ФОРМУВАННЯ ТЕКСТОТВОРЧИХ УМІНЬ УЧНІВ 5-9 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МОРФОЛОГІЇ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • НАТАЛІЯ ЄРМАК

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.21

Ключові слова:

текстотворчі вміння, текстотворча діяльність, комунікативна компетенція, морфологія української мови, лінгводидактика

Анотація

Охарактеризовано лінгводидактичний підхід до формування текстотворчих умінь учнів основної школи у процесі навчання морфології української мови. Обґрунтовано важливість вивчення морфології на основі текстотворчих умінь. Розглянуто нові підходи до методики формування текстотворчих умінь учнів основної школи у навчанні морфології української мови та етапи становлення текстотворчої компетентності учнів 5–9 класів. Проаналізовано лінгводидактичні підходи до формування текстотворчих умінь учнів основної школи як необхідну умову реалізації закономірностей процесу засвоєння знань з української мови в основній школі для подальшого засвоєння матеріалу в вищій школі. Лінгвістично обґрунтовано такі методичні засоби навчання, як опрацювання навчального матеріалу, способи організації навчальної роботи тощо. Визначено основні чинники зв’язку морфології з формуванням текстотворчих умінь учнів основної школи: характер навчального матеріалу з морфології; рівень мовного розвитку школярів; особливості мовного середовища і його розвивальний потенціал. Розглянуто систему принципів навчання морфології, основні підходи до формування мовних, мовленнєвих і комунікативних умінь та навичок учнів 5–9 класів.

Посилання

Програма для 5–9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (зі змінами, внесеними у 2015 році). Українська мова / Г. Т. Шелехова, М. І. Пентилюк, В. І. Новосьолова, Т. Д. Гнаткович, Н. Б. Коржова, К. В. Таранік-Ткачук. – К., 2015. – 59 с.

Голуб Н. Б. Особливості текстотворчої діяльності учнів 5–7 класів в умовах компетентнісного навчання української мови / Н. Б. Голуб // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. – 2013. – Вип. 20. – С. 72–76.

Кратасюк Л. М. Інтерактивні методи в навчанні учнів 5–6 класів створювати тексти різних типів: автореф. дис. .. канд. пед. наук: 13.00.02 / Л. М. Кратасюк. – К., 2011. – 20 с.

Кавицька Т. І. Система вправ для формування текстотворчої компетенції у письмовому перекладі на іноземну мову / Т. І. Кавицька // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. – 2011. – Вип. 92. – С. 112–125.

Плиско К. М. Лінгводидактичні основи навчання української мови в середніх закладах освіти / К. М. Плиско // Педагогічні науки: зб. наук. праць. – Херсон: Вид-во ХДПУ, 2002. – Вип. 31. – С. 34–37.

Бородіна Н. Технологізація розвитку мовної особистості учнів засобами морфології української мови / Н. Бородіна // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. Сухомлинського. Серія 6: Педагогічні науки. – 2016. – Вип. 4 (55). – С. 17–21.

Цоуфал Л. С. Лінгвістичні засади навчання морфології в загальноосвітній школі / Л. С. Цоуфал // Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. – 2012. – Вип. 7 (2). – С. 315–322. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhSt_2012_7%282%29__34.

Пентилюк М. І. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики: зб. статей / М. І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2011. – 256 с.

Пентилюк М. Методика навчання української мови у таблицях і схемах: навч. посібник / М. Пентилюк, Т. Окуневич. – К.: Ленвіт, 2006. – 134 с.

Перхайло Н. Текстотворча компетентність як складова цільової домінанти профільного навчання української мови / Н. Перхайло // Теоретична і дидактична філологія. – 2013. – Вип. 14. – С. 90–100.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / за ред. М. Грищенко. – К., 2016. – 40 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-09-26