ПРОБЛЕМА КАДРОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАХІДНОГО РЕГІОНУ УКРАЇНИ ПРАЦІВНИКАМИ РОБІТНИЧИХ ПРОФЕСІЙ ГАЛУЗІ БУДІВНИЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.19Ключові слова:
заклад професійної (професійно-технічної) освіти, заклад вищої освіти, Західний регіон України, будівельник, зварник, здобувач освітиАнотація
Розглянуто модернізацію будівельної галузі як пріоритетну проблему майбутньої розбудови України. Окреслено, що якість і конкурентоспроможність продукції значною мірою забезпечується підготовкою фахівців-будівельників. Проаналізовано наукові дослідження, в яких вказано на необхідність удосконалення навчання майбутніх будівельників. Особливу увагу звернено на заклади професійної (професійно-технічної) освіти (П(ПТ)О), які в реаліях сьогодення є провідними організаціями з навчання майбутніх кваліфікованих робітників. Встановлено, що підготовку майбутніх кваліфікованих робітників – будівельників і зварників здійснюють у 139 закладах П(ПТ)О Західного регіону України; з них будівельників навчають у 110, а зварників – у 89 закладах. Вказано, що за кількістю закладів П(ПТ)О Тернопільщина посідає 4 позицію і на її теренах готують будівельників і зварників у 16 закладах (42,1 % із зареєстрованих). Визначено чисельність майбутніх будівельників і зварників в областях регіону, яка змінюється від 4684 на Львівщині до 854 здобувачів на Чернівеччині; у закладах Тернопільщини навчаються 1747 здобувачів; загальна кількість здобувачів зазначених професій – 16405 осіб. Наголошено з позицій наступності на використанні учнівського потенціалу закладів П(ПТ)О як майбутніх здобувачів вищої освіти.
Посилання
Верхоглядова Н. І., Россіхіна О. Є. Управління якістю продукції будівельного підприємства як фактор забезпечення його конкурентоспроможності. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2011. Вип. 3. С. 247–251.
Гаман Г. В., Пилипенко О. В. Державна політика щодо підготовки висококваліфікованих робітників як чинник розвитку людського капіталу в будівництві. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Т 31(70). № 1. С. 41–46.
Гулай О. Теоретико-методичні основи професійної підготовки майбутніх фахівців будівельного профілю в умовах неперервної освіти: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2016. 461 с.
Лузан П., Ягупов В., Лук’яненко І., Пятничук Т., Михнюк М. Модульно-компетентнісний підхід у підготовці кваліфікованих робітників будівельної та машинобудівельної галузей: монографія. Київ, 2015. 255 с.
Лучко Г. Й., Когут І. В. Актуальні проекти стратегічного розвитку будівельної галузі України. Ефективна економіка. 2020. № 8. С. 4–9.
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Дата оновлення: 01.01.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Радкевич В. Теоретичні та методичні засади розвитку професійної освіти і навчання: результати, проблеми, перспективи. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2016. № 11. С. 5–22.
Реєстр суб’єктів освітньої діяльності. Заклади професійної (професійно-технічної) освіти. URL: https://registry.edbo.gov.ua/profesiyno-tekhnichna-osvita/61/
Сердюк В. Р., Белецька Н. Г. Професійна підготовка висококваліфікованих трудових кадрів для будівельної галузі. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2013. № 4. С. 133–139.