PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMING OF STUDENTS’ READINESS TO THE USE OF HEALTH TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF PHYSICAL EDUCATION AND LIFE ACTIVITIES

Authors

  • OLENA KUZNETSOVA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.8

Keywords:

pedagogical conditions, health-improving technologies, process of physical education, methodical system

Abstract

The research is devoted to the problem of creating pedagogical conditions for the formation of methodological readiness of future specialists to use health-improving technologies in the process of physical education and future life. The essence of the concept “pedagogical conditions” is determined, the views of scientists on the interpretation and classification of pedagogical conditions are analyzed. The results of the analysis of special scientific and methodological literature have shown the diversity of modern scientific research in relation to preparation of future specialists, but most of them are aimed at improving the process of preparation by introducing appropriate pedagogical technologies into this process. The generalization of the results of scientific researches of domestic scientists made it possible to determine the leading pedagogical conditions for the students’ preparation for the application of health-improving technologies in the process of physical education: forming of internal positive motivation to the use of health-improving technologies; optimization of educational process through deepening and systematization of theoretical knowledge; creation of a health-saving educational environment of a higher educational establishment. The pedagogical conditions of the innovative methodological system, that will provide the effective forming of knowledge, abilities and skills necessary in physical culture and health activities, are substantiated. Pedagogical conditions of the methodical system of application of health-improving technologies in the process of students’ physical education are interpreted as factors that positively influence the efficiency of students’ methodical preparation, contribute to the formation of their methoological readiness for the application of healthimproving technologies in the process of physical education and life in particular, and increase the effectiveness of athletic-health activity of participants in the educational process in higher educational establishment on the whole. The pedagogical conditions of formation of students’ readiness in a higher educational establishment to the introduction of health-improving technologies into the process of physical education and life activity are described: organizational and pedagogical, didactic, psychological and pedagogical. The essence of the concept “health-preserving educational environment of higher educational establishment” is determined and the means of formation of health-preserving educational environment of the university are presented.

References

Гаркуша С. В. Теоретичні та методичні засади формування готовності майбутніх фахівців фізичного виховання до використання здоров’язбережувальних технологій: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / С. В. Гаркуша. – Чернігів, 2015. – 40 с.

Гаркуша С. В. Модель формування готовності майбутніх фахівців фізичного виховання до використання здоров’язбережувальних технологій / С. В. Гаркуша // Педагогічні аспекти професійної підготовки майбутнього фахівця з фізичного виховання і спорту. Вип. № 118. – Т. ІІ. – С. 94–99.

Грибан Г. П. Фізичне виховання студентів аграрних вищих навчальних закладів: монографія / Г. П. Грибан. – Житомир: Вид-во «Рута», 2012. – 514 с.

Єлізаров В. П. Формування валеологічної компетентності студентів у поза аудиторній виховній роботі університету: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / В. П. Єлізаров. – Харків, 2016. – 223 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://philosophy.karazin.ua/ua/nauka/rada/elizarov_disser.pdf.

Завидівська Н. Н. Теоретико-методичні засади фундаменталізації фізкультурно-оздоровчої освіти студентів у процесі здоров’язбережувального навчання: автореф. дис. … д.-ра пед. наук: 13.00.02 / Н. Н. Завидівська, – К., 2013. – 44 с.

Завидівська Н. Реорганізація системи фізичного виховання студентів вищої школи: проблеми й перспективи / Н. Завидівська, О. Ханікянц // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: збірник наукових праць Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. – Луцьк, 2016. № 1 (33). – С. 51–56.

Кузнєцова О. Т. Оздоровче тренування студентів: навч. посібник. / О. Т. Кузнєцова. – К.: Вид-во Європейського ун-ту, 2010. – 310 с.

Кузнєцова О. Т. Оздоровче тренування. Тестові завдання для модульного контролю: навч. посібник / О. Т. Кузнєцова. – Рівне: НУВГП, 2013. – 116 с.

Міхеєнко О. І. Теоретичні і методичні основи професійної підготовки майбутніх фахівців зі здоров’я людини до застосування здоров’язміцнювальних технологій: дис. … д.-ра пед. наук: 13.00.04 / О. І. Міхєенко. – Тернопіль, 2016. – 492 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.tnpu.edu.ua/naukova-robota/spets-al-zovana-vchena-rada-d58-053-03-13-00-04-teor-yametodika-profes-yno-osv-ti.php.

Пєхота О. М. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: навч. посібник / О. М. Пєхота та ін. – К.: Видво А.С.К., 2003. – 240 с.

Присяжнюк С. І. Обґрунтування структурно-функціональної моделі фізичного виховання студентів спеціального медичного відділення із використанням здоров’язбережувальних технологій / С. І. Присяжнюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2014. – Вип. 6 (49). – С. 126–134.

Футорний С. М. Теоретико-методичні основи інноваційних технологій формування здорового способу життя студентів в процесі фізичного виховання. – автореф. дис. … д.-ра пед. наук: 24.00.02 – К., 2015. – 45 с.

Published

2017-09-26