PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE HEALTHCARE COMPETENCE FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS

Authors

Keywords:

health competence, pedagogical conditions, future social workers, students, higher education institutions

Abstract

The article analyzes the pedagogical conditions of competence forming to preserve the future social workers’ health. It is determined that this is a set of measures, the implementation of which ensures that the competence of preserving the health of future social workers in the process of vocational training is formed. Purpose of the article: To analyze the pedagogical conditions of competence forming of preserving the health of students of the specialty «Social work». Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific literature data to substantiate the essence of the concept of «competence to maintain health»; testing, valeological monitoring, pedagogical experiment of pedagogical conditions of formation of competence of preservation of future social workers’ health. Scientific novelty: the process of forming the competence of preserving the health of students of the specialty «Social work» during mastering the disciplines in the conditions of magistracy is analyzed. The state of research of the problem in modern scientific domestic and foreign literature is determined. The article complemented the methodology and tools for further empirical research on some aspects of health competency formation. Health competence is a set of knowledge, skills, attitudes and values that aim to preserve and promote health. The following pedagogical conditions of preserving health competence formation of future social workers in the course of vocational training are substantiated: increase of future social workers’ motivation for activity which preserves health; creating a health preservation environment that fosters a conscious and caring attitude to one's own health; diversification of the forms of health activities of future social workers in out-of-class work. Important components of student health are also: intensifying the health of teachers and students; the use of technologies that will help to shape the competence of students' health; organization of constructive interaction between the subjects of the educational process, aimed at forming the competence for preserving the future specialists’ health; conducting pedagogical diagnostics of students' education regarding health competence; the use of reflection in the educational process of higher education institutions.

References

Бойчук Ю. Д. Створення здоров’язберігаючого освітнього середовища як проблема сучасної освіти / Ю. Д. Бойчук // Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені В. Винниченка. Серія: Педагогічні науки. – 2009. – Вип. 77. – С. 153–158.

Вакуленко О. В. Здоровий спосіб життя як соціально-педагогічна умова становлення особистості у підлітковому віці: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.05 / О. В. Вакуленко. – К., 2001. – 26 с.

Григоренко Г. В. Здоров’ятворча компетентність підлітків та соціально-педагогічні умови її формування в діяльності загальноосвітнього навчального закладу / Г. В. Григоренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 4 (48). – С. 215–222.

Гриценко В. А. Соціально-педагогічні умови подолання стану самотності студентів вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації: дис... канд. пед. наук: 13.00.05 / В. А. Гриценко. – К., 2014. – 266 с.

Ермаков С. С. Информационные аспекты здоровья и здорового образа жизни в электронном научном пространстве / С. С. Ермаков // Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку. Матеріали III міжн. наук.-практ. конф. (квітень 2006, Харків). – Харків: ХНУ, 2006. – С. 59–65.

Кальченко Л. В. Соціально-педагогічний захист бездоглядних дітей у притулках для дітей: наук.-метод. посіб. / Л. В. Кальченко. – Луганськ: Луганськ. нац. ун-т. ім. Т.Г. Шевченка, 2010. – 348 с.

Козина Ж. Л. Гармоническое сочетание интеллектуального и физического развития как необходимое условие укрепления здоровья студентов и подготовки квалификованых спортсменов / Ж. Л. Козина, В. С. Ашанин // Физическое воспитание студентов творческих специальностей: сб. наук. трудов; под ред. проф. С. С. Ермакова. – Харьков: ХГАДИ (ХХПИ). 2007. – № 1. – С. 152–156.

Лехолетова М. М. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук: 13.00.05 «Соціальна педагогіка» (Педагогічні науки) / М. М. Лехолетова. – К., 2018. – 270 с.

Носко Ю. М. Теоретичні аспекта застосування здоров’язбзрежувальних технологій у сучасній школі / Ю. М. Носко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – Вип. 91. – Т. II. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. – 2011. – С. 79–83.

Оржеховська В. М. Здоров’язбережувальне навчання і виховання: проблеми, пошук / В. М. Оржеховська // Наукові записки НДУ імені М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2011. – № 4. – С. 29–31.

Отравенко О. В. Організація інноваційної навчальної діяльності майбутніх фахівців з фізичного виховання через інтерграцію здоров’язбережувальних технологій / О. В. Отравенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. – 2014. – Вип. 3(45). – 2014. – С. 249–253.

Отравенко О. В. Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності учнівської та студентської молоді в умовах ступеневої освіти / О. В. Отравенко // Здоров’я, спорт, реабілітація. – Вип. 4. – 2016. – С. 47–50.

Чайковський М. Є. Соціально-педагогічні умови реабілітації студентів з особливими потребами: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05 / М. Є. Чайковський. – К., 2006. – 18 с.

Чернецька Ю. І. Соціально-педагогічні умови адаптації старших підлітків у загальноосвітніх санаторних школах-інтернатах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05 / Ю. І. Чернецька. – Харків, 2008. – 22 с.

Штифурак В. Є. Соціально-педагогічні засади виховної роботи зі студентською молоддю у вищих навчальних закладах: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.05 / В. Є. Шрифурак. – Луганськ, 2011. – 46 с.

Published

2020-04-30