SELF-DEVELOPMENT AND SELF-IMPROVEMENT OF MATHEMATICS TEACHER IN TODAY’S CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.1.2

Keywords:

self-development of the teacher, mathematical education, scientific and pedagogical skills, scientific and mathematical skills, psychological and pedagogical skills.

Abstract

Today, the role and status of the mathematics teacher as an organizer of the educational process is determined by the set of factors of his adaptation to the scientific and educational space. Self-development of a mathematics teacher is a psychological-pedagogical category that includes strategic forms of his activity aimed at interaction with students, teaching staff, parents, etc. At the same time, the strategy of the scientific-normative and scientific-pedagogical activities of the mathematics teacher is a symbiosis of mathematical knowledge and establishing contact with students, based on knowledge in the field of psycho-pedagogical and cognitive-behavioral reactions of students. Therefore, the selfdevelopment and self-improvement of a mathematics teacher is aimed at facilitating the organization of educational activities by taking into account the individuality of students of mathematics education when mastering the basic (mandatory) scientific and programmatic categories of this discipline. Taking into account the conceptual role of the teacher’s self-development as the dominant part of his pedagogical and workshop paradigm, mastering the methods, methods and mechanisms of personal, professional and qualification self-improvement is key for a mathematics teacher. In particular, they include: 1) a combination of self-education and doctrinal educational development; 2) development of philosophical educational categories; 3) highlighting the personal specificity of pedagogical action. For the purposes of this study, it seems necessary to work out the above-mentioned simulacra in the scientific-mathematical projection of interaction, which will be carried out below. In addition, the activity of a mathematics teacher is always mediated by increased innovative demands on his personality, such as the compilation of pedagogical creativity and mastery at the same time. Under such conditions, the criterion superstructure of pelagic mastery, which includes the factors of expedient, productive and dialogic selection of means, mechanisms and approaches to the content-active and effective components of the pedagogical-psychological readiness of the mathematics teacher to interact with students of mathematics education, acquires key mathematicalpedagogical significance. It should be noted that some simulacra of scientific-pedagogical interaction between a teacher and a student through the prism of obtaining a mathematical education – for example, freedom of creativity and professional development – need to be clarified taking into account the science-intensive specifics of this discipline. Taking this into account, in the research it is necessary to develop the accents of the implementation of basic popular science values in the procedure of interaction between a student and a teacher of mathematics.

References

Ачкан В. В. Підготовка майбутніх учителів математики до інноваційної педагогічної діяльності : монографія. Київ : ФОП Маслаков, 2018. 308 с.

Бєсова О. Підготовка майбутніх вчителів математики в контексті положень медіаосвіти в Україні. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Технології формування педагогічного професіоналізму майбутніх учителів», 27–28 лютого 2014 р. Мелітополь, 2014. С. 170–175.

Карандаш М., Онищенко Г. Формування готовності вчителів до інноваційної діяльності. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Технології формування педагогічного професіоналізму майбутніх учителів», 27–28 лютого 2014 р. Мелітополь, 2014. С. 102–107.

Корінна Л. Професійний саморозвиток вчителя як домінантний вектор педагогічної майстерності. Univerzitná knižnica Prešovskej univerzity v Prešove. 2015. № 3. С. 87–101.

Муртазієв Е. Культурно-історичний підхід у змісті сучасної природничо-математичної освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Технології формування педагогічного професіоналізму майбутніх учителів», 27–28 лютого 2014 р. Мелітополь, 2014. С. 204–208.

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : наказ МОН України № 776 від 16.07.2018. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 06.02.2024).

Соколовська С. Професійний саморозвиток майбутніх вчителів математики як педагогічна проблема. Матеріали конференції «Стан та перспективи підготовки вчителя математики в Україні», 10–11 грудня 2009 р. Вінниця, 2009. С. 126–128.

Darling-Hammond, L. eatal. Effective Teacher Professional Development. LearningPolicyInstitute: Research. Action. Impact. 2017. URL: https://learningpolicyinstitute.org/product/effective-teacher-professional-developmentbrief (дата звернення: 01.02.2024).

Herman I.R. Exploratory Study On Teachers’ Personal Development Needs. European Proceedings: Education, Reflection, Development ERD. 2019. URL: https://www.europeanproceedings.com/article/10.15405/epsbs.2020.06.23 (дата звернення: 02.02.2024).

Malm B. Towards a newprofessionalism : enhancing personal and professional development in teacher education. Journal of Education forTeaching: International Research and Pedagogy. 2009. Vol. 35 (1). P. 77–91.

Published

2024-06-03

Issue

Section

ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ І МАЙСТЕРНІСТЬ ПЕДАГОГА