ФЕНОМЕНОЛОГІЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОСТІ ТА УМОВИ ЇЇ ЗАСТОСУВАННЯ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ХУДОЖНІХ ТА ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.3.6Ключові слова:
міждисциплінарність, цілісний світогляд, картина світу, майбутні учителі мистецтва та гуманітарних спеціальностейАнотація
Висвітлено питання міждисциплінарності в сучасному освітньому просторі. Воно розглядається як організаційний принцип, що забезпечує відповідність освітнього процесу вимогам стосовно формування уявлень цілісної картини світу і світогляду особистості. Показано, що міждисциплінарність володіє більш широким потенціалом для освіти і науки та може бути визначена методологічною основою досліджень, які здійснюються на векторі поліпарадигмальності. Розкрито феноменологію міждисциплінарності, котра характеризує її через такі ознаки: комунікативність, науково-семантична роль, синергетичність, особистісно-світоглядна спрямованість, дослідницький потенціал. Презентовано педагогічні умови, котрі спрямовують особистість на самостійне застосування потенціалу міждисциплінарності в контексті його феноменологічних ознак для формування цілісного світогляду. Показано, що з цією метою педагогічні умови запроваджуються на основі кількох змістових міждисциплінарних ліній, що забезпечує різомну міждисциплінарну модель набуття освіти: мистецька, гуманітарна, фахово-педагогічна, особистісно акмеологічна, дослідно-методологічна.
Посилання
Arutyunov V. Kh., Mishyn V. M., Svintsitskyy V. M. Metodolohiya sotsialno-ekonomichnoho piznannya: navch. posibnyk. [Methodology of Socio-economic Knowledge] Kyiv, KNEU Publ., 2005. 353 p.
Vasilkova V. V. Mezhdistsiplinarnost kak kognitivnaya praktika (na primere stanovleniya kommunikativnoy teorii) [Interdisciplinarity as a Cognitive Practice (based on the case of communicative theory development)]. Kommunikatsiya i obrazovanie. Sbornik statey, pod red. S. I. Dudnika. [Communication and Education. Collection of Articles, ed. by S. I. Dudnik]. Saint Petersburg, Sankt-Peterburg. filosofskoe obshchestvo Publ., 2004. pp. 69−88. Available at: http://anthropology.ru/ru/text/vasilkova-vv/mezhdisciplinarnost-kak-kognitivnaya-praktika-na-primere-stanovleniya.
Kizima V. V. Ot postneklassiki k metafizike totalnosti [From Post-non-classic to Metaphysics of Totality] // TotaUogi-XXI. Postneklasichnі doslіdzhennya [Post-non-classic Research]. 2007, Vol. 17/18, pp. 7−34.
Kyrychenko M.O., Dmytrenko H.A. Stratehichna trayektoriya systemnoyi modernizatsiyi osvity v konteksti pidvyshchennya yiyi yakosti [Strategic Trajectory of System Modernization of Education in the Context of Improving Its Quality]. Science Rise. 2016. Vol. 4/5 (21), pp. 35–43.
Komar O. V. Kholizm i reduktsionizm yak metodolohichni stratehiyi doslidzhennya svidomosti [Holism and Reductionism as Methodological Strategies for the Study of Consciousness]. Materialy Mizhnar. nauk.konf. Lyudyna. Svit. Suspilstvo (do 175-richchya filosof. fak.-tu KNU) , 21-22 kvit. 2009 r. [Proc. Of Int. Conf. Man. World. Society (175th anniversary of KNU Philosophy Faculty)]. Kyiv, Kyyivskyy universytet Publ., 2009. pp.77–79.Lukyanets V. S., Kravchenko O. M., Ozadovska L. V. Suchasnyy naukovyy dyskurs: onovlennya metodolohichnoyi kultury : monohrafiya [Modern Scientific Discourse: Updating Methodological Culture. Monograph]. Kyiv, VIPOL Publ., 2000. 304 p.
Markova L. A. Mezhdistsiplinarnye issledovaniya v kontekste prostranstvennykh otnosheniy [Interdisciplinary Research in the Context of Spatial Relationships]. Filosofiya nauki [Philosophy of Science]. Vyp. 11: Etos nauki na rubezhe vekov [Ethos of Science at the Turn of the Century]. Moscow, IF RAN, 2005. Available at: https://iphlib.ru/greenstone3/library/collection/articles/document/HASHd8a160ac5013a57fbb04e6
Melnichenko N. Yu. Ot tektologii k sinergetike, ili kratkiy filosofskiy obzor po istorii teoriy sistem [From Tectology to Synergetics, or a Brief Philosophical Overview of the History of Systems Theory]. Available at: www.gramota.net/materials/3/2012/2-2/38.html
Metodolohiya mizhdystsyplinarnykh doslidzhen u sferi osvity: rob. navch. prohrama dlya spetsialnosti 8.1801002 «Upravlinnya navchalnym zakladom» (osvitno-kvalifikatsiynyy riven «mahistr»); rozrobnyk Sysoyeva S. O. [Methodology of interdisciplinary research in the field of education. Syllabus for specialty 8.1801002 "Management of an educational institution" (educational qualification level "Master") by Sysoyeva S. O.]. Kyyiv. Borys Hrinchenko Kyyiv University, 2014. 56 p.
Myednikova H. S. Transformatsiya metodolohichnykh osnov sotsialno-humanitarnykh nauk [Transformation of the methodological foundations of social and humanitarian sciences] Naukovyy chasopys Nats. ped. un-tu imeni. Seriya : Relihiyeznavstvo. Kulturolohiya. Filosofiya [Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series: Religious Studies. Culturology. Philosophy]. Kyiv. NPU imeni M. P. Drahomanova Publ., 2009. Vol. 21(34). pp. 214−220.
Ohnevyuk V.O., Sysoyeva S. O. Osvitolohiya: khrestomatiya. Navch. Posibnyk [Educational Science. Chrestomathy]. Kyiv, Edelveys Publ., 2013. 742 p.
Filosofiya osvity: navchalnyy posibnyk / Za zah. red. V. Andrushchenka, I. Peredborskoyi [Philosophy of Education: Textbook. Edited by V. Andrushchenko, I. Peredborska]. Kyiv, NPU im. M. P. Drahomanova Publ., 2009. 329 p.
Haken H., Stadler (Eds.) M. Synergetics of Cognition // Proceedings of the International Symposium at SchloB Elmau, Bavaria, June 4−8, 1989. Available at: https://link.springer.com/content/pdf/bfm%3A978-3-642-48779-8%2F1.pdf.
Selye H. From dream to discovery. On being a scientist. New York: McGraw-Hill, 1964. Available at: https://catalog.libfl.ru/Record/BJVVV_208266.