CONTENT OF THE ENGLISH SPEAKING COMPETENCE FORMATION OF FUTURE TECHNICIAN-BUILDERS

Authors

  • IRYNA FEDORENKO

Keywords:

subject aspect, process aspect, knowledge, skills, communicative abilities

Abstract

The article deals with the content of the English speaking competence formation of the first and the second-year college students. One of the pedagogical tasks is its content concretization of future specialists. The notion of the content of speech interaction teaching is described. The purpose of the article is description of the content of the English speaking competence formation of the future technician-builders. As many scholars claim the content of teaching English speech interaction includes subject and process aspects. The subject content aspect contains such components: spheres and types of the English speech interaction, topics, psychological and communicative situations, communicative roles, problems and texts, communicative intentions, country-studying and lingua country-studying knowledge are concreticised and described. The paper analyses spheres of future technician-builders’ communication. Some examples of texts’ topics, communicative situations and problems for teaching English interaction of the first and the second-year college students are represented. The process content aspect includes such components: speech knowledge, speech interaction’s skills and exercises for their development of the English speaking competence formation of future technician-builders, which are described in the paper. Perspective of the further research is connected with the determination of psychological and linguistic peculiarities of the English speaking competence formation of the future technician-builders.

References

Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. – М.: ИКАР, 2009. – 448 с.

Бергман Н. М. Основы методики преподавания иностранных языков: учебник /Н. М. Бергман, В. А. Бухбиндер, В. Штрауса. – К.: Вища школа, 1986. – 335 с.

Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе: проблемы и перспективы: учеб. пособие для студ. пед. ин-тов по специальности 2103 «Иностранный язык» / И. Л. Бим – М.: Просвещение, 1988. – 253 с.

Блонский П. П. Память и мышление / П. П. Блонский. – СПб.: Питер, 2001. – 288 с.

Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителя. – 2-е изд., перераб. и доп. / Н. Д. Гальскова. – М.: АРКТИ, 2003. – 190 с.

Колесникова И. Л. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков / И. Л. Колесникова, О. А. Долгина. – СПб.: Блиц, 2001. – 223 с.

Коренякина Т. Н. Формирование общеучебных умений у младших школьников «группы риска»: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Т. Н. Коренякина. – Астрахань, 2010. – 29 с.

Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін.; за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.

Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций / В. В. Сафонова. – Воронеж: Истоки, 1996. – 237с.

Скалкин В. Л. Обучение диалогической речи (на материале англ. языка): пособие для учителей / В. Л. Скалкин. – К.: Рад. школа, 1989. – 158 с.

Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов / А. Н. Щукин. – М.: Филоматис, 2004. – 416 с.

Brown G. Teaching Talk: strategies for production and assessment / Brown G., Anderson A., Shillcock R., Yule G. – London: Cambridge University Press, 1984. – 178 p.

Published

2017-02-03

Issue

Section

ПРОФЕСІЙНА ІНШОМОВНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ НЕПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ