PECULIARITIES OF FORMATION OF MOTIVATION OF FUTURE BUILDERS IN CIRCUMSTANCES OF LEVEL EDUCATION
Keywords:
competence, motivation, level education, successful professional activitiesAbstract
The article deals with students’ learning motivation in context of the competence approaches. Motivation is a determinative factor of forming of the professional competence of future specialists. Research methods: theoretical – the analysis of scientific and methodical literature, educationalnormative and lawful documentation; generalization, classification, analogy, prognostication, planning for the ground of conclusions; empiric – questioning, supervision, self-rating, conversations with students and teachers, discussions; methods of mathematical statistics for the treatment of research results, establishment of their authenticity (Pearson Correlation Coefficient).The conditions of forming of learning motivation are determined. The differences in response to the formation of motivation in colleges and universities are clarified. Pedagogical conditions of the future engineering and architecture specialists’ training system implementation have been substantiated and fulfilled in the thesis, namely: formation of positive motivation to learning; didactically substantiated objectives of learning activity; activation of learning – and – cognitive activity in accordance with the form of learning activity and students’ individual peculiarities; subject-subject interaction between student and teacher, aimed to succeed. Teachers of higher educational establishments are given recommendation in forming motivation for achievements. Experimental studies in real conditions of students’ teaching process confirmed, in general, the accuracy of the recommendations. It has been concluded that practical realization of the considered approaches in the relation to preparation of specialists of building profile on the whole predetermines the increase of efficiency of continuous trade education.
References
Грень Л. М. Розвиток мотиваційної сфери студентів як основа досягнення успіху в майбутній професійній діяльності / Л. М. Грень // Проблеми інженерно-педагогічної освіти = Problems of Engineering Pedagogic Education: зб. наук. праць. – Харків: УІПА, 2010. – № 28–29. – С. 209–214.
Кабак В. В. Обґрунтування організаційно-педагогічних умов підготовки майбутніх інженерів-педагогів технічних ВНЗ до професійної діяльності / В. В. Кабак // Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота; гол. ред. І. В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 63–67.
Клименко Н. О. Формування мотивів навчально-пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів гуманітарного профілю: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 // Н. О. Клименко. – Луганськ, 2005. – 22 с.
Костишина Г. І. Формування навчально-пізнавальної діяльності студентів вищих технічних навчальних закладів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 // Г. І. Костишина. – Тернопіль, 2003. – 20 с.
Лузан П. Г. Теоретичні і методичні основи формування навчально-пізнавальної активності студентів у вищих аграрних закладах освіти: автореф. дис. ... д-ра. пед. наук: 13.00.04 / П. Г. Лузан. – К., 2004. – 40 с.
Столярчук О. А. Динаміка мотивації фахового навчання майбутніх учителів / О. А. Столярчук // Проблеми сучасної психології: зб. наук. праць, К-ПНУ ім. Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г. Костюка АПН України. – 2010. – Вип. 10. – С. 741–760.
Biggs J. Teaching for Quality Learning at University : What the Student Does / John Biggs and Catherine Tang [4th edition]. — Society for Research into Higher Education &Open University Press, 2011. — 389 p.
Markov K. Problems of the modern knowledge market / Krassimir Markov // International Journal “Information Technologies and Knowledge”. – Vol. 4. – Number 4. – 2010. – Р. 373–396.
Tracy К. Intrinsic Motivation [Електронний ресурс] / Kim Tracy. – Режим доступу : http://teachers.net/gazette/AUG00/ tracy.html.