DEVELOPING PROSPECTIVE PHARMACISTS’ ENGLISH LEXICAL COMPETENCE IN READING AND SPEAKING THROUGH EXERCISES FOR SELF-DIRECTED STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.16

Keywords:

prospective pharmacists, English lexical competence in reading and speaking, self-directed study, subsystem of exercises, stages, principles

Abstract

The article grounds the main principles of developing prospective pharmacists’ English lexical competence in reading and speaking through self-directed study: integrated development of lexical knowledge, skills and lexical awareness in reading and speaking (exercises should be directed to integrated development of all the components of lexical competence), profession-oriented learning (all the texts deal with the topics within the professional area, the main focus is made on professional terms, typical professional situations of intercultural communication), visualization (the vocabulary presented should be visualized to help students create mental pictures), consciousness (e.g., comparing to the corresponding terms in the languages of origin), development of students’ strategic awareness, considering lexical unit features. Stages of developing prospective pharmacists’ English lexical competence in reading and speaking through self-directed study have been determined: preparatory, which entails semantization of new lexical units and is divided into two sub-stages: the first – getting acquainted with new words out of context (should be applied only for professional terms), the second – getting acquainted with new words in context and building strategic awareness; training – implies automatizing students’ actions with new lexical units on the levels of a word, word combination, phrase, sentence, suprasegmental unit; usage – activating students’ actions with new lexical units on the text level. A subsystem of exercises for developing prospective pharmacists’ English lexical competence in reading and speaking through self-directed study has been worked out. It contains three groups of exercises which correlate with the stages and are subdivided into subgroups.

References

Бірецька Л. С. Формування англомовної лексичної компетентності майбутніх лікарів у професійно орієнтованому читанні: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Л. С. Бірецька. – К., 2015. – 22 с.

Жовтюк Н. П. Методика формування у майбутніх учителів лексичної компетентності у процесі навчання англійської мови після німецької: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Н. П. Жовтюк. – Тернопіль, 2015. – 317 с.

Задорожна І. П. Теоретико-методичні засади організації самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння англомовною комунікативною компетенцією: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / І. П. Задорожна. – К., 2012. – 770 с.

Задорожна І. П. Developing Language Learning Strategies and Self-Evaluation Skills as Key Factors in Promoting Prospective FL Teachers’ Autonomy / І. П. Задорожна // Педагогічний альманах: збірник наукових праць. – Херсон, 2016. – Вип. 29. – C. 69–75.

Котловський А. М. Формування англомовної лексико-граматичної компетентності в говорінні майбутніх економістів у процесі самостійної роботи: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / А. М. Котловський. – Тернопіль, 2017. – 253 с.

Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / Бігич О. Б., та ін. / за ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.

Палецька А. В. Методика формування німецькомовної лексичної компетентності майбутніх учителів на основі автентичних художніх творів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / А. В. Палецька – Тернопіль, 2018. – 405 с.

Чорна І. Ю. Формування у майбутніх маркетологів англомовної лексичної компетентності в письмі засобом кейс-технології: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / І. Ю. Чорна. – Тернопіль, 2017. – 268 с.

Aitchison J. Words in the Mind: an Introduction to the Mental Lexicon / J. Aitchison. Oxford: Blackwell, 1987. 229 p.

Aspirin. MedlinePlus. [Electronic resource]. Available at: https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682878.html.

Cohen A. D. Strategies in Learning and Using a Second Language. New York: Addison Wesley Longman, 1998. 295 p.

Сommon European Framework of References for Languages: learning, teaching, assessment. Companion Volume with new Descriptors. 2018. 235 p. [Electronic resource]. Available at: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages.

Györffy M. English for Doctors. IDIÓMA Bt, 2001. 225 p.

Hedge T. Teaching and Learning in the Language Classroom / T. Hedge: Oxford, Oxford University Press, 2000. 448p.

Mićić S. Languages of medicine – present and future. JAHR. 2013. Vol. 4. No. 7. P. 217-233.

Nation P. Teaching Vocabulary. The Asian EFL Journal. 2005. Vol. 7. Issue 3. P. 47–54.

O’Malley M. J., Chamot A. U. Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge Applied Linguistics, 1990. 276 p.

Rubin J. Learner strategies: Theoretical assumptions, research history and typology. Learner Strategies in Language Learning; A. Wenden and J. Rubin (eds). New York: Prentice Hall, 1987. P. 15–30.

Takač V. P. Vocabulary Learning Strategies and Second Language Acquisition. Multilingual Matters LTD, 2008. 197 p.

Williams M., Burden R. L. Psychology for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. 252 p.

Downloads

Published

2019-04-09