MEMORY OPERATION AND ATTENTION CONCENTRATION FEATURES OF BUILDING PROFESSIONALLY ORIENTED FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE STRATEGIES IN PERSPECTIVE PROGRAMMERS
Keywords:
professionally oriented foreign language communicative strategies, perspective programmers, memory operation features, attention concentration features of building communicative strategiesAbstract
Memory operation and attention concentration features of building professionally oriented foreign language communicative strategies in perspective programmers have been analyzed in the article. The features of functioning and role of short-term, sensory, operational, long-term, semantic memory in the process of building foreign language professionally oriented communicative strategies in students majoring in programming have been in the spotlight of the author’s attention. Special conditions for successful memorizing of studying material by students have been identified. In the course of the pilot study it has been proven that active methods of teaching / learning enchance high concentration and makes it possible to activate long-term memory and, as a result, reflect necessary studying material in it. The impact of concentration on the efficiency of building professionally oriented foreign language communicative strategies in perspective programmers has been grounded. Mechanisms of concentration of students majoring in programming on studying activity have been analyzed.
References
Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе: проблемы и перспективы / И. Л. Бим. – М.: Просвещение, 1988. – 256 с.
Жинкин Н. И. Речь как проводник информации / Н. И. Жинкин. – М.: Наука, 1982. – 150 с.
Зимняя И. А. К вопросу о психологических механизмах рецептивных видов речевой деятельности / И. А. Зимняя, Ю. Ф. Малинина, С. Д. Толкачева // Иностранные языки в высшей школе: сборник. – М.: Высшая школа, 1977. – Вып. 12. – С. 106–116.
Ковальчук О. Основи психології та педагогіки: навч. посібник / О. Ковальчук, С. Когут. – Львів: Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2009. – 623 с.
Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: в 2-х т. / А. Н. Леонтьев. – М.: Педагогика, 1983. – Т. 1. – 392 с.
Максименко С. Д. Загальна психологія. – 2-е вид., доп. і перероб. / С. Д. Максименко. – Вінниця: Нова книга, 2004. – 704 с.
Савчин М. Загальна психологія: навч. посібник / М. Савчин. – Дрогобич: Вид. фірма «Відродження», 1998. – Ч. 2. – 147 с.
Психологія: навч. посібник / О. В. Винославська, О. А. Браусенко-Кузнєцова, В. Л. Зливков та ін. – К.: Фірма «ІНКОС», 2005. – 352 с.
Фрумкина Р. М. Психолингвистика / Р. М. Фрумкина. – М.: Академия, 2001. – 316 с.
Хом’як А. П. Мовленнєва діяльність як засіб вербального спілкування / А. П. Хом’як, П. А. Кліш // Науковий вісник (Інститут іноземної філології). Серія: Педагогічні науки. – 2010. – № 23. – С. 34–40.
Cowan N. From Sensory to Long-Term Memory Evidence from Auditory Memory Reactivation Studies / N. Cowan // Experimental Psychology. – 2005. – № 52 (1): 3. – P. 20–35.
Deak G. O. The development of cognitive flexibility and abilities / G. O. Deak. – San Diego: University of California. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.cogsci.ucsd.edu/~deak/publications/Deak_Advances03.pdf
Mitchell G. The Architecture of memory / G. Mitchell. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.trans4mind.com/mind-development/architecture.html#short-term
Oxford Advanced Learner’s Dictionary. – Oxford: Oxford Uiversity Press, 2010. – 1952 p.
Parmentier F. B. Transitional information in spatial serial memory: path characteristics affect recall performance. Eds. G. Elford, M. Maybery / F. B. Parmentier // Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. – 2005. – P. 412–427.
Ranganath C. C. Working Memory Maintenance Contributes to Long-term Memory Formation: Neural and Behavioral Evidence. Eds. B. X. Michael, J. B. Craig / C. C. Ranganath // Journal of Cognitive Neuroscience. – 2005. – № 17 (7). – P. 994–1010.
Wood R. A review of long term memory in natural and synthetic systems. Eds. P. Baxer, T. Belpaeme / R. Wood // Adaptive Behavior. – 2011. – № 20 (2). – P. 81–103.