PROFESSIONAL SUBJECTIVITY OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS: THE METHODOLOGY SUBSTANTIATION OF AN EXPERIMENTAL FORMATION

Authors

  • ADILIE BEKIROVA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.26

Keywords:

methodological approaches, subjectivity, professional subjectivity, a primary school teacher, structure, formation

Abstract

The article is devoted to the methodological soundness of the experimental formation of professional subjectivity of future elementary school teachers as a systemic problem of their training because they work with special categories of pupils - students of primary classes. The main methodological approach for its experimental formation is a subject-active approach as a primary school teacher is an educator, the professional and the subject of educational activities in elementary school and, accordingly, the indecated problems should be investigated in the leading ideas and positions of this approach. The leading ideas of the system, competency and other methodological approaches should be taken into account. Particular attention is paid to the methodological aspects of the disclosure of the content of professional subjectivity as its integrated professionally important quality, pedagogical activity which makes it possible to actualize the professional competence in teaching. The content of professional subjectivity structurally includes value-motivated, emotional and volitional, intellectual-cognitive, behavioral-activate, reflexively - evaluative and in individual components. Among them systemic component is individually subjective one, which provides updating and implementation of professional of primary school teachers in general.

References

Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности / К.А. Абульханова-Славская. – М.: Наука, 1980. – 335 с.

Аксёнова Г. И. Субъект и образование / Г. Аксёнова. – Рязань: РИНФО, 2000. – 97 с.

Бекірова А. Р. Суб’єктогенез вчителя початкових класів / А. Бекірова // Теорія і методика професійної освіти: електронне наукове фахове видання. – 2016. – №. 11 (3). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://tmpo.ivet-ua.science/images/Vol.11/1Bekirova11.pdf

Біла книга національної освіти України / Т. Ф. Алексєєнко, В. М. Аніщенко, Г. О. Балл та ін.; за заг. ред. акад. В. Г. Кременя. – К.: Інформаційні системи, 2010. – 340 с.

Большунова Н. Я. Субъектность как социокультурное явление / Н. Я. Большунова. – Новосибирск: Новосиб. гос. пед. ун-т, 2005. – 324 с.

Брушлинский А. В. О деятельности субъекта и его критериях / А. В. Брушлинский // Субъект, познание, деятельность / редкол.: И. Т. Касавин и др. – М: Канон+; Реабилитация, 2002. – С. 351–376.

Брушлинский А. В. Психология субъекта; отв. ред. В. В. Знаков / А. В. Брушлинский. – СПб.: Алетейя, 2003. – 268 с.

Деркач А. А. Субъектность субъекта в акмеологическом развитии и проблемы его субъектного самоосуществления / А. А. Деркач, Э. В. Сайко // Мир психологии. – 2008. – № 3. – С. 205–219.

Желанова В. В. Логіка суб’єктогенезу майбутнього вчителя початкових класів у технології контекстного навчання / В. В. Желанова // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Педагогіка, соціальна робота. – 2014. – Вип. 34. – С. 81–83.

Желанова В. В. Теорія і технологія контекстного навчання майбутніх учителів початкових класів: дис. …д-ра пед. наук: 13.00.04 / В. В. Желанова. – Луганськ, 2014. – 46 с.

Зеер Э.Ф. Психология профессии: учеб. пособие для студентов вузов. – 3-е изд., перераб., доп. / Э.Ф. Зеер. – М.: Акад. проект; Фонд «Мир», 2005. – 329 c.

Маралов В. Основы самопознания и саморазвития: учеб. пособие – 2-е изд., стер. / В.Г. Маралов. – М.: Academia, 2004. – 250 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи; сост., авторы комментариев и послесловия А. В. Брушлинский, К. А. Абульханова-Славская / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2000. – 712 с.

Рубинштейн С. Л. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. – М.: Наука, 1997. – 191 с.

Сластёнин В. А. Психолого-педагогическое образование и становление субъектного потенциала личности учителя / В. А. Сластёнин // Педагогический профессионализм в современном образовании. – Новосибирск: НГПУ, 2007. – С. 5–21.

Сыромятников И. В. Профессионализм, субъектность и самоопределение специалиста: концептуальные подходы к определению и развитию / И. В. Сыромятников, И. Г. Ожерельева, Э. В. Репин. – М.: Изд-во СГУ, 2009. – 208 с.

Царев С. А. Становление индивидуального опыта и субъектности студентов в конструктивном взаимодействии: монография / С. А. Царев. – Стерлитамак: Стерлитамакский филиал БашГУ, 2014. – 183 с.

Ягупов В. Субъектность и профессиональная субъектность педагога как интегральный показатель сформированности его профессиональной компетентности / В. Ягупов // Розвиток сучасної освіти: теорія, практика, інновації: зб. мат. ІІ міжнар. наук.-практ. конф. (25–26 лютого 2016 р., м. Київ). – К.: Міленіум, 2016. – С. 324–325.

Ягупов В. В. Формирование и развитие профессиональной субъектности офицеров / В. В. Ягупов, Н. А. Крышталь, В. Н. Король // Известия РОА. – 2013. – № 1. – С. 74–83.

Ягупов В. В. Суб’єкт-суб’єктні взаємини в навчальному процесі / В. В. Ягупов // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного інституту. Серія: Педагогічні науки. – 1999. – № 3–4. – С. 5–10.

Published

2017-09-26