METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL REHABILITATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.1.6Keywords:
methodological approaches, professional training, physical rehabilitation, future specialists in physical rehabilitation, health-preserving activity.Abstract
The article focuses on the essence of methodological approaches to the study of the problem of formation of professional training of future specialists in physical rehabilitation for the use of health-preserving technologies in further professional activity. Among the methodological approaches to the study of the problem of professional training of future specialists in physical rehabilitation, the author singles out systemic, axiological, personal, activity and competence approaches. Within the framework of our research, the general scientific basis of the formation of professional training of future specialists in physical rehabilitation for the use of health-preserving technologies by profession is system and axiological approaches, which made it possible to determine the purpose, tasks and orientation of the process of professional training, to reveal its essence and structure. Based on a systematic approach, in our scientific research we identified the structural components of professional training of future specialists in physical rehabilitation, in particular: motivational-value, cognitive-content, personal-activity, and also established structural-functional connections between them. The personal approach directs pedagogical influence on the development of professionally important personality qualities and forms the theoretical and methodological basis of our research. The active approach is aimed at the professional training of future specialists in physical rehabilitation for the formation of relevant abilities and skills of the future specialist, in particular organizational and methodical, cognitive, communicative and motor qualities. The competence approach became the basic basis for determining the relevant competences necessary for the professional self-realization of future specialists in physical rehabilitation. We note that the complex use of methodological approaches makes it possible to consider the professional training of specialists as a pedagogical system that contributes to the formation of a group of professional qualities, motives and values in the future specialist.
References
Андрощук І. П. Основні підходи професійної підготовки майбутніх учителів технологій до організації позаурочної художньо-технічної діяльності учнів. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. Випуск 7 (І). 236 с.
Бєлікова Н. О. Підготовка майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності: теорія та методика : [монографія] / Бєлікова Наталія Олександрівна. Київ : ТОВ «Козарі», 2012. 584 с.
Беспалова О. Методологічні підходи до професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної терапії та ерготерапії. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 1 (18), 2019. С. 62–66. URL: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.62-66.
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. VIII, 1728 с. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua › elib (дата звернення: 22.03.2024).
Вітвицька С. Аксіологічний підхід до виховання особистості майбутнього вчителя. Креативна педагогіка. Науково-методичний журнал. 2015. № 10. С. 63–67. URL: http://eprints.zu.edu.ua/17059/1/Вітвицька%20С.pdf.
Грицай Н. Б. Основні принципи методичної підготовки майбутніх учителів біології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. № 3 (37). С. 105–112. URL: https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2553.
Драч І. І. Аналіз базових категорій компетентнісного підходу та їх співвідношення. Електронний журнал: Теорія та методика управління освітою. Київ : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України. № 10. 2013. URL: http://umo.edu.ua/katalog/.
Завгородня Т. К., Стражнікова І. В. Методологічні засади педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2021. 120 с.
Про освіту :Закон України № 2145-VIII від 05.09.2017 зі змінами 2024. URL: https://urst.com.ua › Закони (дата звернення: 23.03.2024).
Клочан В. В. Методичне забезпечення аграрного колсалтингу. Електронний журнал: Ефективна економіка, Дніпро: ТОВ «ДКС-центр», № 7, 2013. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3939 (дата звернення: 23.03.2024).
Копочинська Ю. В. Теоретичні і методичні засади формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 571 с.
Кустовська О. В. Методологія системного підходу та наукових досліджень : курс лекцій. Тернопіль : Економічна думка, 2005. 124 с.
Пасічник О. Діяльнісний підхід – сутність та особливості реалізації у процесі навчання студентів ВНЗ. Проблеми та інновації в природничо-математичній, технологічній і професійній освіті : матеріали ІV Міжнар. науково-практ. онлайн-інтернет конф., м. Кропивницький, 17–21 квітня, 2017 р. Кропивницький, 2017.
С. 154–156. URL: https://www.cuspu.edu.ua/images/conf-2017-04/s6/6-Пасічник_тези.pdf.
Пшенична Л. В. Інноваційні процеси в освіті як фактор її успіху. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, № 4 (38), 2014. С. 3–16.
Саввова О. В. Методологія наукових досліджень : конспект лекцій для студентів 1 курсу денної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 – Хімічні технології та інженерія. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2019. 104 с.
Савенко О., Драгальчук Н. Професійна підготовка фахівця з фізичної реабілітації. Молода спортивна наука України. 2020. Т. 4. С. 117−118.
Системний підхід – Вікіпедія. URI: https://uk.wikipedia.org › wiki › (дата звернення: 22.03.2024).