FEATURES OF STUDYING THE EDUCATIONAL DISCIPLINE “INSTRUMENTAL SCIENCE AND METHODOLOGY OF WORKING WITH A CHILDREN’S MUSIC GROUP”: EXPERIENCE AT AN INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.17

Keywords:

instrumental music making, folk instruments, children's instrumental ensemble, chromatic flute, percussion instruments, score

Abstract

Attention is focused on the importance of improving the quality of music teacher training by achieving the necessary competencies related to music-making technologies on Ukrainian folk instruments in the process of conducting music lessons in secondary schools, managing children's instrumental ensembles in out-of-school education institutions. Work experience while teaching the course «Instrumental science and methods of working with a children's music group» at TNPU is highlighted. The basic conditions that affect the development and process of formation of professional skills and skills of playing in an instrumental ensemble among students, as well as the management of a children's musical group based on mastering the methods of working with a homogeneous and mixed composition of folk traditional instruments of a children's instrumental ensemble, didactic principles and knowledge of performance, are analyzed on such instruments. The process of preparing a future music teacher for the organization and implementation of collective performance instrumental and creative activity of schoolchildren in the conditions of classroom, extracurricular and extracurricular work, the form of conducting rehearsal work with an ensemble of folk instruments in extracurricular time, which involve the student writing a score for the instrumental accompaniment of a vocal work from children's music, is characterized School repertoire and its gradual voicing by the instrumental composition of the academic group. Examples of the use of rhythmic improvisation, the technology of mastering percussion instruments without a specific pitch, the chromatic soprano flute in C major in musical art lessons, and playing music on other traditional folk instruments during classes in an instrumental ensemble are given.

References

Воробкевич Т. П. Методика викладання гри на фортепіано: підручник. Львів: ЛДМА, 2001. 244 с.

Гуцал В. Деякі проблеми збереження та розвитку народно-інструментального жанру. Актуальні напрямки розвитку академічного народно-інструментального мистецтва: Збірник матеріалів Другої Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ, 1998. 94 с.

Лебедєв В. К. Використання українських народних музичних інструментів у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи: навчально-методичний посібник. Вінниця, 2002. 147 с.

Масол Л. М. Концепція загальної мистецької освіти. Мистецтво та освіта. 2004. № 1. С. 2–5.

Професійна освіта. Словник: навчальний посібник. Уклад. С. У. Гончаренко та ін.; за заг. ред. Н. Г. Ничкало. Київ, Вища школа, 2000. С. 128–129.

Ткаченко Г. Диригентська інтерпретація оперного спектаклю. Питання диригентської майстерності. Київ, Музична Україна, 1980. С. 120–142.

Стельмащук З. М. Вчимося грати на музичних інструментах: навчально-методичний посібник.

Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2011. 96 с. 8. Стельмащук З. М. Виконавська майстерність акордеоніста в контексті фахової підготовки музиканта-педагога. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. № 3. С. 146–152.

Стельмащук З. М. Шляхи удосконалення культурологічної роботи вчителя початкової школи. Підготовка майбутніх учителів до реалізації Державного стандарту початкової загальної освіти. Матеріали регіонального науково-практичного семінару. За заг. ред. В. М. Чайки. Тернопіль:

ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2013. С. 34–36.

Хоткевич Г. М. Музичні інструменти українського народу. Друга редакція, упоряд., підг. тексту, покажч. О. О. Савчук; післямова І. В. Мацієвського, В. Ю. Мішалова, М. Й. Хая. Харків: Видавець Савчук О. О., 2012. 512 с.

Published

2022-11-30