PREPARATION OF ORPHANS TO INDEPENDENT LIVING IN THE FAMILY EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • E. V. KUZMINA

Keywords:

orphan, preparation for independent living, foster home, family-type home

Abstract

The article is devoted to problem of orphans’ training for independent life that is based on their personal and psychological characteristics and features of educational environment. The problem of abandonment as a social phenomenon is considered from the point of view of this phenomenon genesis research and the impact of institutions that can overcome this problem. Particular attention is paid to the impact-family education and to formation and personal development of orphans. The results of numerous studies indicate the primary importance of orphans’ preparation for independent life only in family environment. The results of analysis of scientific and educational research on orphans’ education in family conditions and recommendations for improving the effectiveness of activity due to planned and comprehensive social and educational support to foster families and family-type homes.

References

Батьківство в радість. Тренінговий курс з формування батьківської компетентності; авт.-уклад. Г. М. Лактіонова, І. Д. Звєрєва. – К.: Фенікс, 2009. – 360 с.

Безпалько О. В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях: навч. посібник / О. В. Безпалько // – К.: Логос, 2003. – 134 с.

Дитина в прийомній сім’ї : нотатки психолога; уклад. Г. М. Бевз, І. В. Пеша – К.: Український інститут соціальних досліджень, 2007. – 101 с.

Запорожец А. В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности / А. В. Запорожец // Современные проблемы дошкольного образования и педагогические технологии: сб. науч. трудов. – Смоленск: СГПУ, 1998. – С. 3–10.

Методичні рекомендації щодо розробки обласних програм подолання проблеми соціального сирітства: практ. посібник / Т. В. Брижуватий, О. М. Волгіна, С. А. Матус та ін. – К.: Четверта хвиля, 2006. – 85 с.

Пеша І. В. Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (проблеми реформування) / І. В. Пеша. – К.: Логос, 2000. – 87 с.

Программа профилактического тренинга для подростков «СТУПЕНИ»: руководство для тренера; под ред. Р. В. Йорика и А. В. Шаболтас. – СПб.: Врачи детям, 2009. – 92 с.

Психологические особенности формирования личности школьника; под ред. И. В. Дубровиной. – М.: АПН СССР, НИИ ОПП, 1983. – 138 с.

Романчук О. Сім’я, що зцілює. Основи терапевтичного батьківства дітей, що зазнали скривдження та емоційного занедбання / О. Романчук. – Львів.: Колесо, 2011 – 98 с.

Руководство по оценке и междисциплинарному ведению случая для оказания помощи детям и семьям, находящимся в социально опасном положении или в трудной жизненной ситуации; под ред. Р. В. Йорика. – СПб.: Врачи детям, Эвричайлд, 2008. – 120 с.

Шипицына Л. М. Психология детей-сирот: учеб. пособие / Л. М. Шипицына. – СПб.: Изд-во С.- Петерб. ун-та, 2005. – 628 с.

Published

2015-04-29