ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL CONDITIONS OF DEONTOLOGICAL PREPARATION OF THE EDUCATION MANAGERS IN A HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT

Authors

  • LENINA ZADOROZHNA-KNYAGNITSKA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.12

Keywords:

organizational and methodological conditions; senior management of an educational institution; second cycle of higher education; deontological preparation; deontological competence

Abstract

The article deals with the organizational and methodological conditions of deontological preparation of the education managers in a higher educational establishment. They are represented as complex of circumstances which activate the interaction of factors of the educational environment of a higher education establishment in order to solve the problem of deontological preparation of the candidates for Master’s degree in the educational program «Management of an educational institution». It is mentioned that the realization of these conditions provides the effective implementation of the model of deontological preparation of the senior management of educational establishments on the second cycle of higher education and the achievement of the expected result – the appropriate level of formation of the deontological competence. There have also been described the results of the analysis of the notion of «the organizational condition» in the philosophical, psychological and pedagogical literature. A set of principles (methodological, special and specific) has been substantiated. It forms the basis for selection of the organizational and methodological conditions of the deontological preparation of the education managers in a higher educational institution. There has been given a detailed characterization of such organizational and methodological conditions. Their correlation and creation of deontologically abundant educational environment which represents a multi-leveled system of conditions (circumstances, factors, possibilities) provides the optimal parameters for educational activity of educational subjects; ensuring the cross-subject integration which contributes to the formation of an integral system of preparation of the senior management of educational institutions on the second cycle of higher education. It is noted that the deontological preparation of the senior management of educational institutions is grounded on the systemized integration which represents the social and economical basis for the integration of different elements into a single structure providing the productivity and steadiness of the professional training process in a higher educational establishment..

References

Артемов В. Ю. Теоретичні та методичні основи формування деонтологічної компетентності фахівців із організації захисту інформації з обмеженим доступом: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / В. Ю. Артемов. – К., 2015. – 489 c.

Васильєва М. П. Теоретичні основи деонтологічної підготовки педагога: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / М. П. Васильева. – Х., 2004. – 430 с.

Калашнікова С. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки управлінців-лідерів в умовах сучасних суспільних трансформацій: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.06 / С. А. Калашнікова. – К., 2011. – 36 с.

Княжева І. А. Теоретико-методологічні засади розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін в умовах магістратури: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04; 13.00.08 / І. А. Княжева. – Одеса, 2014. – 534 с.

Курлянд З. Н. Психолого-педагогічні умови формування професійно-педагогічної компетентності майбутніх учителів / З. Н. Курлянд // Наука і освіта. – 2008. – № 8–9. – С. 171–176.

Кушнір В. А. Системний аналіз педагогічного процесу: методологічний аспект: монографія / В. А. Кушнір. – Кіровоград: Вид. центр КДПУ, 2001. – 338 с.

Литвин А. В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: на допомогу здобувачам наукового ступеня / А. В. Литвин. – Львів: СПОЛОМ, 2014. – 76 с.

Лунячек В. Е. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки керівних кадрів в умовах магістратури до управління якістю освіти: дис. … д-ра пед наук: 13.00.04 / Л. Е. Лунячек. – Х., 2012. – 400 с.

Марцева Л. А. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки молодших спеціалістів радіотехнічного профілю: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Л. А. Марцева. – Житомир, 2015. – 459 с.

Муц Л. Б. Застосування педагогічних програмних засобів освіти у навчальному процесі вищої школи / Л. Б. Муц // Медична освіта. – 2013. – № 1. – С. 42–46.

Сакалюк О. О. Формування готовності менеджерів освіти до професійної діяльності в полікультурному навчальному середовищі: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / О. О. Сакалюк. – Одеса, 2012. – 246 с.

Сорочан Т. М. Розвиток професіоналізму управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної освіти: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Т. М. Сорочан – Луганськ, 2005. – 472 с.

Черненко Н. М. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх менеджерів освіти до управління ризиками у навчальних закладах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Н. М. Черненко. – Одеса, 2016. – 510 с.

Published

2017-09-26