FORMATION OF TEXT-MAKING ABILITIES OF STUDENTS 5–9 CLASSES IN THE PROCESS OF LEARNING THE MORPHOLOGY OF THE UKRAINIAN LANGUAGE

Authors

  • NATALIA YERMAK

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.21

Keywords:

text-creating skills, text-creating activity, communicative competence, morphology of the Ukrainian language, linguodidactics

Abstract

Linguodidactic approach to formation of text-creating skills of main school pupils is characterized in this article due to the process of studying of Ukrainian morphology.The importance of learning morphology on the base of text-creating skills is proved. New approaches to methodical formation of text-creating skills of main school pupils in learning Ukrainian morphology and also the stages of formation text-creating competence of 5– 9 forms pupils are considered. The author of this article analyses linguodidactic approaches to formation textcreating skills of main school pupils as the necessary condition of realization the regularities of the process of learning the Ukrainian language in the main school for further learning in the high school. Such methodical means of studying as the method of working out studying material, ways of organizing instructional work and soon are proved linguistically. The main points of connection morphology with the formation of text-creating skills of main school pupils are identified: the content of studying material in morphology; the level of pupils language development; pecularities of language surrounding and its developing potencial. The analysis of famous linguodidactors work, who made research due to formation of text-creating skills of main school pupils in processing of learning Ukrainian morphology is represented.The main system of principles of teaching morphology and main approaches to formation language, speech and communicative skills and attemps for 5–9 form spupils are considered.

References

Програма для 5–9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (зі змінами, внесеними у 2015 році). Українська мова / Г. Т. Шелехова, М. І. Пентилюк, В. І. Новосьолова, Т. Д. Гнаткович, Н. Б. Коржова, К. В. Таранік-Ткачук. – К., 2015. – 59 с.

Голуб Н. Б. Особливості текстотворчої діяльності учнів 5–7 класів в умовах компетентнісного навчання української мови / Н. Б. Голуб // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. – 2013. – Вип. 20. – С. 72–76.

Кратасюк Л. М. Інтерактивні методи в навчанні учнів 5–6 класів створювати тексти різних типів: автореф. дис. .. канд. пед. наук: 13.00.02 / Л. М. Кратасюк. – К., 2011. – 20 с.

Кавицька Т. І. Система вправ для формування текстотворчої компетенції у письмовому перекладі на іноземну мову / Т. І. Кавицька // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. – 2011. – Вип. 92. – С. 112–125.

Плиско К. М. Лінгводидактичні основи навчання української мови в середніх закладах освіти / К. М. Плиско // Педагогічні науки: зб. наук. праць. – Херсон: Вид-во ХДПУ, 2002. – Вип. 31. – С. 34–37.

Бородіна Н. Технологізація розвитку мовної особистості учнів засобами морфології української мови / Н. Бородіна // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. Сухомлинського. Серія 6: Педагогічні науки. – 2016. – Вип. 4 (55). – С. 17–21.

Цоуфал Л. С. Лінгвістичні засади навчання морфології в загальноосвітній школі / Л. С. Цоуфал // Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. – 2012. – Вип. 7 (2). – С. 315–322. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhSt_2012_7%282%29__34.

Пентилюк М. І. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики: зб. статей / М. І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2011. – 256 с.

Пентилюк М. Методика навчання української мови у таблицях і схемах: навч. посібник / М. Пентилюк, Т. Окуневич. – К.: Ленвіт, 2006. – 134 с.

Перхайло Н. Текстотворча компетентність як складова цільової домінанти профільного навчання української мови / Н. Перхайло // Теоретична і дидактична філологія. – 2013. – Вип. 14. – С. 90–100.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / за ред. М. Грищенко. – К., 2016. – 40 с.

Published

2017-09-26