LEARNING MATERIALS SELECTION FOR DIFFERENTIATED INSTRUCTION OF ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES OF FUTURE PROFESSIONALS IN THE FIELD OF INFORMATION TECHNOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.22Keywords:
learning material selection, principles and criteria, factors of influence, differentiated instruction, English for Specific Purposes, future professionals in the field of information technologyAbstract
In conditions of differentiation the learning materials selection will optimize the training English for Specific Purposes of the future professionals in the field of information technology at university level. The purpose of the article is to define the basic unit of learning material, the factors of influence on the learning material selection, principles, criteria and the procedure of learning material selection in this paper. Reviewing the scientific achievements in the learning material selection in teaching English has become a basis for defining the factors of influence, principles and criteria in the research. The basic unit of learning material (learning English text for professional purposes) is outlined. The factors of influence and principles (correspondence of learning materials to professional interests and needs of information technology students; necessary ability and accessibility; regarding the linguistic and stylistic necessity and sufficiency; availability of Internet sources information) of the learning material selection are defined. Also, the qualitative criteria (authenticity; professional significance, relevance and informativeness; conformity of foreign language level and intellectual development of students; variety of genres and forms of speech, their sufficient filling by linguistic material; coherence, integrity, consistency, semantic completeness; topic conformity; situation conformity; unlimited access, reliability and exemplarity of Internet sources) and the quantitative criteria (the amount of material) of the learning material selection are highlighted. The process of English for Specific Purposes material selection (defining the disciplines of different cycles; defining spheres and related topics; outlining situations, communicative roles and intentions of professional communication; specifying the sources of selection; evaluating the texts; analysis of the knowledge, skills and sub-skills required for the formation of competencies in listening, speaking, reading and writing of English for Specific Purposes) is determined. So, the defined learning material selection will serve as a basis for consideration of stages in the differentiated instruction of English for Specific Purposes of future professionals in the field of information technology at university level.
References
Алексеева Л. Е. Методика обучения профессионально ориентированному иностранному языку. Курс лекций: метод. пособие / Л. Е. Алексеева. – СПб., 2007. – 136 с.
Бирюк О. В. Методика формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів у навчанні читання англомовних публіцистичних текстів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / О. В. Бирюк– К., 2005. – 196 с.
Бірецька Л. С. Критерії відбору навчального матеріалу для формування англомовної лексичної компетентності майбутніх лікарів у професійно орієнтованому читанні / Л. С. Бірецька // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: філологія, педагогіка, психологія. – 2013. – Вип. – 27. – С. 232–238.
Бориско Н. Ф. Теоретические основы создания учебно-методических комплексов для языковой межкультурной подготовки учителей иностранных языков (на материале интенсивного обучения немецкому языку): дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Н. Ф. Бориско– К., 2000. – 508 с.
Британ Ю. В. Формування професійно орієнтованої читацької компетенції у майбутніх викладачів англійської мови засобами інтернет-ресурсів: автореф. дис. ... кан. пед. наук: 13.00.02 / Ю. В. Британ. – К., 2014. − 20 с.
Гришина О. А. Методика комунікативно спрямованого тестування англомовної компетенції в читанні у майбутніх інженерів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / О. А. Гришина. К., 2014. 207 с.
Дьячкова Я. О. Формування професійно спрямованої англомовної компетентності в говорінні у майбутніх правознавців: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Я. О. Дьячкова. К., 2015. 221 с.
Жлуктенко Ю. О. Методика викладання іноземних мов у вищій школі / Ю. О. Жлуктенко. – К.: Вища школа, 1971. – 222 с.
Задорожна І. П. Теоретико-методичні засади організації самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння англомовною комунікативною компетенцією: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / І. П. Задорожна. К., 2012. 440 с.
Корейба І. В. Методика навчання професійного читання майбутніх учителів німецької мови з використанням інтернет-ресурсів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / І. В. Корейба К., 2010. 287 с.
Кравчук Г. В. Методика навчання студентів технічних спеціальностей професійно орієнтованого англійського діалогічного мовлення на основі текстів науково-технічної реклами: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Г. В. Кравчук. – К., 2010. – 364 с.
Майєр Н. В. Методика самостійного оволодіння франкомовним діловим писемним спілкуванням майбутніми документознавцями з використанням дистанційних технологій: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Н. В Майєр. – К., 2011. – 286 c.
Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студентів класич., педагог. і лінгвіст. університетів / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін.; за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.
Словник української мови. Академічний тлумачний словник. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://sum.in.ua/s/pryncyp.
Тарнопольский О. Б. Методика навчання студентів вищих навчальних закладів письма англійською мовою / О. Б. Тарнопольский, С. П. Кожушко. – Вінниця: Нова книга, 2008. – 288 с.
Черниш В. В. Теоретико-методичні засади формування у майбутніх учителів професійно орієнтованої англомовної компетенції в говорінні: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / В. В. Черниш. − К: КНЛУ, 2015. − 623 с.
Harmer J. The Practice of English Language Teaching How to Teach English: New Edition / Harmer J. – Longman, 1998. – 296 p.