IMPLEMENTATION OF DISTANCE AND BLENDED LEARNING TECHNOLOGIES IN TRAINING OF FUTURE PHYSICS TEACHERS BY MEANS OF CLOUD TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.1.1Keywords:
training of future physics teachers, distance and blended learning, digital competence, cloud tools, digital laboratory.Abstract
The article updates the problem of distance and blended education of masters – future physics teachers – as components of the innovative environment of university education. The aim of the study is to analyze the organizational and pedagogical features of the organization of distance and blended education of master’s students – future teachers of physics – and to substantiate the ways of implementing these promising educational technologies using digital cloud tools. To achieve this aim, the methods of problem-comparative analysis, theoretical-methodological generalization, and pedagogical diagnostics were used. Based on the results of the study, the organizational prerequisites for the implementation of distance and blended learning in higher education institutions in wartime conditions were determined. The prospective use of cloud technologies as a unique tool for supporting distance and blended learning is substantiated, and the practical experience of their use in the educational process of the Department of Physics and Methods of its Teaching at the Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University is summarized. Functional capabilities of modern cloud technologies as the support services for distance and blended learning of physics are characterized, providing effective organization of classroom and online learning, independent work of higher education students, formation of practical abilities and skills important for further professional activity. The main types of computer didactic support of the educational process in physics and directions of its use for solving specific educational and methodological tasks are analyzed. Emphasis is placed on the importance of using digital laboratories as a component of the technology of distance and blended learning of physics teachers, the peculiarities of the organization of training using a digital laboratory operating at the university at the Department of Physics Methods of its Teaching are highlighted. Conclusions have been made regarding the prospects for the further development of distance and blended learning using cloud technologies, the need to improve the digital competence of higher education students and teachers as a condition for the effective use of modern information and communication technologies in the educational process, the development of the latest didactic support for teaching physics, integrated with cloud tools and services.
References
Богачков Ю.М., Букач А.В., Ухань П.С. Комплексне застосування Google Classroom для створення варіативних дистанційних курсів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 76. №2. С. 290–303. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v76i2.3338.
Винницький М. Україна – це країна можливостей, але плата за них – ризики. URL: https://theukrainians.org/mykhailovynnytskyi-
mon/?fbclid=IwAR1_jUHxW4LO1NqJ7cQt78eIP-3W5f61cKLs_rcjm4Tkzim7o231DO8Q-SM.
Габрусєв В.Ю. Комп’ютерно-орієнтовані засоби управління навчальними ресурсами MOODLE (модульна, об’єктно-орієнтована, динамічна навчальна система). Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2006. № 4 (11). С. 24–28.
Габрусєв В.Ю., Грод І.М., Кулянда О.О. Засоби системи управління навчальними ресурсами MOODLE для проведення тестового контролю знань. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. 14 травня 2020 р., м. Тернопіль. Тернопіль : ТНПУ імені Володимира Гнатюка. 2020. С. 159–162.
Головко М.В., Крижановський С.Ю., Мацюк В.М. Моделювання віртуального фізичного експерименту для систем дистанційного навчання в загальноосвітній і вищій педагогічній школах. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. № 47(3). С. 36–48. URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1224/923#.VbjnIkDWgpQ.
Головко М.В., Крижановський С.Ю., Мацюк В.М. Самостійна робота з використанням хмаро орієнтованих технологій як засіб розвитку цифрової компетентності магістрів фізики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Т. 90. № 4. С. 102–117. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4919.
Головко М.В., Мацюк В.М., Рудницька Ж.О. Організаційно-методичні особливості реалізації дистанційного навчання фізики в закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. 2023. Т. 1. № 208. С. 23–31.
Змішане навчання: як організувати освітній процес в умовах війни. Державна служба якості освіти України. URL: https://sqe.gov.ua/zmishane-navchannya-yak-organizuvati-yaki/.
Іщенко Р., Горбунович І. Ефективність дистанційного навчання фізики студентів технічних спеціальностей в умовах карантину. Фізико-математична освіта. 2021. Т. 29. № 3. С. 63–67.
Крижановський С.Ю., Головко М.В. Цифрова лабораторія як засіб розвитку методичної компетентності майбутніх викладачів фізики. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції. 18–19 травня 2023 р., м. Тернопіль. Тернопіль. 2023. С. 211–214. URL: http://physicsnature.tnpu.edu.ua/media/arhive/physics_nature_2023_%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_DXOaLrE.pdf.
Положення про дистанційне навчання в Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка. URL: https://tnpu.edu.ua/about/public_inform/upload/2023/Polozhennia_pro_dystantsiine_navchannia.pdf.
Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН України від 30 квітня 2013 р. № 703/23235. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13?find=1&text=%D0%B4%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%86#w1_32.
Малихін О.В., Арістова Н.О., Шпарик О.М. Організація освітнього процесу в Україні та країнах ЄС в умовах непрогнозованих впливів : довідкове видання. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 71 с. URL: https://undip.org.ua/library/orhanizatsiia-osvitnoho-protsesu-v-ukraini-ta-krainakh-yes-v-umovakh-neprohnozovanykh-vplyvivdovidkove-vydannia/.
Про освіту : Закон України. / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Про вищу освіту : Закон України. / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Сальник І.В., Сірик Е.П. Підготовка та проведення семінарських занять з фізики в умовах дистанційного навчання. Наукові записки. Серія: «Педагогічні науки». 2020. Вип. 189. С. 68–74.
Сервер електронних курсів ТНПУ ім. В. Гнатюка. URL: https://elr.tnpu.edu.ua/.
Слободянюк І.Ю., Мисліцька Н.А., Заболотний В.Ф., Колесникова О.А. Використання хмаро орієнтованих технологій в умовах дистанційного навчання. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 1(23). Частина 2. С. 78–82. URL: http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v1-23-2/2020_1-23-2_Slobodianiuk_FMO.pdf.
Федчишин О., Мохун С., Чопик П. Віртуальний фізичний експеримент як засіб удосконалення фахових компетентностей здобувачів освіти в умовах дистанційного навчання. Фізико-математична освіта, 2023. Том 38. № 2. С. 50– 55. URL: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/238. DOI: 10.31110/2413-1571-2023-038-2-008.
Шарко В.Д. Методика дистанційного навчання фізики з застосуванням мережевих комплексів : робоча програма навчальної дисципліни для аспірантів. Спеціальність 014 – науки про освіту. Факультет фізики, математики та інформатики. Херсон : Кафедра фізики та методики її навчання Херсонського державного університету, 2016. 17 с. URL: https://www.kspu.edu/.
Distance Learning & Hybrid Learning. 2022. URL: https://www.edelements.com/distance-learning-pd-and-supportservices.
The Definition of Blended Learning. 2021. URL: https://www.teachthought.com/learning/the-definition-of-blendedlearning/.