EDUCATIONAL COMPUTER PROGRAM AS A MEANS OF TEACHING STUDENTS-PHILOLOGISTS READING FICTION LITERATURE

Authors

  • ANNA DRACH

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.4.11

Keywords:

an educational computer program, functions, principles, requirements

Abstract

The article describes the Ukrainian and world experience of using information and communication technologies, namely educational computer programs, for teaching various types of speech activity. The technology of development and the method of application of educational computer programs, including teaching students-philologists reading fiction literature provide the identification of general didactic principles (general and specific), functions (motivational-stimulating, communicative, informative, structurally systematizing, organizational-managerial, training-educational, educational and developing, controlling-correcting) and requirements (recommendations for designation, page text, information functions, the role of the educational computer program) for training using an educational computer program. In modern linguodidactics the following types of educational computer programs are distinguished: linear, internally controlled (branched), and externally controlled. A linear program has the form of didactic material for educational machines and programmable manuals. Machine equipment enables us to enter training information on a card or on a paper tape. In the first case, after a student completes the assignment, the correct answer is provided, whereas in the second case several options are offered. An internally controlled program ensures the differentiation of the learning process, and is compiled in such a way, that in the case of a correct answer, the student proceeds with tasks in the program, and when an error occurs, the student is redirected to the study material necessary for its correction. Extensions and add-ons available in the program enable us to manage learning based on individual program promotion. Differentiation of training is a positive factor for ramified programming. An externally controlled program takes into account all previous students’ responses, unlike linear and internally managed ones. The decision on each of the following steps depends on the execution of the whole program. To implement this type of programming, computers are required. Various models of computer educational programs have been described, including three basic ones, determined among them. The first model contains the introductory, main and final parts. The second model has an introductory, basic, information-reference, and final part. The third model, according to the structure, corresponds to the first one, and its semantic purpose – to the second one. It provides the application of a simplified version of the technical and communicative capabilities of program and pedagogical support.

References

Бужиков Р. П. Педагогічні умови застосування інноваційно-комунікаційних технологій у процесі навчання іноземних мов студентів вищих економічних навчальних закладів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Р. П. Бужиков. – К., 2006. – 20 с.

Булахова Я. В. Педагогічні умови навчання іноземних мов майбутніх інженерів-програмістів засобами мультимедійних програм: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Я. В. Булахова. – Луганськ, 2007. – 23 с.

Верлань А. Ф. Дидактичні принципи в умовах традиційного і комп’ютерного навчання / А. Ф. Верлань, Н. Т. Тверезовська // Педагогіка і психологія, 1998. – № 4. –С. 126 – 132.

Гризун Л. Е. Дидактичні основи створення сучасного комп’ютерного підручника: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.09 / Л. Е. Гризун. – Харків, 2002.  20 с.

Ігнатова О. М. Формування в майбутніх педагогів умінь роботи з іншомовною літературою засобами інформаційно-телекомунікаційних технологій: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / О. М. Ігнатова. – Вінниця, 2009. – 23 с.

Коробейнікова Т. І. Формування англомовної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх учителів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Т. І. Коробейнікова. – К., 2013. – 23 с.

Красовський О. С. Дидактичні засади конструювання електронного підручника з природничих предметів для старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.09 / О. С. Красовський. – К.: 2013. – 20 с.

Мадзігон В. М. Педагогічні аспекти створення і використання електронних засобів навчання // Проблеми сучасного підручника / В. М. Мадзігон, В. В. Лапінський, Ю. О. Дорошенко. – К.: Пед. думка, 2003. – Вип. 4. – С. 70–82.

Могилевская Н. Е. Принципы построения компьютерных обучающих программ на иностранном языке / Н. Е. Могилевская. // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2006. – № 21 (116). – С. 43–54.

Морська Л. І. Методична система підготовки вчителя іноземних мов до використання інформаційних технологій у навчанні учнів: монографія / Л. І. Морська. – Тернопіль, 2007. – 242 с.

Нурмухамедов Г. М. О подходах к созданию электронного учебника / Г. М. Нурмухамедов // Информатика и образование. – 2006. – № 5. – С. 104–107.

Радецька С. В. Методика навчання майбутніх економістів професійно спрямованого читання англійською мовою з використанням комп’ютера: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / С. В. Радецька. – К., 2004. – 260 с.

Рыбанов А. А. Создание многомерного электронного учебника / A. А. Рыбанов, B. П. Шевчук, Е. А. Приходько, И. Е. Кожевникова // Информатика и образование. – 2004. – № 5. – С. 86–90.

Сердюков П. И. Теоретические основы обучения иностранным языкам в языковом вузе с применением информационных технологий: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / П. И. Сердюков. – К., 1997. – 349 с.

Стрілець В. В. Проектна методика навчання англійської мови майбутніх програмістів із застосуванням інформаційних технологій: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / В. В. Стрілець. – К., 2010. – 276 с.

Трофимов О. Є. Підготовка майбутніх учителів до використання аудіовізуальних і комп’ютерних технологій навчання: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / О. Є. Трофимов. – Харків, 2002. – 13 с.

Чекаль Г. С. Використання текстового процесора для створення комп’ютерних вправ у навчанні іноземних мов / Г. С. Чекаль, П. Г. Асоянц, Т. І. Коваль // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2003. – № 8. – С. 124–127.

Яциніна Н. О. Формування інформаційно-технологічної компетенції майбутнього вчителя у навчальному процесі педагогічного університету: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.09 / Н. О. Яциніна. – Харків, 2008. – 25 с.

Published

2018-04-04

Issue

Section

PROFESSIONAL FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS OF LINGUISTIC SPECIALITIES