ПРОФЕСІЙНА СУБ’ЄКТНІСТЬ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ: СУТНІСТЬ ТА ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ

Автор(и)

  • АДІЛЄ БЕКІРОВА

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.26

Ключові слова:

методологічні підходи, суб’єктність, професійна суб’єктність, учитель початкових класів, структура, формування

Анотація

Методологічно обґрунтовано формування професійної суб’єктності майбутніх учителів початкових класів як системної проблеми їх професійної підготовки, оскільки вони працюють з особливою категорією школярів – учнями молодших класів. Відзначено, що основним методологічним підходом для її експериментального формування є суб’єктно-діяльнісний підхід, оскільки учитель початкових класів як педагог, професіонал і суб’єкт – це суб’єкт педагогічної діяльності в початковій школі, також вказана проблема має досліджуватися на провідних ідеях і положеннях цього підходу. Водночас розглянуто провідні ідеї системного, компетентнісного та інших методологічних підходів. Особливу увагу звернено методологічний аспект розкриття змісту професійної суб’єктності учителів початкових класів як їх інтегральної професійно важливої якості, що дає можливість актуалізувати професійну компетентність у педагогічній діяльності. Вказано, що у змісті професійної суб’єктності є індивідуально-суб’єктний компонент, який забезпечує актуалізацію і реалізацію професійної суб’єктності учителів початкових класів загалом.

Посилання

Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности / К.А. Абульханова-Славская. – М.: Наука, 1980. – 335 с.

Аксёнова Г. И. Субъект и образование / Г. Аксёнова. – Рязань: РИНФО, 2000. – 97 с.

Бекірова А. Р. Суб’єктогенез вчителя початкових класів / А. Бекірова // Теорія і методика професійної освіти: електронне наукове фахове видання. – 2016. – №. 11 (3). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.11/1Bekirova11.pdf

Біла книга національної освіти України / Т. Ф. Алексєєнко, В. М. Аніщенко, Г. О. Балл та ін.; за заг. ред. акад. В. Г. Кременя. – К.: Інформаційні системи, 2010. – 340 с.

Большунова Н. Я. Субъектность как социокультурное явление / Н. Я. Большунова. – Новосибирск: Новосиб. гос. пед. ун-т, 2005. – 324 с.

Брушлинский А. В. О деятельности субъекта и его критериях / А. В. Брушлинский // Субъект, познание, деятельность / редкол.: И. Т. Касавин и др. – М: Канон+; Реабилитация, 2002. – С. 351–376.

Брушлинский А. В. Психология субъекта; отв. ред. В. В. Знаков / А. В. Брушлинский. – СПб.: Алетейя, 2003. – 268 с.

Деркач А. А. Субъектность субъекта в акмеологическом развитии и проблемы его субъектного самоосуществления / А. А. Деркач, Э. В. Сайко // Мир психологии. – 2008. – № 3. – С. 205–219.

Желанова В. В. Логіка суб’єктогенезу майбутнього вчителя початкових класів у технології контекстного навчання / В. В. Желанова // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Педагогіка, соціальна робота. – 2014. – Вип. 34. – С. 81–83.

Желанова В. В. Теорія і технологія контекстного навчання майбутніх учителів початкових класів: дис. …д-ра пед. наук: 13.00.04 / В. В. Желанова. – Луганськ, 2014. – 46 с.

Зеер Э.Ф. Психология профессии: учеб. пособие для студентов вузов. – 3-е изд., перераб., доп. / Э.Ф. Зеер. – М.: Акад. проект; Фонд «Мир», 2005. – 329 c.

Маралов В. Основы самопознания и саморазвития: учеб. пособие – 2-е изд., стер. / В.Г. Маралов. – М.: Academia, 2004. – 250 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи; сост., авторы комментариев и послесловия А. В. Брушлинский, К. А. Абульханова-Славская / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2000. – 712 с.

Рубинштейн С. Л. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. – М.: Наука, 1997. – 191 с.

Сластёнин В. А. Психолого-педагогическое образование и становление субъектного потенциала личности учителя / В. А. Сластёнин // Педагогический профессионализм в современном образовании. – Новосибирск: НГПУ, 2007. – С. 5–21.

Сыромятников И. В. Профессионализм, субъектность и самоопределение специалиста: концептуальные подходы к определению и развитию / И. В. Сыромятников, И. Г. Ожерельева, Э. В. Репин. – М.: Изд-во СГУ, 2009. – 208 с.

Царев С. А. Становление индивидуального опыта и субъектности студентов в конструктивном взаимодействии: монография / С. А. Царев. – Стерлитамак: Стерлитамакский филиал БашГУ, 2014. – 183 с.

Ягупов В. Субъектность и профессиональная субъектность педагога как интегральный показатель сформированности его профессиональной компетентности / В. Ягупов // Розвиток сучасної освіти: теорія, практика, інновації: зб. мат. ІІ міжнар. наук.-практ. конф. (25–26 лютого 2016 р., м. Київ). – К.: Міленіум, 2016. – С. 324–325.

Ягупов В. В. Формирование и развитие профессиональной субъектности офицеров / В. В. Ягупов, Н. А. Крышталь, В. Н. Король // Известия РОА. – 2013. – № 1. – С. 74–83.

Ягупов В. В. Суб’єкт-суб’єктні взаємини в навчальному процесі / В. В. Ягупов // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного інституту. Серія: Педагогічні науки. – 1999. – № 3–4. – С. 5–10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-09-26