CRITERIA AND INDICATORS FOR DIAGNOSING THE FORMATION OF METHODICAL COMPETENCE OF FUTURE OFFICERS - SPECIALISTS IN PHYSICAL TRAINING OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.26

Keywords:

methodical competence, criteria, indicator, levels, formation, diagnosis

Abstract

The article examines the problem of developing criteria and indicators for diagnosing the formation of methodical competence in future officers - specialists in physical training and sports in the Armed Forces of Ukraine. An analysis of scientific works and a summary of information on the diagnosis of the formation of methodological competence in future officers, in particular specialists in physical training and sports, have been carried out. The content of the concepts of criteria and indicators has been determined and justified. The appropriate criteria and indicators necessary for diagnosing the formation of methodical competence have been selected, taking into account their military-professional, professional, and methodological functions as a military teacher, as well as the research tasks set in the scientific study. The importance of forming the methodical competence of future officers, specialists in physical training and sports has been proven, which directly affects the effectiveness of their military-professional and, most importantly, professional activities in both everyday and combat conditions. The purpose of the article is to define and substantiate the system of criteria for diagnosing the formation of methodological competence in future officers - specialists in physical training and sports in the Armed Forces of Ukraine and to determine their indicators. Taking into account the specifics of conducting diagnostic research on the formation of methodical competence in future officers, specialists in physical training and sports, as well as the specifics of their professional and professional tasks, the following criteria for diagnosing the formation of methodical competence have been identified: value-motivational, cognitive, methodical, individualpsychological, and subjective. For each criterion, appropriate indicators have been selected, which are theoretically determined as the most appropriate for diagnosing the formation of a specific component of methodological competence. Using these indicators, the current state of its formation can be determined. The levels of formation of methodical competence in future officers - specialists in physical training and sports have been determined for each criterion. It has been proven that the developed criteria and indicators for diagnosing the formation of methodical competence provide an opportunity to evaluate the effectiveness of the process of its formation and to develop appropriate measures for its improvement.

References

Бєліков І. О. Критерії та показники діагностування сформованості організаційної компетентності в майбутніх фахівців із фізичної культури і спорту Збройних сил України. Інноваційна педагогіка. 2021. № 38. С. 94–101.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ: Перун, 2005. 1728 с.

Вербин Н. Б. Розвиток професійної витривалості майбутніх магістрів військового управління у процесі оперативно-тактичної підготовки: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2019. 299 с.

Коновалов Д. О. Критерії та показники діагностування сформованості фізичної готовності майбутніх офіцерів сухопутних військ до професійної діяльності. Eurasian scientific discussions: The 8th International scientific and practical conference (29–31.08.2022. Barcelona, Spain). 2022. Р. 171–177.

Олійник Л. В. Методика формування методичної компетентності майбутніх офіцерів військ зв’язку в процесі практичної підготовки (на прикладі загальновійськових та військово-спеціальних дисциплін): дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2010. 247 с.

Остапенко В. С. Критерії та показники діагностування рівнів розвиненості методичної компетентності викладачів військово-спеціальних дисциплін у вищих військових навчальних закладах. Вісник Національного університету оборони України. 2013. Вип. 4 (35). С. 114–119.

Погребняк Д. В., Ягупов В. В., Малахов Є. В. Система критеріїв оцінювання розвиненості фахової компетентності начальників фізичної підготовки і спорту військових частин Збройних сил України у системі післядипломної освіти. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. Sept. VII (82). Issue 202. S. 45–51.

Поливанюк В. В. Критерії та показники оцінювання сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту Збройних сил України. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2021. IX (99), Issue: 252. Р. 42–47.

Професійна освіта: словник: навч. посіб. / уклад. С. Гончаренко, та. ін; за ред. Н. Ничкало. Київ: Вища школа, 2000. 380 с.

Самойленко Н. Ю. Розвиток методичної компетентності майстрів виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2012. 210 с.

Шостак Р. Г. Діагностування сформованості управлінської компетентності майбутніх начальників фізичної підготовки і спорту військової частини. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2021. IX (96). Issue 245. Р. 54–60.

Ягупов В. В., Кива В. Ю. Критерії та показники діагностування розвиненості інформаційно-комунікаційної компетентності викладачів системи військової освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 71. № 3. С. 248–266.

Ягупов В. В., Тракалюк О. Л. Критерії та показники діагностування професійної підготовленості офіцерів оперативно-тактичної ланки управління. Вісник Національного університету оборони України. 2021. № 6 (64). С. 164–175.

Ягупов В. В., Яцино О. В., Тракалюк О. Л. Критерії та показники діагностування організаційно-управлінської компетентності посадових осіб кадрових органів Міністерства оборони та Збройних сил України. Військова освіта: збірник наукових праць Національного університету оборони України. 2022. № 46. С. 325–339.

Published

2023-07-11