THE USE OF ADVERTISING TEXTS AS THE METHOD OF FORMING THE INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF FRENCH
Keywords:
advertising text, intercultural communication, intercultural competence, stereotypes, future French teachersAbstract
In the article methodology of teaching foreign languages and cultures is exposed to view new media technologies. The teaching of intercultural communication is the main object of university student’s study. The forming of intercultural competence is very important for the future French teacher’s education. It is possible with using of authentic media texts in the teaching process in university. The advertising text as an example of the modern aid of intercultural competence forming of future French teachers are presented in the article. Advertising is defined as a form of communication and as element of mass culture, which reflects a picture of the world of a particular society, its values, orientations, traditions and history. The content of intercultural competence is described. Stereotype as a form of social representations is characterized. The role and place of stereotypes in advertising text are described. Different types of stereotypes in the advertising are presented as the using of psychological influence by stereotypes. There are given some examples of communicative and intercultural tasks of working with the advertising text. The conclusion is that the advertising text is an effective method of forming the intercultural competence of future French teachers.
References
Борисова А. С. Женский гендерный стереотип во французских рекламных текстах / А. С. Борисова // Вестник РУДН. Серия Лингвистика. – 2008. – № 2. – С. 69–75.
Бутенко Н. Ю. Соціальна психологія в рекламі / Н. Ю. Бутенко. [Електронний ресурс] – Режим доступу http://www.readbook.com.ua/book/37/935/.
Елизарова Г. В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / Г. В. Елизарова. – СПб., 2001. – 371 с.
Карамышева Т. В. Реклама как компонент межкультурной коммуникации / Т. В. Карамышева, А. И. Иванченко // Уроки французского языка. – СПб., 2001. – С. 97–132.
Колбіна Т. В. Сутність міжкультурної комунікації як особливої форми соціальної взаємодії представників різних культур / Т. В. Колбіна // Вісник ХДАК. – 2010. – Вип. 31. – С. 108–116.
Мельник П. Ю. Засвоєння соціокультурних стереотипів у роботі з рекламними повідомленнями / П. Ю. Мельник // Іноземні мови. – 2002. – № 1. – С. 12–15.
Bartes R. Le message publicitaire / R. Bartes // L’aventure sémiologique. – Paris: Éditions du Seuil, 1985. – P. 243–248.
Byram M. Développer la dimension interculturelle dans l’enseignement des langues: une introduction pratique à l’usage des enseignants / Byram M., Gribkova B., Sarkey H. – Conseil de l’Europe, Strasbourg, 2002. – 46 p.
Geay C. La publicité entretient-elle les stéréotypes sur les femmes? [Ressource électronique] / G. Clémence, G. Paola et N.-P. Constance. – le 21 février 2012. – Аccessible à: http://tpestereotypesfemininspub.eklablog.com/.
Girandola F. Psychologie de la persuasion et de l’engagement / F. Girandola. – Presses universitaires de Franche-Comté, 2003. – 400 p.
Gomez S. Les stéréotypes masculins dans la publicité [Ressource électronique] / S. Gomez // Psychologie, Tendances publicitaires. – 28 novembre 2012. – Аccessible à: http://com-gom.com/2012/11/28/lesstereotypes-masculins-dans-la-publicite/.
Moscovici S. Des représentations collectives aux représentations sociales: éléments pour une histoire / S. Moscovici // In Jodelet D. Les représentations sociales. – Presses Universitaires de France, 1989 – P. 62 - 86.
Narcy-Combes M.-F. La publicité comme support à l’éveil interculturel / M.-F. Narcy-Combes // Cahiers de l’APLIUT. – 2004. – Vol. XXIII. – № 3. – P. 7–24.
Perbet O. Stéréotypes et impact de la publicité [Ressource électronique] / O. Perbet. – Аccessible à: http://www.mercatique-electronique.com/encadrer-publicite/stereotypes-impact-publicite/.
15 Puren Ch. Perspectives actionnelles et perspectives culturelles en didactique des langues: vers une perspective co-actionnelle-co-culturelle / Ch. Puren // Les Langues modernes. – 2002 – № 3. – P. 55 –71.