PROJECT TECHNOLOGIES AS AN EFFICIENT TOOL OF ECOLOGICAL CULTURE DEVELOPMENT OF STUDENTS

Authors

  • ANNA CHAIKOVSKA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.14

Keywords:

ecological education, ecological projects, ecological culture, environmental activity, self-directed work

Abstract

The article deals with problem of the effectiveness of project activity in a higher educational institution (HEI). In particular, the pedagogical capabilities of ecological projects in solving the problems of modern environmental education have been analyzed. It has been found out that the implementation of project technologies is accompanied by an increase of each student’s role in teaching and professional selfdetermination. The following pedagogical conditions of using projects in shaping the students’ environmental culture are identified and characterized: orientation of the project’s objectives to environmental protection activities by involving students in solving essential local and regional problems; increasing the degree of student autonomy in the implementation of the purpose of the project activity; the use of interdisciplinary connections for solving specific environmental issues and problems; focusing of environmental projects on the future professional activities, systematic involvement of students into environmental projects throughout the period of study in higher education. It has been proved that environmental activities in the framework of the project activity is aimed at the formation and improvement of practical skills in the field of nature conservation, the development and manifestation of volitional qualities, as well as the ability to be active in solving local environmental problems. It has been discovered that independent activity forms the conscious mood for students to systematically accumulate ecological knowledge and is a necessary condition for the self-organization of the educational environmental activity of the individual, and in the future specialists with a high-level of ecological culture. It has been found out that the use of interdisciplinary links to solve specific environmental problems is a convincing example of integration processes in environmental science. It has been established that observance of these conditions contributes to the development of students’ engagement in environmental protection, the development of their theoretical background and practical research skills, as well as skills in solving environmental problems. These conditions contribute to the development of an active position in decisionmaking and ability to assume responsibility for the state of the environment. It is proved that the use of environmental projects in the educational process of higher education establishments creates conditions for the successful implementation of the tasks of environmental education and fostering the high-level ecological culture of the students.

References

Багрій В. Н. Соціальне проектування як педагогічна технологія проектної культури студентів / В. Н. Багрій // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2014. – № 3. – С. 86–90.

Бауер М. Й. Методологія екологічної освіти / М. Й. Бауер. – Чернівці: Крайова освіта, 2000. – 320 с.

Войтова Л. Формування екологічної культури майбутніх соціальних педагогів у педагогічному ВНЗ / Л. Войтова // Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2012. – Вип. 5. – Ч. 1. – С. 144–150.

Драч І. І. Самостійна робота студентів вищих навчальних закладів як важливий елемент сучасної підготовки фахівців / І. І. Драч // Нові технології навчання: наук.-метод. збірник. – К.: Наук.-метод. центр вищої освіти, 2004. – Вип. 37. – С. 86–90.

Ключка С. Еколого-виховний потенціал природоохоронної діяльності в системі морально-етичних цінностей особистості / С. Ключка // Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. – 2015. – Вип. 15. – С. 118–124.

Ключка С. І. Формування екологічної компетентності в процесі професійної підготовки студентів / С. І. Ключка // Вісник Черкаського національний університет імені Богдана Хмельницького, 2011. − Вип. 209. – Ч. 1. – С. 132–136.

Концепція екологічної освіти України / Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2002. – № 7. – С. 3–23.

Лук’янова Л. Б. Інноваційні технології в екологічній освіті фахівців / Л. Б. Лук’янова // Дидактика професійної школи: зб. наук. праць. – К.; Хмельницький, 2005. – Вип. 2. – С. 58–68.

Лук’янова Л. Б. Сучасні підходи до формування екологічної компетентності фахівців /Л. Б. Лук’янова // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. – К.; Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. – Вип. 17. – С. 60–70.

Недільська І. І. Методи проектної діяльності та моделювання у практиці викладання біології / І. І. Недільська // Біологія. – 2007. – № 10 (166). – С. 2–4.

Плахотнік О. В. Інноваційні підходи до екологічної освіти молоді / О. В. Плахотнік, В. Є. Головатюк // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки, 2004. – № 3. – С. 88–90.

Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1 – 9 класів у позашкільних навчальних закладах: монографія / Г. П. Пустовіт. – К.; Луганськ: Альма-матер, 2004. – 540 с.

Совгіра С. В. Технологія та організація природоохоронних робіт: підручник / С. В. Совгіра, Г. Є. Гончаренко, С. О. Люленко. – К.: Науковий світ, 2011. – 319 с.

Тульська О. Л. Проектна діяльність як засіб розвитку професійної культури майбутніх екологів у процесі фахової підготовки / О. Л. Тульська // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологіяя.– 2009. – Вип. 3 (145). – С. 199–203.

Published

2017-09-26