THE MECHANISM OF THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE SPACE OF STUDENTS IN THE PROCESS OF MATHEMATICAL PREPARATION IN MODERN UNIVERSITY

Authors

  • TATYANA EMELYANOVA

Keywords:

cognitive and metacognitive space, metastable structures, model representations, mental images, chaotic neuron, homogeneous and heterogeneous processes

Abstract

The article is dedicated to the mechanisms of cognitive process from the viewpoint of neurodynamic concepts. The concept of neurodynamic processes is studying the modes of localization, synchronization, stabilization metastable chaotic structures in the reticular formation neural network. The dynamic process of the neural circuitry leads to brain imaging work. It is proven that the functional metastable structures in dissipative dynamic systems are the model representations of mental images. It is shown that each metastable state corresponds to a certain mental image. The relaxation process of the system triggers off the reflection process of the metastable structures of mental images in the static variety of cognitive space.The mechanism of brain imaging work considering the chaotic nature of the parameters of the neural network has been investigated. The concept of homogeneous process as the concatenation of the unpredictable metastable structures of the same mode has been introduced. Heterogeneous process is seen as the concatenation of the metastable structures of different modes. The research shows that the formation of unpredictable mental images and spatial temporal situations in the cognitive space can be interpreted as the formation of the elements of the metacognition in the processes of students’ thinking. The detailed research of the mechanisms of formation and development of cognitive space will enable the understanding of the development of students’ thinking in the process of their mathematical and professional preparing. The elements of the metacognition in thinking processes stimulate cognitive system of the individual to the further development, increase of abilities, improvement of mathematical and professional culture.

References

Ярхо Т. О. Діагностичний компонент фундаменталізації базової математичної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю у вищих навчальних закладах / Т. О. Ярхо // Наукові записки ТНПУ ім. В.Гнатюка. Серія: педагогіка. – 2016. – № 3. – С. 94–100.

Бендерская Е. Н. Хаотические модели гиппокампа в задачах распознания динамических образов / Е. Н. Бендерская, А. О. Перешеин // Научно-технические ведомости СПб ГПУ. Информатика. Телекоммуникация. Управление. – 2015. – Вып. 6 (234). – С. 56–69.

Ємельянова Т. В. Структурні компоненти механізмів розвитку здібностей студентів в системі неперервної математичної освіти / Т. В. Ємельянова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2016. – № 7 (61). – С. 143–153.

Ємельянова Т. В. Зміст і особливості системи контролю та оцінювання ступеню розвитку здібностей студентів технічного ВНЗ / Т.В.Ємельянова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2015. – № 6 (50). – С.179–188.

Ємельянова Т. В. Про механізм цілеспрямованого розвитку когнітивних здібностей студентів в процесі неперервної математичної підготовки/ Т. В. Ємельянова// Гуманітарний Вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди». – Додаток 1 до вип. 37. –Том ІІ (70): Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К.: Гнозис, 2016. – С. 86–95.

Еськов В. М. Медицина и теория хаоса в описании единичного и случайного / В. М. Еськов, В. В. Еськов, Л. Б. Джумагалиева, С. В. Гудкова // Вестник новых медицинских технологий: электронный журнал. – Тула: ТГУ, 2014. – Т.21. – № 3. – С. 27–34. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=1346649.

Карпенко М. П. Нейросетевое моделирование когнитивных функций мозга: обзор основных идей / А. Т. Терехин, Е. В. Будилова, Л. М. Качалова // Психологические исследования: электронный научный журнал. – М.: Солитон, 2009. – № 2 (4). [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=648811.

Карпов А. А. Общие способности в структуре метакогнитивных качеств личности: монография / А. А. Карпов. – 2014. – 272 с.

Качество высшего образования / под ред. М. П. Карпенко. – М.: Изд-во СГУ, 2012. – 291 с.

Лисин В. В. Нейродинамический механизм деятельности мозга и память / В. В. Лисин, Р. С. Макин. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://nonline.ru/files/sem_presentations/20151208_LisinVV-MakinPC.ppt.

Макин Р. С. Нейродинамический подход в исследовании механизмов индивидуальной человеческой памяти / Р. С. Макин, В. В. Лисин // Вестник Димитровградского инженерно-технологического института. – 2013. – № 1 (1). – С. 41–46.

Макин Р. С. Нейродинамические процессы организации и синхронизации в структурах мозга / Р. С. Макин, В. В. Лисин // Вестник Димитровградского инженерно-технологического института. – 2014. – № 1 (3). – С. 69–95.

Макин Р. С. Имплицитные процессы нейродинамического механизма деятельности мозга / Р. С. Макин, В. В. Лисин // Вестник Димитровградского инженерно-технологического института. –2013. – № 2 (2). – С. 24–30.

Рабинович М. И. Нелинейная динамика мозга: эмоции и интеллектуальная деятельность / М. И. Рабинович, М. К. Мюезиналу // УФН. – 2010. – №4. – Т.180. – С. 371–387.

Самарский А. А. Горение нелинейной среды в виде сложных структур / А. А. Самарский, Г. Г. Еленин, Н. В. Змитренко и др. // Доклады АН СССР. 1977. – Т. 237. – № 6. – С. 1330–1333.

Соловьева К. П. Формирование самоорганизующихся отображений сенсорных сигналов на непрерывные нейросетевые аттракторы / К. П. Соловьева // Математическая биология и биоинформатика: электронный научный журнал. – 2013. – Т.8. – № 1. – С. 234–247. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.matbio.org/2013/Solovyeva_8_234.pdf.

Харламов А. А. Нейросетевая среда (нейроморфная ассоциативная память) для преодоления информационной сложности / А. А. Харламов, Т. В. Ермоленко // [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://spkurdyumov.ru/networks/nejrosetevaya-sreda-nejromorfnaya-associativnaya-pamyatdlya-preodoleniya-informacionnoj-slozhnosti.

Published

2017-05-29