CASE-STUDY IN THE METHODOLOGICAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHERS OF FOREIGN LANGUAGES AND CULTURES

Authors

  • NATALIIA MAIIER

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.4.18

Keywords:

case method, future teacher, methodical preparation, professional methodical case

Abstract

Methodological TRAINING of future teachers of foreign languages is carried out by using different methods, means and training techniques. Case method is an active method of teaching, and its use in the process of methodological training of the future teachers of foreign languages requires a rethinking and specification of the peculiarities of the educational and cognitive activity of the master’s degree holders, as well as the specific activity of the teacher, who organizes the appropriate training. The article aims to characterize the case-method in the methodological TRAINING of future teachers for the implementation of intercultural foreign language education. In the course of the research, the analysis and synthesis of scientific sources for clarification of the content of the basic concepts, comparison, synthesis for determining the technology of the case-method in the methodological training of future teachers, pilot training, determination of perspective directions of scientific research for solving the problem was carried out. In the context of the methodological training of the future teachers, the case-method is a method of forming methodological skills on the basis of situations that simulate the teaching and methodological activities of a teacher of foreign languages and cultures. The means of realization of a case-method is a professional methodological case that promotes the formation and development of methodological skills of future teachers to plan students’ classroom work. The case-study tecknique is implemented in two stages, at each of which the teacher and students carry out various activities. Other methods are integrated into case-method: simulation (description of methodological situations that simulate the activity of a teacher of foreign languages and cultures), games (professionaloriented role-playing games), discussion (discussing solutions to professional methodological cases). The case-method allows graduate students to understand the possible real situations of vocational and methodological work of a teacher of foreign languages and cultures, to formulate methodological skills to plan students' classroom work, prepare for the implementation of constructive planning and organizational functions during future professional activities. The prospect of the study is to substantiate and develop a methodology for using the case-method during the pedagogical practice of future teachers of foreign languages and cultures.

References

Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. – М.: ИКАР, 2009. – 448 с.

Ерёмина М. Ю. Потенциал кейсового метода / М. Ю. Ерёмина // Школьные технологии. – 2004. – № 6. – С. 104–108.

Ильина О. К. Использование кейс-метода в практике преподавания английского языка / О. К. Ильина // Лингвострановедение: методы анализа, технология обучения. Шестой межвузовский семинар по лингвострановедению: языки в аспекте лингвострановедения: Ч. 1. – М.: МГИМО-Университет, 2009. – С. 253–261.

Клюев В. К. Бакалавриат-магистратура: преемственность и профилизация управленческой подготовки / В. К. Клюев // Научные и технические библиотеки. – 2011. – № 12. – С. 54–59.

Красикова Е. Н. Кейс-метод в структуре и содержании методической компетенции лингвиста-преподавателя: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Е. Н. Красикова. – Ставрополь, 2009. – 29 с.

Красильникова И.Г. Метод кейсов в обучении студентов деловой беседе / И. Г. Красильникова, Л. П. Лунёва // Известия Самарского научного центра РАН. – 2014. – № 2–1. – Том 16. – С. 81–85.

Майєр Н. В. Професійно орієнтована рольова гра у формуванні методичних умінь майбутніх викладачів французької мови / Н. В. Майєр // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: наук.-метод. журнал. Вип. 1–2 (50–51). Серія: Педагогічні науки. – К.: ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2017. – С. 61–65.

Майєр Н. В. Соціальні ролі сучасного викладача іноземних мов вищого навчального закладу / Н. В. Майєр // Materiály IX mezinárodni vědecto-praktická conference «Zprávy vědecké ideje – 2013», 27 října-05 listopadu 2013 roku. – Díl 11. Pedagogika: Praha, 2013. – Publishing House «Education and Science» s.r.o – S. 6–8.

Миньяр-Белоручев Р. К. Методический словарь: толковый словарь терминов методики обучения языкам / Р. К. Миньяр-Белоручев. – М.: Стелла, 1996. – 144 с.

Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Ніколаєва С. Ю. Міжкультурна іншомовна освіта в Україні / С. Ю. Ніколаєва // Молодий вчений. – 2015. – № 8 (23). – Ч. 1. – С. 125–131.

Пассов Е. И. Урок иностранного языка / Е. И. Пассов, Н. Е. Кузовлева. – Ростов-на-Дону: Феникс; М.: Глосса-Пресс, 2010. – 640 с.

Поляков В. М. Комплекс видеофильмов для обучения студентов анализу урока иностранного языка / В. М. Поляков // Иностранные языки в школе. – 1988. – № 1 – С. 24–31.

Соловова Н. В. Методическая компетентность преподаваделя вуза / Н. В. Соловова // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. – 2010. – Вып. 5.– С. 52–59.

Фрицко Ж. С. Проектная деятельность студентов педагогического колледжа при обучении иностранному языку как средство формирования методических умений: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / Ж. С. Фрицко. – Екатеринбург, 2006. – 208 с.

Шаган В. С. Педагогическое сопровождение процесса развития методической компетентности преподавателя колледжа: автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / В. С. Шаган. – Ижевск, 2010. – 24 с.

Published

2018-04-04

Issue

Section

PROFESSIONAL FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS OF LINGUISTIC SPECIALITIES