THE PROBLEMS OF SOCIALIZATION OF CHILDREN IN A CHILDREN’S MUSICAL GROUP
Keywords:
children’s socialization, children’s musical group, sociocultural development, music festival, giftedness, musical abilities, creativenessAbstract
The article studies the process of the socialization of children in a musical group. The author has studied diverse factors of the socialization of children and its types (spontaneous socialization; relatively controlled socialization and socially controlled socialization). The author has also given characteristics of creative activity stimulation and described the need to be accepted by peers being realized during the participation in children’s music festivals. The notion of socialization was defined as a complex process of a child’s personality development, especially during the school/teen age, whereby an individual acquires a personal identity and learns the norms, values, behavior, and social skills appropriate to his or her social position in the context of a musical group. Educational work conducted be teachers, family members and society contributes to this process. School education in terms of a musical group consists of activities organised in order to educate personality traits through the organization of practical creative communication. Schoolchildren’s interpersonal relations are always based on social relations. It is proved that the personality development in a children’s musical group is placed in social environment and social communication. The key role belongs here to the motivation and the incentive of the schoolchildren’s creative activity. Creative communication in a children’s musical group turns out to be a powerful inner stimulation for children to fulfil their abilities. It pushes a child towards selfassertion and the gain of authority among peers. The article proves that pedagogical guidance of the creative process can be led professionally only in a well-organised musical group.
References
Горожанкіна О. Ю. Розвиток музично-творчих здібностей учнів в процесі навчання в фортепіанному гуртку / О. Ю. Горожанкіна. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/view/124/190
Загарницька І. І. Соціалізація дитини: сутність, фактори, технології / І. І. Загарницька // Нова парадигма: журнал наук. праць; гол. ред. В. П. Бех. – К., 2011. – Вип. 104. – С. 41–51.
Зінська Т. В. Музичні конкурси та фестивалі в контексті соціокультурного проектування в Україні кінця ХХ – початку ХХІ століття / Т. В. Зінська // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: матеріали II Міжнарод. наук.-практ. конф., (Київ, 14–15 квітня 2016 р.). – К., 2016. – С. 384–395.
Крипчук М. В. Розвиток сучасних фестивалів мистецтв на Луганщині початку ХХІ століття / М. В. Крипчук // Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. – К.: Міленіум, 2013. – Вип. 24. – С. 148–153.
Ліпська С. Л. Методичні засади удосконалення музично-виконавської підготовки учнів в умовах позашкільної спеціалізованої освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / С. Л. Ліпська. – К., 2007. – 23 с.
Монкс Ф. Одарённые дети; пер. с голл. А. В. Белопольский. – М.: Когито-Центр, 2014. – 130 с.
Соціальна педагогіка: підручник; за ред. А. Й. Капської. – К.: Центр учбової літератури, 2011 – 488 с.
Хрома Г. Деякі особливості сучасних молодіжних фестивалів / Г. Хрома // Матеріали до українського мистецтвознавства: зб. наук. праць.– 2003. – Вип. 3. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://etno.kyiv.uar.net/vyd/matmyst/2003/N3/Art40.htm.