ЕSSENCE AND CLASSIFICATION OF PEDAGOGICAL CONDITIONS OF THE FORMATION OF HEALTH-PRESERVING COMPETENCE OF FUTURE SOCIAL PEDAGOGUES AND WORKERS

Authors

  • ТETIANA VERETENKO
  • МARYNA LEKHOLETOVA

Keywords:

health-preserving competence, social pedagogue, social worker, pedagogical conditions

Abstract

The complexity of the process of the formation of health-preserving competence in the future of social pedagogues and workers caused by the specifics of their professional activities through: high level of responsibility for the development of teenagers belonging to a risk group, active interaction, high emotional tension, etc. The presence of the above effects requires the study and solution of the problem on both the scientific and the practical levels. In the article it is clarified the essence of key concepts; unknown place health-preserving competence in professional activity of future social pedagogue and worker; health-preserving competence of students is considered as one of the priorities during training in higher educational institutions. The purpose of our study is to determine the select and justify pedagogical conditions of health-preserving competence of social pedagogue and worker during study. On the basis of theoretical positions it has been analyzed the studies of highlighted pedagogical conditions of health-preserving competence of future social pedagogue and worker during training such as organizational and pedagogical, psychological and pedagogical and methodological conditions. It has been concluded that the professional training of future social pedagogues and workers will raise their level of health-preserving competence: taking the role of student health-preserving competence in achieving professional goals; the establishment of linkages between the study subjects of health-preserving direction with the original professional activities; awareness of the need to respect the basic rules of healthpreserving; implementation of self-esteem, self-awareness on the level of their health-preserving competence.

References

Бобрицька В. І. Формування здорового способу життя у майбутніх учителів: монографія / В. І. Бобрицька. – Полтава: ТОВ «Поліграфічний центр «Скайтек»», 2006. – 432 с.

Высоцкий С. В. Структура психолого-педагогический условий формирования поисково-творческой направленности личности в процессе обучения / С. В. Высоцкий // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: зб. наук. праць. – Одеса, 1999. – Вип. 8–9. – С. 90–94.

Гончаренко С. У. Методика навчання і наукових досліджень у вищій школі / С. У. Гончаренко. – К.: Вища школа, 2003. – 323 с.

Джуринський П. Б. Технологічний концепт процесу підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної професійної діяльності / П. Б. Джуринський // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України: електрон. наук. фахове видання. Вип. 1. – Хмельницький, 2015. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2015_1_6.

Духанина Н. М. Педагогические условия: сущность, проблемы, виды и функции / Н. М. Духанина // Историко-педагогические исследования. – К.: Изд-во НПУ им. М. П. Драгоманова, 2011. – Вып. 5. – С. 103–105.

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. – 2-ге вид. – К.; Сімферополь: Універсам, 2013. – 536 с.

Ландо О. А. Специфика модели управления формированием здоровьесберегающей компетентности будущих учителей начального образования / О. А. Ландо // Педагогічні науки. Scientific Journal «ScienceRise» № 4/1 (9). – 2015. – С. 65–71. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://journals.uran.ua/sciencerise/article/view/40596/38225.

Лехолетова М. М. Формування здоров’язберігальної компетентності як завдання професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери / М. М. Лехолетова // Україна в гуманітарних і соціально-економічних вимірах: матеріали Всеукр. наук. конференції, 29–30 квітня 2016 р., ДНУ ім. Олеся Гончара. Ч. І. – Дніпропетровськ: Роял Принт, 2016. – С. 186–188.

Осадченко Т. М. Використання здоров’язбережувальних технологій як педагогічна умова підготовки майбутнього вчителя початкової школи / Т. М. Осадченко // Витоки педагогічної майстерності. – Полтава: Вид-во ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2015. – Вип. 15. – С. 229–233.

Повідайчик О. С. Формування інформаційної культури майбутнього соціального працівника в процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / О. С. Повідайчик. – Ужгород, 2007. – 278 с.

Хриков Є. М. Педагогічні умови як складова наукових знань / Є. М. Хриков // Шлях освіти. – 2011. – № 2 (60). – С. 11–15.

Цись В. В. Формування готовності вчителів у післядипломній освіті до застосування педагогічних здоров’язбережувальних технологій у початковій школі: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / В. В. Цись. – Чернігів, 2011. – 20 с.

Шеремета М. М. Фактори, що негативно впливають на здоров’язберігання майбутніх соціальних педагогів та роль вищих навчальних закладів у їх подоланні / М. М. Шеремета // Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки: Матеріали ІV щорічної Всеукр. наук.-практ. конференції, 27 березня 2014 р. – К.: Вид-во Київ. ун-ту ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 187–192.

Шехавцова С. О. Поняття «педагогічні умови» в контексті формування суб’єктності майбутніх учителів у процесі фахової підготовки / С. О. Шехавцова // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 1 до вип. 36. Т. VIII (68): Темат. випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К.: Гнозис, 2016. – С. 413–420.

Published

2017-05-29