TESTING IN GOOGLE FORMS AS AN EFFECTIVE MEANS OF DIAGNOSING THE LEVEL OF EDUCATION OF LISTENERS OF QUALIFICATION COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.13

Keywords:

testing, test diagnostics, computer testing; Google Forms, diagnosing the level of education

Abstract

The article focuses on the role of pedagogical testing, which is carried out for the aim of test diagnostics at different stages of learning (initial, in the process of learning the material and its control). It is emphasized that today computer testing is widely used due to the fact that it helps to optimize the educational process and allows you to quickly and objectively perform evaluations with rapid processing of results and the use of feedback technology to build a person-centered learning trajectory. There are a number of benefits to computer testing. The Google Form service, which is often used to create computer tests, is briefly described. For the aim of our research, the results of which are presented in the article, we chose to prove the effectiveness of computer testing created using Google forms at the stage of input control to build a trajectory of the special course and the final - to determine the effectiveness of training. The research method provided using a computer testquestionnaire created with the help of a Google form to conduct a survey of respondents, students of the special course «Media Literacy of a Teacher Philologist», to quickly obtain the necessary information about them to build an effective learning strategy. It is shown that the answers to the computer questionnaire-test before starting the thematic special course give the curator the opportunity to study the target audience of the special course and adjust the learning strategy and identify productive methods of media literacy that will be effective in this special course, specific group. After completing the special course, get factual data on the level of media literacy acquired by students after studying in the special course and prove or disprove the effectiveness of training. Figures of the total indicator of the level of media literacy of teachers of philological disciplines have proved the effectiveness of the use of computer testing in the process of organizing education. It was found that computer tests, created using the service «Google Form», allow the teacher based on the analysis of respondents’ answers to quickly establish the level of education (in our case – the level of media literacy) of students before learning and take it into account when building a personality-oriented trajectory training in a special course, as well as to establish the effectiveness of training on it.

References

Андрос М. Є. Дистанційне тестування: український дискурс. Virtus: Scientific Journal. 2019. № 38. С. 83–90.

Андрос М. Тестування як елемент ефективності проведення дистанційного навчання. URL: https://www.ourboox.com/books/розвитокінформаційно-комунікаційно/

Захарчук М., Васьків Р. Комп’ютерне тестування як інноваційний засіб вимірювання знань англійської мови. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Інформатизація вищого навчального закладу». 2015. Вип. 831 (1). С. 90–97. URL: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2019/jun/16848/14-90-98.pdf

Колгатін О. Г. Педагогічне тестування у комп’ютерно орієнтованій системі педагогічної діагностики. Інформаційні технології в освіті. 2011. Вип. 9. С. 1119. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2011_9_3

Коломієць А. М., Хілько Н. Г. Переваги та недоліки тестового контролю знань. URL: http://ito.vspu.net/Naukova_robota/data/Konferenciya/2010/kolomiec_hilko.doc

Лукіна Т. О. Педагогічна діагностика: завдання, методи, інструменти: навчально-методичні матеріали до модуля. К.: Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні», 2007. 59 с.

Литвиненко О. В. Використання тестових технологій на основі Google-форм». Обласна науково-практична Інтернет-конференція (ІХ Хмурівські читання). Кіровоград, 2013. URL: http://timso.koippo.kr.ua/hmura9/vykorystannya-testovyh-tehnolohij-na-osnovi-google-form/

Марковська Т. В. Можливості використання сервісів Google в закладах післядипломної освіти: на прикладі комунального вищого навчального закладу «Вінницька академія неперервної освіти. Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Електронні інформаційні ресурси: створення, використання, доступ». Вінниця: ВНТУ, 2016. С. 305–309. URL: http://novomyrgorodschool2.kr.sch.in.ua/Files/downloads/ konferencia2016.pdf

Мелешко І. Сучасні методи оцінювання знань, комп’ютерне тестування. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1021

Опарін А. В., Бритавська О. П. Досвід контролю базових знань студентів за допомогою системи комп’ютерного тестування. URL: http://vnz.org.ua/statti/2956-dosvid-kontrolju-bazovyhznanstudentiv-za-dopomogoju-systemy-kompjuternogo-testuvannja

Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів. К.: Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/Posibnyk_z_mediagramotnosti_2019_ukr.pdf

Рахлецька В. Я. Особливості використання комп’ютерного тестування у навчанні англійської мови в нефілологічному вищому навчальному закладі. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2010. Ч. 4. С. 189–193.

Сергієнко В. П., Малежик М. П., Сіткар Т. В. Комп’ютерні технології в тестуванні: навч. посібник. Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна; друкарня «Волиньполіграф». 2012. 290 с.

Сізих І. В. Моделі та комп’ютерні технології адекватних процесів тестування. К.: Нац. ун-т ім. Шевченка, 2002. 133 с.

Фетісов В. С. Комп’ютерні технології в тестуванні : навч.-метод. посібник. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М. 2011. 140 с.

Gikandi J. W, Morrowa D., Davis N. E. Online Formative Assessment in Higher Education. A Review of The Literature. Comput Educ 57: 2333–2351. Р. 167, 2011. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131511001333?via%3Dihub.

Jazil Syaiful, Manggiasih Laras Ayuningtyas, Firdaus Kurnia, Chayani Puri Mega, Rahmatika Sh. Nely Students’ Attitudes Towards the Use of Google Forms as an Online Grammar Assessment Tool. International Conference on English Language Teaching (ICONELT 2019). Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol. 434, 2020. URL: https://www.researchgate.net/publication/341291563_Students’_Attitudes_Towards_the_Use_of_Google_Forms_as_an_Online_Grammar_Assessment_Tool

Nguyen, Ha; Stehr, Eryn Michelle; Eisenreich, Heidi; An, Tuyin Using Google Forms to Inform Teaching Practices, Proceedings of the Interdisciplinary STEM Teaching and Learning Conference: Vol. 2, Article 10. 2018. URL: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/stem_ proceedings/vol2/iss1/10

Sivakumar, Ramaraj. Google forms in education. Journal of Contemporary Educational Research and Innovations, Vol. 9, No.1. p. 35–39. February, 2019.

Published

2021-11-23