DEVELOPING ART AND COMMUNICATION CULTURE OF A FUTURE MUSIC TEACHER IN THE CONTEXT OF EXISTENTIAL REFLECTION APPROACH

Authors

  • A. ZAITSEVA

Keywords:

art and communication culture, existential and reflective strategy, future music teacher, conceptual methodological approaches

Abstract

From the perspective of existential-reflexive approach this article reveals the essence of the formation of artistic and communicative culture of a future teacher of Music. There have been shown the characteristic features of this proces, which appears not only by means of the external effects of teaching, but also in the form of existential living, experience and reflective fixation by subjects of interaction their own artistic meanings and values in the process of communication with art. Existential-reflexive strategies of musical education involves pedagogical orientation on the value aspect of artistic and creative interaction between a teacher and a student. The existential and reflective approach is treated as a system of scientific and pedagogical orientation, based on their own emotions and feeling, and reflectively fixed artistic and aesthetic experience of subjects of creative interaction, involve their co-creation, are determined by the dialectical relationship of personal and social, characterized by interdependence, mutual influence of subjects interaction .

References

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. – М.: Искусство, 1986. – 445 c.

Бочкарев Л. Л. Психология музыкальной деятельности / Л. Л.Бочкарев. – М.: Классика XXI, 2008. – 352 с.

Ленгле А. Жизнь, наполненная смислом: рикладная логотерапия / А. Ленгле. – М.: Генезис, 2004. – 128 с.

Ленгле А. Person: экзистенциально-аналитическая теория личности: сб. статей / А.Ленгле. – М.: Генезис, 2006. – 159 с.

Мерло-Понті М. Феноменологія сприйняття / пер. з франц. О. Йосипенка, С.Йосипенка. – К.: Український Центр духовної культури, 2001. – 552 с.

Орлов В.Ф. Професійне становлення майбутніх вчителів мистецьких дисциплін: теорія і технологія: монографія /В. Ф. Орлов . – К.: Наук. думка, 2003. – 262 с.

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г. М. Падалка. – К.: Освіта України, 2008. – 274 с.

Роджерс К. Творчество как усиление себя / К. Роджерс // Гуманистическая и трансперсональная психология: хрестоматія; сост. К. В. Сельченюк. – М.:Харвест; АСТ, 2000. – С. 296–306.

Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька: навч. посібник /О. П. Рудницька. – К., 2002. – 270 с.

Словник іншомовних слів / уклад.: С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. – К.: Наук. думка, 2000. – 683 с.

Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М.: Прогресс, 1990. – 367 с.

Bollnow O. Zwischen Philosophie und Pedagogik: vortrage und Aufsaetze / O. Bollnow. – Aachen, 1988. – 211 p.

Published

2016-11-01