DEVELOPMENT OF COGNITIVE SKILLS WHILE ACHIEVING FOREIGN LANGUAGE LEXICAL COMPETENCE OF PROSPECTIVE IT SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.13

Keywords:

foreign language lexical competence, cognitive skills, attention, memory, communicative situation, IT specialists

Abstract

The article deals with the analysis of the peculiarities of operation and development of cognitive skills while developing foreign lexical competence of prospective IT specialists. The issue of mastering the complex of cognitive skills that have an immediate impact on the effectiveness of acquisition of IT specialists’ lexical competence hasn’t received serious consideration. The essence and structure of foreign language lexical competence of prospective IT specialists are outlined. Foreign language lexical competence of prospective IT specialists is considered as an ability and readiness to adequately understand and use lexical units and terms in the process of foreign language communicative activity. The structure of foreign language lexical competence of prospective IT specialists includes lexical knowledge, lexical skills and lexical awareness. High concentration of attention provides durability of memorization, causes rapid and lengthy associative links in memory while acquiring foreign vocabulary. The vital factor of acquisition of foreign vocabulary is the character of learning assignments that are notable for novelty, crucial issues and situations, bear personal importance for learners. Emergence of visual images of English words in students’ minds make words penetrate into long-term memory. Timely retention of the lexical units from long-term memory facilitates development of the main types of memory (sensor, short-term and long-term memories). Memorization takes place by the principle: image + action = memory. The information that is stored in short-tem memory can be transferred into long-tem memory by its repetition and visualization. Receptive and productive lexical skills maintain the functions of long-term memory while developing foreign lexical competence of IT specialists.The communicative situations (problem solving) of professional foreign language communication of IT specialist perform the function of the context of foreign vocabulary acquisition. The scientists offer an array of methods of problem solution: abstraction, analogy, brain storming, “division and win”, hypothesis testing, proof, analysis of causes and effects The skills of time management and eliminations of distracters allow to focus attention while doing learning assignments. Management of learning time envisages to set a general goal and a system of objectives for a definite period and to gradually extend balance between the span of focused attention and amount of the processed information.

References

Корнєва З. М. Система професійно орієнтованого англомовного навчання студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах: автореф. дис. … д-ра. пед. наук: 13.00.02. / З.М. Корнєва. – К., 2018. – 34 с.

Микитенко Н. О. Теорія і технології формування іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців природничих спеціальностей: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04; 13.00.02 / Н. О. Микитенко. – Тернопіль, 2011. – 450 с.

Семенчук Ю. О. Формування англомовної лексичної компетенції у студентів економічних спеціальностей засобами інтерактивного навчання: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 /Ю. О. Семенчук. – К., 2007. – 280 с.

Семеряк І. З. Соціокогнітивний підхід до формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів з використанням інтернету: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / І. З. Семеряк. – Тернопіль, 2016. – 188 с.

Терещук В. Г. Формування англомовної лексичної компетенції студентів немовних спеціальностей в умовах віртуального навчального середовища: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / В. Г. Терещук. – Тернопіль, 2014. – 315 с.

Яхнюк Т. О. Використання фрагментів художніх відеофільмів для навчання студентів мовних спеціальностей соціокультурної англійської лексики: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Т. О. Яхнюк. – К., 2002. – 222 с.

Cowan N. From Sensory to Long-Term Memory Evidence from Auditory Memory Reactivation Studies / N. Cowan // Experimental Psychology. – 2005. – № 52 (1): 3.

Oxford Advanced Learner’s Dictionary 8th edition. – Oxford University Press, 2010. – 1952 р.

Ranganath C. C. Working Memory Maintenance Contributes to Long-term Memory Formation: Neural and Behavioral Evidence // Journal of Cognitive Neuroscience / Eds. Michael B. X., Craig J. B. – 2005. – № 17 (7). – P. 994–1010.

Schacter D. L. Psychology: 2 nd Еd. – New York: Worth Publishers, 2011. – 726 p.

Sternberg, D.A. Improving cognitive capacities in school-aged children: A large-scale, multi-site implementation of a web-based cognitive training program in academic settings. / Katz, B., Hardy, J.L., Scanlon, M.D. - Entertainment Software and Cognitive Neurotherapeutics Society Meeting, San Francisco, CA, 2013. http://cdn.beacon.lumosity.com/assets/hcp/Ng-2012-ESCoNSdea310bff83f982f5fff7f43cfd592e4.pdf

Published

2019-04-09