CURRENT STATE OF FORMATION OF DIAGNOSTIC COMPETENCE OF FUTURE OFFICERS - SPECIALISTS IN PHYSICAL TRAINING AND SPORTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.28

Keywords:

experiment, formation, diagnostic competence, future specialists of physical training and sports, assertory pedagogical experiment, criteria, levels, research methods

Abstract

The relevance of the problem of forming diagnostic competence of future specialists in physical training and sports can be confirmed in our case by an experimental study. Accordingly, we conduct the ascertaining pedagogical experiment, which will allow us to confirm the relevance of our study experimentally. This makes it possible to develop the methodology of the formative experiment. Thus, the ascertaining stage of the pedagogical experiment is aimed at establishing the actual state of formation of diagnostic competence of future specialists in physical training and sports. The aim of the article is to determine the state of formation of diagnostic competence in future officers – specialists in physical training and sports at the ascertaining stage of the pedagogical experiment. The article presents the results of the ascertaining stage of the pedagogical experiment on the formation of diagnostic competence of future specialists in physical training and sports. The levels of formation of their diagnostic competence are characterized as low, sufficient, average and high. The research was carried out with the future specialists of physical training and sport of the educational-scientific institute of physical training and sports-health technologies of the National University of Defense of Ukraine. It was found that on the cognitive and methodological components, the future specialists of physical training and sports have a low level of formation. The formation of the value-motivational component shows that the main value now, for each serviceman is his family, service to his state. It is substantiated that there is a need for the formation of theoretical knowledge of methods, methodological techniques, techniques, means of diagnosing the physical preparedness and readiness of servicemen. There is a lack of practical knowledge concerning the skills and abilities of applying the methods, methodological techniques, techniques of evaluating the physical preparedness and readiness of servicemen. The formation of the subjective component is at a low level; unfortunately, not all cadets see themselves in the future as officers, subjects of diagnostic activities, future supervisors of physical training and sports. The systematization of the results at the ascertaining stage of the experiment showed that theoretical and practical diagnostic skills, skills and abilities of future specialists in physical training and sports are not formed enough and require the introduction of additional pedagogical conditions for the purposeful formation of their diagnostic competence in military universities.

References

Вербицька П. В. Понятійний апарат громадянського виховання особистості. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. 2009. Вип. 43. С. 39–44.

Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям. Київ; Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. 278 с.

Дубровська О. М. Вимірювання сформованості діагностувальної компетентності майбутніх фахівців фізичної підготовки і спорту: критерії та показники. Військова освіта. 2022. 2 (46). С. 70–79. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2022-46/70-79

Kyrychenko O. M., Yahupov V. V. Criteria and indicators for measuring the formation of diagnostic competence of future officers in the process of professional training. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences. 2022. Vol. 2. DOI 10.35433/pedagogy.2 (109).2022.133–158.

Ягупов В. В., Плохута І. С. Діагностувальна компетентність майбутніх докторів філософії: поняття, структура і зміст. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, X (103), Issue: 265, 2022 May, S. 47–54.

Ягупов В., Жембровський С. Перспективна система діагностування фізичної підготовленості військовослужбовців Збройних сил України: теоретико-методологічне обґрунтування. Військова освіта: зб. наук. пр. Національного університету оборони України. 2020. № 2 (42). С. 378–392. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-2/378-392

Yahupov V., Kyrychenko O. Diagnostic competence of future officers – specialists in speaking and sport of the armed forces of Ukraine: concepts, contents and content. Innovative Solutions In Modern Science. 2022. May № 1 (53). DOI: 10.26886/2414-634X.1(53)2022.2

Ягупов В. В., Кириченко О. М. Формування діагностувальної компетентності майбутніх офіцерів у процесі професійної підготовки. Актуальні проблеми розвитку службово-прикладних, традиційних і східних одноборств: зб. наук. праць за матеріалами ХV міжнар. конференції. Харків, 2021. С. 145–146.

Ягупов В. В. Методологічні основи компетентнісного підходу до професійної підготовки офіцерів запасу. Проблеми освіти. 2019. № 92. С. 239–245.

Ягупов В. В. Теорія і методологія військово-педагогічних досліджень: підручник. Київ: НУОУ, 2019. 444 с.

Published

2023-07-11