DISTANCE COURSE «METHODS OF TEACHING BIOLOGY»: EXPERIENCE OF DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION

Authors

  • OLGA TSURUL

Keywords:

distance course, distance learning, methodical training, training of the biology teacher, methods of teaching biology

Abstract

The article looks into experience of development and implementation of distance course «Methods of teaching biology» at National pedagogical university of M. P. Dragomanov. Distance learning is basis of a new educational paradigm which determines content and the directions of development of the modern higher school. The regulatory framework of implementation of distance learning in NPU is characterized. Analysis of the theory and practice of methodical training of future teachers on distance learning is made. The directions of use of distance technologies of methodical training of future teachers are determined. The main of them are: organizational support of theoretical training and work (pedagogical) practice for students of full-time course of study; task performance for students’ self – study work of correspondence-course training during the intersession period; organization of educational process of students of distance learning. The distance course «Methods of teaching biology» is part of university – wide project «E-pedagogy». The structure of this course is determined. The features of development of a distance course «Methods of teaching biology» are described. The essence of the leading types of training of an author’s distance course (lecture, consultation, laboratory occupations, testing and students’ self – study work) is disclosed. The basis of maintenance of a course is made by an author’s complex of educational and methodical providing on credit course «Methods of teaching biology», methodics instructive regulations and recommendation. They are created in the process of its own long-term experience of methodical training of the biology teachers at natural – geographical sciences and ecology department of National pedagogical university. The analysis of results of introduction of this distance course is made. The improvement directions of distance course «Methods of teaching biology» are defined: the сluster structure formation of distance course (splitting into two parts: compulsory and elective components), increase in a share of interactive types of occupations and forms of work, differentiation and individualization of students’ self – study work, strengthening of feedback and create of conditions for reflection of future biology teachers.

References

Андрущенко В. П. Електронна педагогіка – впроваджуємо черговий новаторський проект / В. П. Андрущенко, А. П. Кудін // «Освіта». Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик. – 2009. – № 46–47 (5377–5378). – С. 4–5.

Биков В. Ю. Технологія створення дистанційного курсу: навч. посібник / Биков В. Ю., Кухаренко В. М., Сиротенко Н. Г. та ін.  К.: Міленіум, 2008.  324 с.

Волобуєва Т. Б. Самовчитель з організації дистанційної освіти / Т. Б. Волобуєва. – Х.: Основа, 2010. – 256 с.

Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія / Н. Б. Грицай. – Рівне: О. Зень, 2016. – 440 с.

Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / М. Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак та ін.; за ред. М. Л. Смульсон. – Кіровоград: Імекс – ЛТД, 2012. – 240 с.

Журавлева О.Б. Управление Интернет-обучением в высшей школе / О. Б. Журавлева, Б. И. Крук, Е. Г. Соломина; под ред. Б. И. Крука. – 2–е изд. – М.: Горячая линия – Телеком, 2007. – 224 с.

Зайченко Т. П. Научно-методическое проектирование управляемой системы заочно-дистанционного обучения // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. – 2004. – №9. – С. 32–45.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/nauchno-metodicheskoeproektirovanie-upravlyaemoy-sistemy-zaochno-distantsionnogo-obucheniya.

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html.

Кудін А. П. Загальноуніверситетський проект «Електронна педагогіка» / А. П. Кудін // Європейські педагогічні студії ред. кол. В. П. Андрущенко (голова) та ін. – Вип. 5–6. – К.: Вид – во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – С. 64 –75.

Мороз І. В. Методика навчання біології та природознавства. Практикум для студ. вищих пед. навч. закл. біол. спеціальностей / І. В. Мороз, А. Д. Гончар, Т. Є. Буяло, О. А. Цуруль, Я. С. Фруктова; за ред. І. В. Мороза. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – 143 с.

Положення про використання дистанційних технологій на заочній, дистанційній формі навчання в НПУ імені М. П. Драгоманова, затверджене Вченою радою НПУ ім. М.П.Драгоманова від 26.11.2009 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://www.celsi.npu.edu.ua/moodle/mod/resource/ view.php?id17800.

Репозитарій НПУ імені М. П. Драгоманова. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/?locale=uk.

Хрестоматія з методики навчання біології: навч. посібник / Автор – укладач О. А. Цуруль. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. – 309 с.

Цуруль О. А. Збірник завдань для самостійної роботи студентів з методики навчання біології: метод. посібник / О. А. Цуруль. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – 61 с.

Цуруль О. А. Навчально-методичне забезпечення самостійної роботи студентів з методики навчання біології / О. А. Цуруль // Наукові записки: Зб. наук. статей НПУ імені М. П. Драгоманова; укл. Л. Л. Макаренко. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 97. – С. 218–226.

Цуруль О. А. Тестові завдання з методики навчання біології: навч. посібник / О. А. Цуруль. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – 127 с.

Published

2017-05-29