlennievykh symuliatsii [Development of communicative strategies with the use of speech simulations in the students majoring in Philology]. Dys. kand. ped. n. 13.00.02. – Ternopil, 2012. – 222 s.
Torichnyi O.V. Teoriia i praktyka formuvannia viiskovo-spetsialnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv u protsesi navchannia : monohrafiia [Theory and practice of development of military-oriented competence of future border guard officers in the study process: monograph] / O. V.Torichnyi; Nats. akad. Derzh. prykordon. sluzhby Ukrainy im. B. Khmelnytskoho. – Khmelnytskyi : Vyd-vo Nats. akad. DPSU, 2012. – 535 c.
Chalyi O.V. Synerhetyka yak suchasna metodolohiia neperervnoi profesiinoi osvity [Synergetics as a modern methodology of continuous professional education] / O.V. Chalyi // Neperervna profesiina osvita: Filosofiia, pedahohichni paradyhmy, prohnoz / APN Ukrainy, In-t pedahohiky i psykholohii prof. osvity APN Ukrainy. - Kyiv : Naukova dumka, 2003. - S. 277-344.
Shapar V.B. Slovar prakticheskogo psikhologa [Dictionary of a practical psychologist] / Viktor Borisovich Shapar. -M .: OOO «Izd-vo AST». - M .: «Torsing», 2004. - 734 s.
Haken H., Portugali J. A synergetic interpretation of cue-dependent prospective memory // Cognitive Processing. – 2005. – Vol. 6. – Р. 87-97.
Hertel J., Millers B., Usingsimulations to promote learning in higher education: an introduction. – 1st ed. – USA Stylus Publishing, LLc, 2002. – 182 p.