METHODOLOGICAL APPROACHES TO PREPARING FUTURE TEACHERS OF THE NATURAL SCIENCES FOR PROFESSIONAL ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.23.2.2

Keywords:

methodological approaches, competency-oriented, activity-based, reflection, professional training, natural education

Abstract

The article discusses the methodological approaches to the professional training of future teachers in the field of natural education, including psychological and pedagogical, competency-oriented, activity-based, integrative, praxeological, and reflexive approaches. The combination of these methodological approaches is justified for the successful preparation of future teachers in the field of natural education. The psychological and pedagogical approach helps in understanding and taking into account the individual characteristics of participants in the educational process. The competency-oriented approach focuses on developing the necessary skills and knowledge of future professionals through the use of tasks that encourage creative thinking. The activity-based approach emphasizes practical application of acquired knowledge in real conditions. The integrative approach promotes active student engagement in the educational process through discussions, innovative technologies, cooperation, and independent work, among other things. It has been found that future teachers who are prepared under an integrative approach enhance their knowledge and pedagogical practices in line with contemporary trends in natural education. Reflection helps education seekers analyze their own activities, identify their strengths and weaknesses, leading to a better understanding of themselves as future teachers. When applying the praxeological approach, students actively participate in learning through practical tasks, laboratory work, field research, projects, and more. This helps them gain practical experience and apply theoretical knowledge in practice as they learn to analyze complex situations and seek optimal solutions. Examples of implementing these methodological approaches in the educational process for the preparation of future teachers in the field of natural education are provided, specifically under the educational programs “Secondary Education (Biology and Human Health)” and “Secondary Education (Natural Sciences)”. It is demonstrated that these methodological approaches help students become competent teachers capable of effectively teaching and enhancing the learning process in the field of natural education in general secondary education institutions, as well as fostering students’ interest in this area of knowledge and more. Success in the training of teachers in natural sciences is determined by the ability of participants in the educational process not only to transmit knowledge but also to inspire and cultivate an interest in science among the younger generation.

References

Бушуєва О.В. Педагогічні умови формування дослідницьких умінь учнів у гуртковій роботі з біології. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Педагогіка». 2017. Вип. 4(85). С. 7–13.

Граматик Н. Проблема підготовки майбутніх учителів природничих наук: аналітичний огляд. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2019. Вип. 3(128). С. 126–133.

Гриньова М.В. Курс «Природознавство» для майбутніх учителів. Біологія і хімія в школі. 2004. № 2. С. 41–44.

Грицай Н.Б. Методика підготовки та проведення екскурсій з біології : навчально-методичний посібник. Рівне : О. Зень, 2016. 232 с.

Дубницька О.М. Методологічні підходи у професійній підготовці майбутніх фахівців. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки : проблеми та перспективи : збірник наукових праць. Вип. 3. Київ ; Львів ; Бережани ; Гомель, 2018. С. 206–209.

Задорожний К.М., Рудич М.В. Біологія : підручник для 8 класів з поглибленим вивченням біології закладів загальної середньої освіти. Харків : Ранок, 2021. 176 с.

Засєкіна Т.М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.

Коршевнюк Т.В. Ситуаційні завдання в компетентнісно орієнтованому навчанні біології. Біологія і хімія в рідній школі. 2019. № 1. С. 2–6.

Лаврентьєва О.О. Розвиток методологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін у процесі професійної підготовки: теоретико-методичний аспект : монографія. Київ : КНТ, 2014. 456 с.

Ляшенко О.І. Основні підходи до проєктування змісту базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника : збірник наукових праць. Київ : Ін-т педагогіки НАПН України, 2020. Вип. 24. С. 109–119.

Поліхун Н.І., Постова К.Г. Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів : методичні рекомендації. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. 80 с.

Сясько І. До проблеми впровадження компетентнісного підходу у процесі фахової підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 10(84). С. 179–189.

Трускавецька І.Я. Розвиток креативного мислення у професійній підготовці майбутніх учителів біології та основ здоров’я шляхом використання елементів STEM-освіти. Вісник науки та освіти. 2023. № 4(10). С. 726–736.

Ягенська Г.В. Формування дослідницьких умінь учнів 7–9 класів на уроках і в позакласній роботі з біології : методичний посібник. Луцьк : Волинська обласна друкарня, 2011. 108 с.

Shapran Y., Shapran A. Modern health-saving educational technologies in the system of professional training of specialists. Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference, Ankara, Turkey, February 8–11, 2022. Ankara, 2022. P. 299–301.

Published

2023-12-21