ORIENTATION OF SPECIALIZED TRAINING OF LYCEUM STUDENTS TO IMPROVE EDUCATIONAL AND SPORTS ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.23.2.1Keywords:
lyceum students, professional orientation, professional training, educational process of pedagogical lyceum, sports activitiesAbstract
The article defines the content of the professional orientation of lyceum students’ training in a pedagogical lyceum as a psychological and pedagogical phenomenon that reflects goal setting and awareness of the purpose and means of personal self-development of lyceum students. The professional orientation is characterized as a system of emotional and value attitudes to educational and sports activities, a hierarchical structure of motives that encourage lyceum students to self-improvement. It has been found that the educational activity of lyceum students is based on the need for cognition, interest as a form of manifestation of the cognitive need, which ensures the orientation of the individual to realize the goals of the activity, mastering knowledge. Interest is a motive for educational and sporting activities that manifests itself in the focus of attention and thoughts and is characterized by emotional appeal. The lyceum student’s personality orientation ensures awareness of the goal as a prerequisite for activity, mobilization of the means by which it is achieved. The student’s orientation is based on the motivational sphere, which is based on the cognitive need. The study summarizes the experience of specialized training of students of the Ternopil Pedagogical Lyceum of Sports Profile, the most important task of which is the comprehensive and harmonious development of sports gifted youth, the education of a generation of people who are able to effectively train and learn throughout life, protect and enhance the values of national culture, develop and strengthen an independent, democratic and legal state as an integral part of the world community; and the program of its comprehensive development includes an innovative approach that ensures the development of sports talent. The effective means and methods of teaching and training in the structures of various types and forms of the educational process (lesson, game lessons, sports lessons, discussion, sports competitions, quiz, conversation, watching sports TV programs) are specified.
References
Дідух М. Професійна спрямованість як динамічна якість особистості. Юридична психологія. 2021. Т. 28. № 1. С. 56–64.
Дулібський А. В. Спортивний відбір у футболі як раціональна система педагогічного пошуку обдарованих людей у галузі спорту. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2020. Вип. 8 (128). С. 54–60.
Дулібський А. Спортивний відбір у системі багаторічної спеціалізованої освіти футболістів. Спортивна наука України: Електронне наукове видання. 2015. № 4 (68). С. 28–35. URL: htp://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/snu/article/view/340/329 (дата звернення: 10.11.2023).
Костюкевич В.М. Теорія і методика тренування спортсменів високої кваліфікації: навчальний посібник. Вінниця: «Планер», 2007. 273 с.
Линець М. М. Принципи підготовки спортсменів : лекція з навчальної дисципліни «Загальна теорія підготовки спортсменів» для студентів 3 курсу ФФКіС та 4 курсу ФПтаЗО. Львів, 2018. 7 с.
Ніколаєнко В. В. Педагогічна технологія управління багаторічним процесом формування техніко-тактичної майстерності футболістів. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (Фізична культура і спорт): зб. наук. пр. Вип. 6 (49). К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. С. 98–112.
Пономаренко П. А. Вчись бачити поле. Донецьк: «Лебедь», 1994. 112 с.
Програма комплексного розвитку на 2016/2018 н.р. Через професійну компетентність – до успіху / Комунальний заклад Київської обласної ради «Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту». Біла Церква, 2016. 38 с.
Профорієнтаційна робота. ЗЗСО «Корецький ліцей»: вебсайт. URL: http://www.korets-school3.rv.sch.in.ua/zhittya_shkoli/proforiyentacijna_robota/?prnt=prnt (дата звернення: 11.11.2023).
Сітнікова Н. С. Система розвитку дитячо-юнацького спорту в Україні та його значення для соціального зростання держави. Держава та регіони. Сер. : Державне управління. 2013. № 1. С. 100–105. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drdu_2013_1_20 (дата звернення: 11.11.2023).
Футбол: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву та шкіл вищої спортивної майстерності / Авраменко В. Г., Гончаренко В. І., Джус О. М. та ін. К.: Науково-методичний комітет ФФУ, 2003. 106 с.
Michels R. Team Building: The Road to Success. Cardinal Publishing Group, 2001. 298 c.