PROFESSIONAL TRAINING OF TRANSLATORS IN THE US EDUCATION SYSTEM

Authors

  • K. SKYBA

Keywords:

translator, US higher education system, educational qualification level, training program for interpreters, translation training specialization

Abstract

The intensive development of international relations affects the increase in cross-language communication. The role of professional translators is growing. The honourable first place among the leaders in the educational services provision is occupied by the United States of America. Differentiated network of educational institutions of the USA offers multi-level training programs for translators and interpreters. Experience in the organization and functioning of an American translators’ training system is promising and useful for Ukrainian educators. US higher educational institutions offer the following translators’ training program levels: Associate’s degree, Bachelor’s degree, Master’s degree, Doctorate degree. In addition to academic training the courses and programs to obtain certificates are offered in the United States. In the system of education of America a multi-level translators’ training suggests specialization, takes into account labour market trends and provides a wide choice of the path of learning of both students and already practicing translators.

References

Головінський І. Педагогічна психологія: навч. посібник для вищої школи / І. Головінський. – К.: Аконіт, 2003. – 288 с.

Кнодель Л. В. Сучасна вища освіта в США / Л. В. Кнодель // Вісник Дніпропетровського університету ім. А. Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. – 2012. – № 2. – С. 18–23.

Коваленко О. Ю. Структура системи освіти США / О. Ю. Коваленко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. праць. – Запоріжжя, 2009. – Вип. 54. – С. 177–181.

Малярчук О. Вища гуманітарна освіта Сполучених Штатів Америки в епоху інформаційного суспільства / О. Малярчук. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/6423/1/11movvgo.pdf

Мартинюк О. В. Порівняльна характеристика програм підготовки магістрів перекладу загального та профільного спрямування: досвід США / О. В. Мартинюк // Збірник наукових праць Кременецького обласного гуманітарно-педагогічного інституту ім. Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки. – 2010. – Вип. 1 (3). – С. 63–69.

Мартинюк О. В. Професійна підготовка магістрів технічного перекладу в університетах США: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / О. В. Мартинюк. – Хмельницький, 2012. – 200 с.

Романовська О. О. Досвід вищої освіти Сполучених Штатів Америки XX–XXI століття. Кн. 2: Особливості вищої освіти США кінця XX – початку XXI століття: навч. посібник / О. О. Романовська, Ю. Ю. Романовська, О. О. Романовський. – Вінниця: Нова Книга, 2010. – 266 с.

Система освіти Сполучених Штатів Америки. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://izn.nau.edu.ua/obuchenie/obrazovanie-v-mire/sistema-osviti-s-sh-a/.

Classification of Instructional Programs – 2010: U.S. Department of Education’s National Center for Education Statistics. [Electronic resource]. – Access: https://nces.ed.gov/ipeds/cipcode/cipdetail.aspx?y=55&cipid=88295.

Translation Degree Program Information. [Electronic resource]. – Access: http://study.com/translation_degree.html.

United Sates Department of Labor. Bureau of Labor Statistics. [Electronic resource]. – Access: http://www.bls.gov/ooh/media-and-communication/interpreters-and-translators.htm.

Published

2015-12-01