STRATEGIC COMPETENCE AS SUBJECT OF LINGUODIDACTIC DISCUSSION

Authors

  • VYACHESLAV SHOVKOVY
  • TATIANA SHOVKOVA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.4.3

Keywords:

strategic competence, communicative-strategic competence, educational-strategic competence, communicative strategies

Abstract

The article attempts to resolve the contradictions between various concepts and views on strategic competence demonstrating the author's understanding of the phenomenon. The «STRATEGY» frame covers the sequence of stages of mental activity: goal-setting, planning, selection of necessary moves / tactics, forecasting, regulation and reflection (evaluation of results of activity, implementation of the set goals). In other words, the strategy involves defining the goal, a series of necessary moves (tactics), the means of their implementation, and managing the process of their application and implementation, as well as the anticipated result of the activity. There is not a unanimous interpretation of this phenomenon among scholars when the latter correlate strategic competence with compensatory skills, metacognitive processes and a speech act, together with the process of language learning. The necessity of differentiating between the educational-strategic and communicativestrategic competences is defined, as they reflect two different types of activities – communication and education. The article analyzes the views of the scholars who adhere to communicative-pragmatic, metacognitive and compensatory approaches to the interpretation of strategic competence. The article proves the implausibility of identifying the strategic competence with compensatory one. Communicative-strategic competence is defined as system of knowledge, skills and abilities which presuppose the ability and readiness of the learner to use communication strategies with the purpose to achieve the necessary perlocutionary effect in the process of communicative interaction. It has been proved that the competent speaker should be able to choose the leading communicative strategy aimed at achieving the communicative goal (in speech production) and adequate perception and interpretation of the communicative purpose (in speech reception), to use a series of interrelated and interdependent tactics represented by verbal and nonverbal means of communication. The implementation of the communicative strategy is ensured by psychological processes of goal-setting, planning, management and reflection.

References

Баранова Н. А. Основы формирования дискурсивной компетенции студентов при обучении иноязычному профессионально-ориентированному общению: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Н. А. Баранова. – СПб., 2008. – 244 с.

Ванівська О. І. Комунікативно-прагматичний підхід у формуванні стратегічної іншомовної компетентності / О. І. Ванівська // Молодь і ринок. – 2016. – № 8 (139). – С. 56–60.

Вэй Син. Обучение китайских студентов-филологов коммуникативным диалогическим стратегиям на занятиях по русскому языку: начальный этап обучения дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Вэй Син. – М., 2014. – 231 с.

Геливера Л. О. Методика формирования дискурсивно-стратегической компетенции лингвистапреподавателя посредством синонимических языковых средств: грамматический аспект: автореф. дисс. ... канд.. пед. наук: 13.00.02 / Л. О. Геливера. – Ставрополь, 2010. – 27 с.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. – К.: Ленвіт, 2003. – 261 с.

Задорожна І. П. Структура та зміст навчально-стратегічної компетентності майбутніх учителів англійської мови / І. П. Задорожна // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредментні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки . – 2013. – Вип. 22. – С. 125–133.

Кирилова Е. М. Обучение устной иноязычной коммуникативной компетенции на основе формирования когнитивных стратегий / Е. М. Кирилова // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. – 2007. № 32. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/obuchenieustnoy-inoyazychnoy-kommunikativnoy-kompetentsii-na-osnove-formirovaniya-kognitivnyh-strategiy.

Лайкова М. И. Содержание коммуникативной компетенции иностранцев при использовании русского языка в сфере международного туристского бизнеса: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / М. И. Лайкова. – М., 2009. – 24 с.

Ніколаєва С. Ю. Цілі навчання іноземних мов в аспекті компетентнісного підходу / С. Ю. Ніколаєва // Іноземні мови. – 2010. – № 2. – С. 11–17.

Селіванова О. Сучасна лінгвістика: Термінологічна енциклопедія / О. Селіванова. – Полтава: Довкілля-К., 2006. – 716 с.

Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. – К.: Наукова думка, 1970–1980. – Т. 10. – С. 156. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ukrlit.org/slovnyk/slovnyk_ukrainskoi_movy_v_11_tomakh/сп.

Современный философский словарь; общ. ред. В. Е. Кемеров. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://gufo.me/content_fil/strategija-5619.html#ixzz4EAOpLlph.

Терещук Д. Г. Формування у студентів філологічних спеціальностей іншомовних комунікативних стратегій з використанням мовленнєвих симуляцій: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Д. Г. Терещук. – К., 2013. – 20 с.

Тимофеева Т. И. Стратегическая компетенция в констексте коммуникативной деятельности студентов / Т. И. Тимофеева // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. – 2008. – № 60. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/strategicheskaya-kompetentsiya-v-konstekstekommunikativnoy-deyatelnosti-studentov.

Bachman L. F. Fundamental Considerations in Language Testing / L. F. Bachman. – Oxford, 1990. – 118 p.

Ellis R. Understanding Second Language Acquisition. – Oxford: Oxford University Press, 1991. Available at: http://www-personal.umich.edu/~ncellis/NickEllis/Publications_files/SecondLanguage AcquistionCxGPreprint.

Richards J. & Schmidt R. (Eds). Language and Communication. – Longman, 1979. – P. 2–27.

Published

2018-04-04

Issue

Section

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ