PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TRANSLATORS FOR LOCALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.23.2.9Keywords:
pedagogical conditions, conditions, professional training, future translators, localization, students, educational activity, digital technologiesAbstract
The article highlights and theoretically substantiates the set of pedagogical conditions for the professional training of future translators for localization. The processes of further renewal of the system of higher linguistic education are objectively aimed primarily at meeting the needs of society and the state for qualified translators, which involves corresponding changes in the professional training, development and self-development of the personality of future translation personnel in the direction of formation of readiness for localization. Pedagogical conditions for the professional training of future translators for localization are defined as a set of interdependent factors of the educational environment of higher education institutions (objective possibilities of the content of learning, methods, organizational forms and material possibilities of their implementation), the construction of which is based on the introduction of the author’s educational and methodological materials into the process of educational and cognitive students’ activities, which will ensure the successful achievement of the research goal. The introduction of separate pedagogical conditions provided for: the development of new educational courses, their software and methodological support, which should be carried out on the basis of the tasks of future professional activity; expansion of the number of educational and scientific sources corresponding to translation standards, including due to effective electronic search of relevant information; provision of appropriate technical equipment for the educational activities of future translators (computer classes with Internet access and the necessary software (desktop versions of the SDL Trados САТ system), electronic library, multimedia equipment (interactive whiteboards, multimedia screens and projectors); changing the role of associate professors.
References
Андрущенко Н.О. Використання інтерактивних методів навчання у закладах вищої освіти. Інтерактивний освітній простір ЗВО : матеріали міжвузівського науково-практичного вебінару, м. Вінниця, 23 березня 2018 р. Вінниця : ВТЕІ КНТЕУ, 2018. С. 7–10.
Антоненко О.В. Професійна підготовка вчителів іноземних мов в контексті модернізації вищої освіти в Чеській Республіці. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. 2015. Вип. 43(47). С. 70–76.
Безлюдна В.В. Зміна характеру професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у контексті вимог Болонського процесу. Молодь і ринок. 2017. № 4(147). С. 103–108.
Гомонюк О.М. Особистісний аспект діяльності майбутнього педагога – спосіб його саморозвитку та самореалізації. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2016. № 4(6). С. 66–74.
Добіжа Н.В. Роль самовизначення у формуванні індивідуального стилю педагогічного спілкування майбутнього вчителя іноземної мови в процесі педагогічної практики. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2011. № 5/6. С. 244–254.
Іжко Є.С. Формування готовності майбутніх філологів до застосування автономного навчання у професійній діяльності : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2017. 256 с.
Іць С.В. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами медіаосвіти : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2014. 22 с.
Калінін В.О. Технології формування професійної соціокультурної компетенції майбутнього вчителя іноземної мови : навчально-методичний посібник. Житомир : Полісся, 2008. 104 с.
Кільченко А.В., Шимон О.М. Онлайн-сервіси з відкритим доступом як засоби пошуку наукових джерел. Цифрова компетентність вчителя нової української школи: 2023 (пошук рішень у період війни) : збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. семінару, м. Київ, 25 травня 2023 р. Київ : ІЦО НАПН України, 2023. С. 88–92.
Костікова І. Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов засобами інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2009. 469 с.
Мазайкіна І.О. Формування готовності майбутніх учителів до застосування особистісно орієнтованих педагогічних технологій навчання іноземних мов у професійній діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2018. 23 с.
Малихін О.В., Гриценко І.С. Теоретичні основи реалізації компетентнісного підходу в організації самостійної освітньої діяльності студентів філологічних спеціальностей : монографія. Київ : НУБіП України, 2016. 489 с.