THE CONTENT AND STRUCTURE OF PROJECTING COMPETENCES OF FUTURE ENGINEERING TEACHERS IN THE SPHERE OF COMPUTER TECHNOLOGIES IN USING COMPUTER ONTOLOGY SYSTEMS

Authors

  • IVAN TSIDYLO
  • SERHII KOZIBRODA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.11

Keywords:

engineering teacher, professional activity, projecting, projecting competences, computer ontologies, computer ontology systems, ontology engineering

Abstract

The article discovers the content of design competences in using computer ontology systems by future engineering teachers in the field of computer technologies and defines the notion of computer ontology systems. It is revealed that the use of computer ontology systems by future engineering teachers will enable them to expand their design competences through the formation of a system of representations, value orientations, design skills and skills in the construction and further filling of computer ontologies. The essence of the concept "design competence of an engineering teacher" in the context of the use of computer ontology systems is specified. The educational and qualification characteristic of the engineering teacher in the field of computer technologies is analyzed. Among the mentioned skills and typical tasks of a teacher’s future activity. the ones in which the use of computer ontology systems will contribute to the development of design competences are highlighted. The article singles out the elements of the design competence as preconditions of successful activity of future engineering teachers in the field of computer technologies: motivational, orientational, operational, volitional and evaluative. The components of the formation of the design competences of future engineering teachers in the field of computer technologies in using computer ontologies systems are distinguished and substantiated. The motivational and goal-oriented component provides an individual’s aspiration for selfdevelopment and their motivation for self-education. The cognitive and intellectual component provides mastering the system of general pedagogical and engineering knowledge necessary for the effective implementation of professional self-development in the field of knowledge engineering and ontological engineering by future engineering teachers. The professional activity approach includes the structure and content of professional activity: its purpose, means, and results. The effective and reflexive component includes the analysis and evaluation of its results. The criteria for assessing the teaching system effectiveness must correspond to the prescribed goals and objectives. According to the components of design competences the criteria (operational, evaluative and analytical) have been defined and indices of their formation in using computer ontology systems in the professional activity of future engineering teachers in the field of computer technologies have been determined.

References

Білик В. В. Формування проектувальної компетентності у майбутніх інженерів-педагогів швейного профілю в процесі професійної підготовки: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / В. В. Білик. – Хмельницький, 2015. – 217 с.

Білик В. Проектувальна компетентність майбутніх інженерів-педагогів швейного профілю: критерії та показники сформованості / В. Білик // Науковий вісник Чернівецького університету імені Юрія Федьковича. Педагогіка та психологія: збірник наукових праць. – 2015. – Вип. 735. – С. 14–21.

Брюханова Н. О. Основи педагогічного проектування в інженерно-педагогічній освіті: монографія / Н. О. Брюханова. – Харків: НТМТ, 2010. – 438 с.

Дьяченко М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск: БГУ, 1996. – 176 с.

Євсюков О. Процес формування професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів як фактор успішності професійної діяльності / О. Євсюков // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2011. – № 4 (2). – С. 159–164.

Ігнатенко С. В. Віртуальні динамічні моделі як засіб формування фахових компетенцій майбутніх інженерів-педагогів / С. В. Ігнатенко // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2014. – Вип. 43. – С. 177–181.

Коваленко О. Е. Теоретичні засади професійної педагогічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів в контексті приєднання України до Болонського процесу: монографія / О. Е. Коваленко, Н. О. Брюханова, О. О. Мельниченко. – Харків, 2007. – 161 с.

Комп’ютерні онтології та їх використання у навчальному процесі. Теорія і практика: монографія / С. О. Довгий, В. Ю. Велічко, Л. С. Глоба, О. Є. Стрижак та ін. – К.: Інститут обдарованої дитини, 2013. – 310 с.

Лапшин В. А. Онтологии в компьютерных системах / В. А. Лапшин. – М.: Научный мир, 2010. – 222 с.

Литвин В. В. Інтелектуальні системи / В. В. Литвин, В. В. Пасічник, Ю.В. Яцишин. – Львів: Новий Світ – 2000, 2013. – 406 с.

Скібіна О. В. Сутність та структура професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів / О. В. Скібіна // Духовність особистості. – 2012. – Вип. 1. – С. 150–156.

Спірін О. М. Початки штучного інтелекту. / О. М. Спірін. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2004. – 172 с.

Цідило І. М. Підготовка інженера-педагога до застосування інтелектуальних технологій у професійній діяльності: монографія; за наук. ред. Г. В. Терещука / І. М. Цідило. – Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка; вид-во «Вектор», 2014. – 422 с.

Gruber T. R. The role of common ontology in achieving sharable, reusable knowledge bases / T. R. Gruber, J. A. Allen, R. Fikes, E. Sandewell // Principles of Knowledge Representation and Reasoning. Proceedings of the Second International Conference / eds. Morgan Kaufmann, 1991. – р. 601–602

Nirenburg S. Ontological Semantics / S. Nirenburg, V. Raskin. – Cambridge: MA, 2004. – 240 р.

Noy N. Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology. // Stanford Knowledge Systems Laboratory Technical Report KSL-01-05 and Stanford Medical Informatics Technical Report SMI – 2001 – 0880 , March 2001. / N. Noy, D. L. McGuinness. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://protege.stanford.edu/publications/ontology_development/ontology101.html.

Published

2017-09-26