USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR INTENSIFICATION OF THA ARTS ARTISTIC-LABOR ACTIVITY OF THE FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.6Keywords:
pedagogical education, information and communication technologies, folk decorative-applied arts, design, artistic-labour training, future primary school teacherAbstract
The article analyses the peculiarities of the use of information and communication technologies in the process of artistic-labour training of the future primary school teachers. The sphere of professional competence of the future primary school teachers includes the compulsory use of information and communication technologies, because one of the requirements for the modern graduate of a higher educational institution is the ability to use computer technology and other means of communication and information, including telecommunication networks. It is revealed that the modern information and communication technologies introduced in the educational process of the higher pedagogical school greatly contribute to the solution of one more urgent problem - intensification of creative artistic-labour training of the future teachers of primary classes, which provides, among other things, artistic-project activity in the field of decorative-applied arts. The attention is focused on the practical direction of the objects of design, proving its related connection with the decorative-applied arts. The issue of distribution of design in fine and decorative kinds of art, and its branches – ethno- design, art-design, ergo- design has been revealed. Practical experience shows that the intensity and the quality of the educational process grows significantly when introducing creative tasks on computer creation of sketches, compositions, ornaments for various types of decorative-applied arts. Students’ interest in the quality of their knowledge and confidence in their own abilities also increase, inducing some of them to further independent deepening knowledge in the field of computer design of decorative-applied goods. It is confirmed that the creation and the use of the multimedia system provides powerful information support to the process of artistic-labour training of students, promotes the intensification of the educational process through the precise structuring and systematization of educational material and expanding the ways of its presentation, provides quick and objective verification of the level of mastering of the knowledge and skills, expands the abilities for organization of independent artistic-project work at home, promotes the upbringing of future teachers of primary school needs of using the means of ICT in everyday life and the future professional activity.
References
Даниленко В. Я. Дизайн: підручник / Я. В. Даниленко. – Харків: Вид-во ХДАДМ, 2003. – 320 с.
Вышивальная программа Pattern Maker for Cross Stitch для создания дизайнов вышивки крестом. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://broidery.ru/?p=1643.
Гуржій А. М. Інформаційно-комунікаційні технології у професійно-технічній освіті: монографія ] / А. М. Гуржій, Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія й ін. У 2-х ч. – Вінниця: ВДПУ, 2016. – Ч. 2. – 376 с.
Котломанов О. Илона Ван Гент: негенная инженерия / О. Котломанов // Новый мир искусства. – 2003. – № 4. – С. 31–33.
Макeєв С. Ю. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у системі початкової освіти / С. Ю. Макеєв // Педагогіка та психологія. – 2011. – Вип. 40 (2). – С. 97–102.
Мельник Г. Використання комп’ютерних технологій на заняттях з вишивки / Г. Мельник, Г. Ліщинська-Кравець // Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2007. – № 7. – С. 149–153.
Співаковський О. В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі: навч.-метод. посібник для студентів напряму підготовки «Початкова освіта» / О. В. Співаковський, Л. Є. Петухова, В. В. Коткова. – Херсон, 2011. – 267 с.
Шакотько В. В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навч.-метод. посібник / В. В. Шакотько. – К.: ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2008. – 128 с.
Шпирко Л. С. Графічний редактор як один із засобів унаочнення інформації вчителем у початковій школі / Л. С. Шпирко. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://konferenzia.ukrainianforum.net/t68-topic.