EXPERIMENTAL TESTING OF THE METHODOLOGY OF BUILDING PRESERVICE FOOD TECHNOLOGIST’S SPEECH PRODUCTION COMPETENCE

Authors

Keywords:

methodological experiment, speech production competence, future pre-service food technologists, self-directed work

Abstract

The article presents the results of experiment organized to test the effectiveness of the methodology for building pre-service food technologist’s speech production competence in the process of self-directed work. The present research is based on the using of the following methods: studying and analyzing scientific publication on methodological experiment, observing the process of training, conducting methodological experiment, interpreting the results of experiment with the help of the methods of mathematical statistic. The hypothesis, the object, the subject, the task of the experiment, experimental materials, the varied and non-varied values, the experimental phases (organization, realization and dates constatation), the experiment nature (base, natural, opened, vertical-horizontal) are outlined. According to the hypothesis of the experiment the building pre-service food technologist’s speech production competence will be more effective provided by the using of special selected authentical professional oriented video texts, realization of the studying on the base of the professional oriented exercises subsystem, selection of the more optimal variant of studying organization on the stage of preparation. The data of pre-experimental and post- experimental sections are analyzed using the coefficient of the training proposed by V. P. Bespalko. The results of the experimental training using the criterion the Fisher transformation are interpreted. The data of the pre-experimental test declared that students in both experimental groups had the identical low level of speech production competence. The data of the pre-experimental test declared the growth of speech production competence. According to the experiment data one of the methodology variants has been proven to have a higher effect. The experimental testing proves the effectiveness of the methodology for building pre-service food technologist’s speech production competence of future pre-service food technologists as well as the effectiveness of the developed subsystem of exercises.

References

Беспалько В. П. Опыт разработки и использования критериев качества усвоения знаний / В. П. Беспалько // Советская педагогика. – 1968. – № 4. – С. 52–69.

Бойко Г. А. Критерії оцінювання англомовного професійно орієнтованого монологічного мовлення майбутніх фахівців з харчових технологій / Г. А. Бойко // Імперативи розвитку громадянського суспільства у забезпеченні національної конкурентоспроможності. Матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції, 13 – 14 грудня 2018 ). – Батумі: 2018. – С. 206–207.

Бойко Г. А. «Перевернутий клас» як підхід до організації самостійної роботи майбутніх фахівців з харчових технологій у процесі формування англомовної компетентності в професійно орієнтованому монологічному мовленні / Г. А. Бойко // Ad orbem per linguas. До світу через мови: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 20–22 березня 2019 р. – К.: КНЛУ, 2019. – С. 499–501.

Биконя О. П. Теоретико-методичні засади самостійної позааудиторної роботи з англійської мови студентів економічних спеціальностей: дис. … доктора пед. наук: 13.00.02 / О. П. Биконя. – К.: 2017. – 531 с.

Бондар Л. В. Методика навчання французького професійно спрямованого монологічного мовлення студентів технічних спеціальностей з урахуванням їх навчальних стилів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Л. В. Бондар. – К., 2011. – 336 с.

Бориско Н. Ф. Обучение устной монологической речи с использованием видеофонограммы в интенсивном курсе на начальном этапе языкового вуза (на материале немецкого языка): дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.02 / Н. Ф. Бориско. – К., 1987. – 226 с.

Гурвич П. Б. Теория и практика эксперимента в методике преподавания иностранных языков / П. Б. Гурвич. – Владимир: Владимир. гос. пед. ин-т, 1980. – 104 с.

Задорожна І. П. Теоретико-методичні засади організації самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння іншомовною комунікативною компетенцією: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / І. П. Задорожна. – К.: 2012. – 456 с.

Кіржнер С. Е. Навчання майбутніх юристів усного професійно спрямованого англійського монологічного мовлення з використанням автентичної відеофонограми: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / С. Е. Кіржнер. – К., 2009. – 171 с.

Методика обучения иностранным языкам в средней школе: учебник / Н. И. Гез, М В. Ляховицкий, А. А. Миролюбов и др. – М.: Высшая школа, 1982. – 373 с.

Несин Ю.М. Навчання майбутніх офіцерів професійно спрямованого монологу-міркування на основі англомовних фахових автентичних аудіотекстів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Ю. М. Несин. – К., 2013. – 297 с.

Пащук В. С. Навчання студентів мовних спеціальностей усного англійського монологічного мовлення з використанням автентичних художніх фільмів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / В. С. Пащук. – К., 2002. – 247 с.

Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии / Е. В. Сидоренко. – СПб.: Речь, 2003. – 350 с.

Шейко В. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник. – 2-ге вид., перероб. і доп. / В. М. Шейко, Н. М. Кушнаренко. – К.: Знання-Пресс, 2002. – 295 с.

Bergmann, J., Sams, A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington: International Society for Technology in Education, 2012.

Lage, M. J., Platt, G.J. and Treglia M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment // The Journal of Economic Education, № 31(1), рр. 30–43.

Published

2020-04-30

Issue

Section

PROBLEMS OF FUTURE SPECIALISTS' COMMUNICATIVE COMPETENCE FORMATION