INTEGRATION PROBLEMS OF PREPARATION OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER INTO THE EUROPEAN EDUCATIONAL AREA

Authors

  • VOLODYMYR OMELYANENKO

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.27

Keywords:

professional preparation, sports education teacher, competence based and integration approaches, euro integration

Abstract

This article describes the main points and problems of future physical education teachers, their preparation and the ways to achieve it. Theoretical analysis, generalization and comparison of normatively legal documents and scientifically methodical literature is conducted analyzing the problem occurring during professional process of education of physical training teacher. The basic points of professional preparation of future physical trainers and sports specialists in context of integration according to euro standards is outlined here: imperfection of the system of national student mobility, absence of choice programs for achieving associates and bachelors degrees, significant allocation of educational disciplines, short pedagogical practice, absence of material teacher compensation and pedagogical leaders. For realization of academic mobility of students the standard of higher education, educationally-professional program and base curriculum normative part that would be identical for all higher educational establishments (amount of credits, sequence of study of disciplines, graphic arts of educational process), is needed. During the transition of studies from one educational direction to another there must be reasonable limits. students of contiguous major should be allowed to get masters degree. The process of integration of educational disciplines in Ukraine, as a rule, carries mechanical character, that does not allow: to group material logically and compactly, to prevent duplication of educational material into a course, to shorten its volume; to generalize similar material from different areas into one theme; to attain knowledge integrity. Summarizing the tendencies of improvement of organization and realization of pedagogical practice in foreign higher educational establishments it is necessary to make the following changes to the process of pedagogical practice in Ukraine: duration of practice should be planned during a separate semester or school year in the final graduation year; partially share practice responsibility with the pedagogical school stuff with corresponding payment or school should include pedagogical practice results into teachers score during attestation; to include results of students pedagogical practice into final score during final state examination.

References

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII (Редакція станом на 27.07.2017). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/proftech/24899/.

Онищенко Н. Організаційно-методичні засади педагогічної практики в системі професійного становлення майбутнього вчителя / Н. Онищенко. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_11_7.

Педагогічна Конституція Європи / Асоціація ректорів педагогічних університетів Європи. 2013. [Електронний ресурс] – Режим доступу: file:///C:/Users/1/Downloads/Pedagogical_Constitution_of_Europe.pdf

Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України: наказ МОН України № 93 від 08.04.1993 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0035-93.

Про особливості формування навчальних планів на 2015/2016 навчальний рік: наказ МОН України № 47 від 26.01.2015 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/files/normative/2015-02-10/3521/nmon_47_26012015.pdf.

Проект стандарту вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня освіти. Галузь знань 01 Освіта / Педагогіка, предметна спеціалізація 014.11 Середня освіта (Фізична культура) / Н. Є. Пангелова, Л. І. Іванова, Ж. Л. Козіна та інші / МОН України. – К., 2017. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osviti/naukovo-metodichna-radaministerstva/proekti-standartiv-vishhoyi-osviti.html.

Сидоренко В. К. Проблема актуальна, різнобічна: про інтеграцію навчальних предметів у педагогічній теорії і практиці / В. К. Сидоренко // Рідна школа – 1992. – № 7–8. – С. 30–34.

Сулима Н. Практичний компонент професійної підготовки майбутніх учителів англійської мови в Україні та за кордоном / Н. Сулима. [Електронний ресурс] – Режим доступу: ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/24127/1/26-217-222.pdf.

Сущенко Л. П. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту: (теоретико-методологічний аспект): монографія / Л. П. Сущенко. – Запоріжжя: ЗДУ, 2003. – 442 с.

Тимошенко О. В. Організація навчального процесу майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту на основі інтегрованих курсів / О. В. Тимошенко // Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i спорту. – 2010. – № 3. – С.105–109.

Щодо здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня магістра на основі бакалавра з іншої галузі знань / лист МОН України № 1/9-155 від 19.03.2014 року. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/40275/.

Published

2017-09-26