ВЗАЄМОПОВ’ЯЗАНЕ НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ ТА ГОВОРІННЯ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ (НА ДИДАКТИЧНОМУ МАТЕРІАЛІ ПОСІБНИКА «УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ІНОЗЕМНА. РІВЕНЬ В1»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.1

Ключові слова:

українська мова як іноземна, взаємопов’язане навчання, читання, говоріння, комунікативна потреба, текст, види текстів, зразки завдань

Анотація

У статті висвітлено питання взаємопов’язаного навчання української мови як іноземної, що реалізується через комунікативно-діяльнісний підхід. Авторкою статті зазначено важливість взаємодії всіх видів мовленнєвої діяльності, що сприяє формуванню комунікативної компетенції інокомунікантів; подано аналіз наукової та дидактичної літератури із проблеми дослідження; акцентовано увагу на актуальності вивчення педагогічних аспектів щодо взаємопов’язаних видів мовленнєвої діяльності, зокрема читання та говоріння. У статті зроблено спробу описати методичну стратегію роботи над відпрацюванням умінь сприймати та розуміти текст і відтворювати в мовленні здобуті навички. У процесі дослідження використано загальнонаукові та лінгводидактичні методи дослідження, що сприяють розв’язанню поставлених завдань. З урахуванням єдності читання та говоріння у статті описано і представлено три фази видів мовленнєвої діяльності, що впливають на процеси встановлення логічних зв’язків, визначення смислових частин повідомлення, використання лексем, граматичних форм, конструкцій, що сприяють правильній побудові фраз і речень, умінню оперувати своїми знаннями, реалізувати їх в усному мовленні. У статті подано розгалужену систему типів текстів, що відповідає рівню В1, та представлено систему вправ, що відповідає реальним комунікативним потребам студентів. Перспективними напрямами подальших розвідок є: дослідження вмінь, необхідних у процесі формування взаємопов’язаних видів мовленнєвої діяльності на різних рівнях володіння мовою (від базового до просунутого); розроблення методики підбору матеріалів для навчання читання та говоріння; створення і апробація тренажерів для вдосконалення вмінь читання та говоріння.

Посилання

Антонів О., Мазурик Д. Стандартизовані вимоги : рівні володіння української мови як іноземної А1-С2. Зразки сертифікаційних завдань : посібник. Київ : фірма «ІНКОС», 2020. 186 с.

Вержанська О., Лагута Т. Креолізований навчальний текст в електронному навчанні. Новий колегіум. 2016. № 1. С. 42–49. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NovKol_2016_1_11.

Літвінова О. Мовленнєва діяльність – психолінгвістична проблема. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія». 2013. Вип. 23. С. 343–346. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2013_23_103.

Субота Л. Текст як одиниця мовлення і продукт комунікації в навчанні іноземних студентів. Світові виміри освітніх тенденцій : збірник наукових праць / Навчально-науковий інститут міжнародного співробітництва та освіти.

Національний авіаційний університет. Київ, 2024. Вип. 17. С. 156–161. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/78273.

Українська мова як іноземна. Рівень В1 : навчальний посібник / Л. Біденко та ін. Суми : Університетська книга, 2020. 363 с.

Bakum Z., Savchak I. Cultural Component in Professional Development of Non-philological Specialties Students in the Process of Studying a Foreign Language. Arab World English Journal (AWEJ). 2021. Volume 12. № 4. P. 69–85.

Hrytsenko O., Zozulia I., Kushnir Ir. Opportunities for Organization of Classes in Foreign Languages by Means of Microsoft Teams (in the Practice of Teaching Ukrainian as a Foreign Language). Theory and Practice in Language Studies. 2023. № 8. P. 1900–1911.

Ushakovа N., Kushnir Ir., Ibrahim Abdallah Al-shaboul. Principles of the structure and functions of work programs of curriculum disciplines of the linguistic cycle for educational migrants : Chapters of Monographs. Problems and prospects of training in higher school: pedagogical, philological, psychological and intercultural aspects. Сh. 3. 2023. Р. 34–49.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29