НАПРЯМИ ПОДОЛАННЯ ПЕДАГОГАМИ ПЕРЕШКОД ДО ВПРОВАДЖЕННЯ НОВАЦІЙ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Автор(и)

  • НАТАЛІЯ ГОРОДЕЦЬКА
  • НАТАЛІЯ ГАВРИШКІВ
  • МАРІЯ КАМІНСЬКА

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.19

Ключові слова:

інновації, педагогічна діяльність, психологічні бар’єри, рефлексивно-інноваційний практикум

Анотація

Викладено результати досліджень механізмів подолання бар’єрів у педагогів, які виникають в процесі інноваціної діяльності під час навчання іноземних мов. Описано різні підходи до формування та розвитку особистості педагога в умовах модернізації вищої школи, спрямовані на формування стратегій вирішення новаційних професійних завдань та одночасно забезпечення вміння узагальнювати власний досвід, визначати послідовність дій щодо змін власної особистості, тобто розвитку особистісної бар’єростійкості. Доведено, що готовність педагога до новацій можна сформувати завдяки рефлексивно-інноваційного практикуму. Значну увагу в дослідженні приділено вивченню загальних закономірностей розвитку професійних суперечностей, які виникають у напружених станах, що можуть, як позитивно, так і негативно впливати на ефективність діяльності. Розкрито основні положення рефлексивно-інноваційного практикуму, який дає змогу створити передумови для культивації механізмів самомобілізації, спрямованих на переосмислення та зміну відношення педагога до новаційної діяльності. Відзначено, що реалізація зазначеного практикуму спрямована на вирішення наступних завдань: набуття бар’єростійкої поведінки педагога; забезпечення конструктивного діалогу, а не протистояння; пристосування педагога до швидкозмінних умов; розвиток переконливої неагресивної позиції. Встановлено, що подолання інноваційних бар’єрів у повсякденній педагогічній практиці, як і в тривалій навчально-виховній діяльності можлива лише за однієї визначальної умови: переходу на суб’єкт-суб’єктну матрицю міжособистісних взаємовідносин.

Посилання

Власенко Ю. О. Психологічний аналіз інноваційного потенціалу особистості: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Ю. О. Власенко. – Одеса, 2003. – 19 с.

Городецька Н. Аксіологічні аспекти подолання інноваційних бар’єрів у педагогічній діяльності / Н. Городецька // Молодь і ринок. – 2007. – № 8 (31). – С. 76–79.

Городецька Н. Психологічні особливості інноваційної діяльності педагога / Н. Городецька // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – 2007. – № 8. – С. 199–202.

Городецька Н. Г. Рефлексивно-інноваційний практикум корекції бар’єрів педагогічної діяльності/ Н. Городецька // Вісник Харківського національного університету ім. М. Н. Каразіна. Серія: Психологія. – 2008. – № 1 (24). – С. 17–24.

Городецька Н. Г. Психологічні особливості подолання інноваційних бар’єрів у педагогічній діяльності: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Н. Г. Городецька. – К., 2008. – 21 с.

Городецька Н. Методико-психологічні засоби удосконалення навчання іноземних мов / Н. Городецька, І. Городецький // Вісник Львівського національного аграрного університету: Агроінженерні дослідження. – 2011. – № 15. – С. 510–515.

Карпенко В. В. Психологическое изучение влияния ситуационных нововведений на процесс решения педагогической задачи: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / В. В. Карпенко. – К., 1991. – 14 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-24