DEVELOPMENT OF GENERIC COMPETENCES AS AN IMPORTANT FACTOR OF THE EUROPEAN INTEGRATION PROCESSES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.24.2.4Keywords:
generic competences, universal competences, basic skills, European integration processesAbstract
The actuality. The article, on the basis of the analysis of key documents of the EU and modern scientific research, outlines the importance of developing generic competences in the context of European integration processes. The purpose of the article is to analyze the value of the development of generic competences in the context of European integration processes. To achieve this goal, such methods as: theoretical analysis, including retrospective analysis of EU key documents, synthesis, systematization, comparison and generalization of the presented material, were used. In the second half of the twentieth century the views on the future of Europe have changed fundamentally. The European community has made considerable efforts to search for ways of integration, which would not only be possible to revive the wardestroyed economy of Europe and return to active political life, but also to create structures focused on peaceful and sustainable development of European countries, to achieve the unity of peoples, to achieve a rapid pace, which inhabit the European continent. Retrospective analysis of EU documents, which paid attention to the development of generic competences, has testified that over the years the European community is paying more attention to the problem of determining and developing generic competences, which are regarded as a strong potential in solving current economic issues, including: reducing the unemployment rate, increase in the level of mobility of students, teachers, workers of different specialties, etc. Results. It has been found that Ukraine's participation in EU programs is important on the path to European integration. According to the results of the analysis of EU documents, which pay attention to the development of generic competences and modern scientific literature on research issues that for the active and effective participation of specialists in the EU programs, a set of actual generic competences formed at a high level is necessary, including the ability to abstract thinking, analysis and synthesis, ability to be adapted to a new situation, the ability to generate new ideas (creativity), the ability to communicate in a foreign language, etc. It is established that the high step of involvement of social and humanities, including pedagogy, in all clusters of research is fundamental in the most large-scale EU framework programs. Recognition of the social and humanitarian sciences, such as the effective development of which depends significantly in solving complex problems of today, changes the attitude of the European community to them, requires coordination of joint efforts to make current scientific pursuits. The analysis of the key documents of the EU and modern scientific work allows, in our opinion, to consider the development of generic competences as an important factor in the processes of European integration.
References
Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо оцінювання якості вищої освіти в умовах євроінтеграції : аналітичні матеріали у двох частинах / О. Воробйова та ін. ; за ред. В. Лугового, Ж. Таланової. Київ : Прінтеко, 2020. 317 с.
Глосарій термінів Європейського Союзу. URL: http://europa.dovidka.com.ua/index.html (дата звернення 09.08.2024).
Горизонт 2020: Рамкова програма ЄС з досліджень та інновацій. Урядовий офіс з питань європейської інтеграції. Секретаріат Кабінету Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/uploadedfiles/broshura-gorizont-2020-1201.pdf (дата звернення 09.08.2024).
Декларація Шумана. Європа без бар’єрів. URL: https://europewb.org.ua/deklaratsiya-shumana/ (дата звернення 09.08.2024).
Дерстуганова Н. В. Ґенеза змісту поняття «компетентність» в українському та зарубіжному освітньому дискурсі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 82. С. 169–173.
Дерстуганова Н. В. Поняттєве розмежування категорій «компетентність» і «компетенція» у контексті підготовки здобувачів ступеня доктора філософії. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія « Медицина»). 2022. № 8 (13). С. 45–56.
Дерстуганова Н. В. Сутність поняття «загальні компетентності» у вітчизняній науковій парадигмі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 84. С. 158–162.
Дерстуганова Н. В. Сучасний стан термінологічного апарату компетентнісного підходу: поняття «загальні компетентності» та його синоніми. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2024. № 62. С. 21–31.
Зінченко В., Горбунова Л., Курбатов С., Мєлков Ю. Стратегії вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства: методичні рекомендації. Київ : Прінтеко, 2020. 107 с.
Іванов С. В., Антонюк В. П. Європейський дослідницький простір та Україна: проблеми і перспективи інтеграції. Економічний вісник Донбасу. 2020. № 3 (61). С. 166–176.
Культурно-гуманітарні стратегії розвитку університетської освіти в умовах динамічних суспільних трансформацій : монографія. Л. С. Горбунова та ін. ; за ред. І. В. Степаненко. Київ : ІВО НАПН України, 2018. С. 214–217.
Локшина О. Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 21–30.
Постійне представництво України при Раді Європи. URL: https://coe.mfa.gov.ua/pro-radu-yevropi/2550-about (дата звернення 09.08.2024).
Про унесення змін до Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти : наказ МОН України від 30.04.2020 № 584. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0584729-20#Text (дата звернення 09.08.2024).
Europe 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Communication from the Commission / European
Commission. Brussels, 03.03.2010. 32 p. URL: https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf (дата звернення 09.08.2024).
Horizon Europe. Programme Guide. Version 1.1. 19 July 2021. 58 p. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nauka/horizont/2021/09/27/Korotk.dov.prohr.Hor.Yevr-eng.27.09.pdf (дата звернення 09.08.2024).
Horizon Europe. The EU Research & Innovation Programme 2021–27. European Union. 2021. URL: https://business.diia.gov.ua/uploads/3/17385-pro_programu_horizon_europe.pdf (дата звернення 09.08.2024).
Janicka-Panek T., Kalishchuk S., Serhieienkova O.P. International key competencies and training model for the development of personal and social competencies. Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University, series Psychology. 2024. P. 42–48.
Lisbon European Council 23–24 March 2000. Presidency conclusions. URL: https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_
data/docs/pressdata/en/ec/00100-r1.en0.htm (дата звернення 09.08.2024).
Schuman declaration May 1950. EU. URL: https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/history-eu/1945-59/schuman-declaration-may-1950_en (дата звернення 09.08.2024).
Statute of the Council of Europe (ETS No. 001). URL: https://rm.coe.int/1680935bd0 (дата звернення 09.08.2024).